Awarie i problemy: Nissan Primera P12

Nissan Primera P12

Nissan Primera P12

Tydzień temu przedstawialiśmy Wam jedno z najpopularniejszych japońskich aut. Zostajemy w Kraju Kwitnącej Wiśni, ale tym razem zajmiemy się samochodem z koncernu Nissana.

Poprzednia generacja Nissana Primery P11 charakteryzowała się wręcz wzorową bezawaryjnością, jednak nie należała do grupy aut, które można by uznać za oryginalne. W przypadku nowszego modelu P12 jest na odwrót. O ile wyraźnie odróżnia się on od konkurencji dzięki nowoczesnej i kontrowersyjnej stylistyce, to jego usterkowość przekracza wszelkie granice przyzwoitości, plasując się poniżej średniej.

Awarie i problemy: Toyota Avensis II

Produkcję tego samochodu rozpoczęto w roku 2002 i od tego czasu klienci mieli do wyboru 3 wersje nadwozia: sedan, liftback i kombi. Rok później wprowadzono 1,9-litrowego francuskiego diesla dCi, który został dość szybko wycofany przy okazji przeprowadzania modernizacji w roku 2005. Dwa lata później z taśmy produkcyjnej zjechała ostatnia Primera, która jak dotąd nie doczekała się swojego następcy. Pod maską Nissana znalazły się następujące silniki:

  • 1,6 16V (109 KM)
  • 1,8 16V (116 KM)
  • 2,0 16V (140 KM)
  • 1,9 8V dCi (120 KM)
  • 2,2 16V dCi (126–139 KM)

Spośród jednostek benzynowych najmniej awaryjna wydaje się 2,0 16V, ale tylko w połączeniu ze skrzynią manualną. Bezstopniowa skrzynia CVT lubi być bardzo kapryśna, a jeśli już zawiedzie, to do jej naprawy potrzebne będą duże nakłady finansowe. Jeśli jednak interesuje nas nieco mniejszy motor, powinniśmy się wziąć pod uwagę jednostkę podstawową o pojemności 1,6 litra. Mało pali i zapewnia całkiem przyzwoite osiągi.

Odradzamy zakup Primery P12 z 1,8-litrową jednostką napędową, która cierpi na różne choroby. Awarie cewki zapłonowej i nadmierna konsumpcja oleju to niejedyne mankamenty tego silnika. Problemy sprawiają również przepływomierze powietrza i poduszki zawieszenia silnika. Entuzjaści ropy naftowej powinni zdecydować się na 2,2-litrowe dCi, które pali mniej ropy niż mniejsze 1,9 dCi i nie powinno sprawiać poważniejszych problemów.

Zobacz również: Nissan X-Trail DIG-T 160 Tekna - test

Opel Vectra C: Awarie i problemy

A jakie bolączki trapią 1,9 dCi? Tutaj uszkodzeniu ulegają świece żarowe. Z kolei auta z większymi przebiegami miewają awarię układu wtryskowego oraz turbosprężarek. Takie usterki mogą pojawić się również w większym dieslu, ale występują w nim rzadziej. Nietrwałe jest także zawieszenie — dość szybko zużywają się sworznie i poduszki przednich wahaczy. Równie awaryjne są tylne łączniki stabilizatora i amortyzatory. Układ kierowniczy też nie spisuje się najlepiej. Luzy w końcówkach drążków kierowniczych i wycieki z przekładni to częste przypadłości.

Oprócz problemów z mechaniką Nissan Primera boryka się również z masą usterek elektroniki. Awaryjny centralny zamek, przepalanie się tylnej wiązki świateł, a także wariujące kontrolki to najsłabsze punkty tego auta. W rankingu instytutu TUV ośmioletnia Primera znalazła się na 21. miejscu, wyprzedzając VW Passata ( miejsce 32.) czy Forda Mondeo (28.). Została jednak zdeklasowana przez Toyotę Avensis (9.), Hondę Accord (12.) oraz Saaba 9–3 (15.).

Patrząc na tabelę z zestawieniem aut sześcio- i siedmioletnich, widzimy, że Primera spadła na 62. pozycję. W tym przypadku Nissan pozostał daleko w tyle za konkurencją, pokonując jednak BMW Serii 3 (71.), Volvo S40/V40 (70.), Alfę Romeo 156 (82.) oraz Renault Lagunę (98.). Biorąc pod uwagę pojazdy 2- i 3-letnie, Primera została na szarym końcu, zajmując aż 116. miejsce i deklasując jedynie Peugeota 407 (123.).

Awarie i problemy: VW Passat B6

Podsumowując: Nissan Primera to propozycja dla osób szukających alternatywnego japońskiego auta. Ci, którzy użytkowali poprzednią generację tego samochodu, będą się czuli mocno zawiedzeni wysoką usterkowością zarówno elektroniki, jak i elementów mechanicznych. Warto jednak dodać, że mocnymi stronami tej konstrukcji są między innymi: wysoka funkcjonalność, niezwykle przydatna kamera cofania oraz duża dostępność na rynku tanich części zamiennych.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego