Awarie i problemy: Opel Vectra C

Opel Vectra C

Jeśli chcecie kupić przestronny samochód klasy średniej z optymalnym silnikiem, a głównym kryterium, jakim się kierujecie, jest zdrowy rozsądek, to idealnym wyborem będzie Opel Vectra. Dziś dokładniej przyjrzymy się 3. generacji tego auta oznaczonej symbolem C.

Opel Vectra C jest wytworem globalnego koncernu GM. To samochód, który nigdy nie budził żadnych kontrowersji ani tym bardziej emocji. Pamiętajmy jednak, że twórcy tego auta mieli na uwadze inne aspekty. Samochód ma być przede wszystkim dyskretny, ekonomiczny, tani w utrzymaniu i przestronny. Tak naprawdę Vectra nie kojarzy się z niczym konkretnym i dla większości osób, które nie miały z nią do czynienia, jest wielką niewiadomą.

1.9 CDTI

Awarie i Problemy: Porsche 911 [996]

Postanowiliśmy przyjrzeć się awaryjności tego wozu. Vectra C zadebiutowała w roku 2002 i przez 3 lata była produkowana w niezmienionej formie w nadwoziach sedan, liftback i kombi. W 2005 roku pojazd przeszedł gruntowny lifting, który znacznie poprawił jego wygląd. Auto produkowane było w Niemczech ze znaczkiem Opla i w Anglii z logo Vauxhall. Pod maską Vectry C pracowały następujące jednostki napędowe:

  • 1,6 16V (100 KM)
  • 1,8 (122-140 KM)
  • 2,0 T (175 KM)
  • 2,2 (147-155 KM)
  • 2,8 (230-250 KM)
  • 2,8 OPC (250-280 KM)
  • 3,2 (211 KM)
  • 1,9 CDTI (100,120-150 KM)
  • 2,0 DTI (101 KM)
  • 2,2 DTI (125 KM)
  • 3,0 CDTI V6 (177-184 KM)

Napęd przekazywany był za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 6-stopniowego automatu. Dla szukających kompromisu pomiędzy osiągami a spalaniem dobrym wyborem będą dwie wersje benzynowe – 1,8 lub 2,2. Jeśli chcecie poczuć namiastkę sportowych emocji i dysponujecie nieco większym zasobem gotówki, wówczas na uwagę zasługują dwie turbodoładowane jednostki napędowe, czyli 2,0 T i 2,8-litrowe V6.

Zwolennicy diesli powinni zdecydować się na jeden z motorów 1,9 CDTI, które montowano również w Fiatach jako JTD i Saabach jako TiD. Silniki te cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Nie polecamy diesla o pojemności 3,0 litra, który w wyniku złej konstrukcji może łatwo ulec zatarciu.

Opel Vectra C Wnętrze

W motorach 2,2 DTI awaryjny okazuje się układ doładowania. Natomiast w mniejszym, 2-litrowym DTI zacierają się pompy wtryskowe. Najwięcej problemów w Vectrze C sprawia zawieszenie. Z przodu szybko wybijają się sworznie wahaczy, łożyska kolumny resorującej i łączniki stabilizatorów.

Z tyłu dość często dochodzi do niepożądanej zmiany geometrii kół. W niektórych egzemplarzach z jednostkami wysokoprężnymi pod maską występują również problemy z osprzętem silnika. Kolejnym słabym punktem Vectry C jest elektryka.

Ponadto wielu użytkowników narzeka na problemy z centralnym zamkiem i usterki panelu klimatyzacji. Kierowcy tych Opli skarżą się również na pękające przewody od intercoolera. Co więcej, w niektórych egzemplarzach pojawiają się awarie cięgna klap wirowych w kolektorze dolotowym. Występują również wycieki z nieszczelnej, zębatkowej przekładni kierowniczej.

Są jednak również dobre strony tego auta. Jego największymi atutami są doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne i duża dostępność tanich części zamiennych. Wyeliminowanie rdzy to wielki postęp w stosunku do poprzedniego modelu Vectry oznaczonego symbolem B, który był podatny na korozję.

Opel Vectra C

Awarie i problemy: VW Passat B6

Podsumowując: Opel Vectra C to samochód skierowany do rodzin, które liczą na przestronność, ekonomiczność i niewielkie koszty utrzymania. Jeśli lubicie dyskretne auta i nie musicie wyróżniać się z tłumu, zakup tego Opla będzie dobrym wyborem. Najtańsze egzemplarze na internetowych portalach aukcyjnych kosztują około 20 000 zł, jednak często są bardzo wyeksploatowane.

Oprócz jednostek napędowych dla przeciętnego Kowalskiego, w palecie silnikowej znajdzie się też coś dla fanów szybkiej jazdy. Prawdziwym rarytasem jest wersja OPC.

Regulamin komentowania

  • Cychu

    Vectra C była sprzedawana jeszcze z silnikiem 3.2 V6.

  • qwert

    prawdziwa rakieta to jest specjalna wersja dla policji v6 turbo, ktora zmiata opc. widziałem taka w jeleniej górze

  • czarek1197

    To auto to nie porozumienie :) do mojego serwisu przyjeżdżają te vectry i wszystko się dosłownie psuje… czasami to nie wiadomo za co się brać, najgorsza jest elektronika która po prostu gnije..
    no i wersje w dpf.
    artykuł lipny i autor nie ma doświadczenia i pisze pierdoły które można przeczytać w ,,autoświat,, a te mijają się z prawda

    • BARTI

       to wszystko co piszesz, to bzdety nie z tej ziemi,z kąd ty to bierzesz
      ALE PIERDOŁY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

    Niestety nie jestem mechanikiem, który ma z tym do czynienia na co dzień. Nie dałbym rady na dwóch etatach :)

    • czarek1197

      jeszcze możesz dodać że alternatywą dla vectry jest signum który jest bliźniaczą konstrukcją, ale ma dłuższy rozstaw osi i jest lepiej wyposażony :) i nawet tańszy

  • Artur Kuśmierzak

    Powiedz mi która informacja przeze mnie podana mija się z prawdą? Wersje z dpf to prawie w każdym aucie sprawiają problemy.

  • Artur+Kuśmierzak

    Signum miała być niby bardziej prestiżowa, ale niestety wyszła Vectra Hatchback;)

  • Michał

    Witajcie! Pierwszy raz komentuję Wasz artykuł, ale na http://www.autokult.pl jestem dzień w dzień:) wydaje mi się że wkradła się literówka. proszę o poprawienie 1,9 CTDI —> jest to motor 1,9 CDTI. Pozdrawiam

    • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

      Ok już zrobione, dzięki za komentarz i zachęcam do częstszego wyrażanie swoich opinii. Są one niezwykle cenne. :)

      • Stan

        mam Vectrę C z silnikiem 1,9 cdti przy tzw lekkim bucie spalanie jest w granicach 5,5l/100 km dodam że to jest kombi

  • wit

    Nie mogę się zgodzić ze wszystkimi opiniami. Mam wersję Vectry B 1.6 16v i Vectrę C 2.0 DTI. Vectra B ma swoje problemy a C swoje. VB nie nawalała mi przez 10 lat wogóle. Wymiany eksploatacyjne i tyle, jak przebiła 10 to wywiałem uszczelkę pod klawiaturą i do roboty jest pompa hamulcowa oraz tłoczki w tylnym zawieszeniu. Dość słabe zawieszenie tylne, ale pozatym wszystko jak najbardziej ok. Vectra C przez 5 lat miała dwie awarie. Raz pompa wspomagania i przewód podciśnieniowy od turbo oraz odbój od drzwi kierowcy i to byłoby na tyle. Zaznaczam że jestem pierwszym właścicielem obydwóch aut (zakup w salonie). Klima działa , nie ma problemów z elektryką ani z gniciem ani z turbo ani z niczym innym. Kilku moich znajomych również ma takie Vectry z innymi silnikami i jakoś nikt nie mówi, że są awaryjne, nie biorą oleju, co w VB to nie było już takie oczywiste. Myślę, że albo macie pecha, albo kupiliście dowalone szroty z Niemiec i z tąd tak jest jak jest. Każdy ma jak dba. Ja serwisuję w ASO i odrazu jak występują jakieś objawy anie jak się rozkraczy na autostradzie. Vectra C nie jest autem pozbawionym wad, ale producent nie powinien się wstydzić za to auto. Słabo dogrzewa się silnik w b.niskich temperaturach (no ale to diesel), manetki kierunków wymagają przyzwyczajenia, na początku wydaje się że nie najlepiej się prowadzi, ale to złudzenie. Mogłaby być bardziej elastyczna, dywaniki oryginalne sie szybko wycierają. Najbardziej mnie denerwuje niekompetencja serwisów ASO, a tak poza tym to naprawdę jest nieźle. Opel naprawdę robi niezłe auta i teraz moja siostra zamówieła nowa Astrę IV w CDTI. A moja opinia wynika między innymi z porównania z Skodą Octawią i VW Passatem B6, którymi się poruszam w pracy. Pozdrawiam.

  • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

    U mnie w rodzinie też użytkuje się auta o gorszej opinii niż Opel i całkiem nieźle się sprawują. Jednak są to auta z dość nowe. Różnie bywa, my wzięliśmy pod uwagę raport TUV.

  • darek

    mam problem z silnikiem VECTRA CDTI 150km po naprawie wtryskiwaczy ,ponownie nim rzuca ,nie wchodzi w obroty jakby nie palił na wszystkie cylindry ,nie może wejść w obroty

    • Demboos

      Zawór EGR albo klapy wirowe kolektora dolotowego. W pierwszym wypadku można próbować czyścić, w drugim regenerować (jest na necie jeden koleś co się tym z dużym powodzeniem zajmuje), lub wymienić cały kolektor.

  • Piotr

    Co może być gdy włącze kierunek obojetnie który to z Tyłu mrygają awaryjne a z przodu jeden migacz ale szybciej?? Prosze o pomoc!