Układy wahaczy wzdłużnych [zawieszenie]

Ford Fiesta I

Ford Fiesta I

Wahacze wzdłużne charakteryzują się osią obrotu (przegubu) zorientowaną równolegle do osi koła i pozwalają na jego ruch w wokół osi prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.

Wahacze wzdłużne

Rozróżniamy dwie podstawowe odmiany wahaczy wzdłużnych – wleczone, w których oś przegubu jest przed osią koła — oraz pchane, w których oś przegubu znajduje się za osią koła. Wahacze pchane to konstrukcja praktycznie nieużywana w dzisiejszych czasach. Choć trwały prace nad jej wykorzystaniem w przednim zawieszeniu w celu zniwelowania ruchów auta pod wpływem sił wzdłużnych (np. przyspieszanie czy hamowanie), to jednak przegrała ona z układami wielowahaczowymi.

Fiat Nuova 500

Układy wahaczy wzdłużnych składają się zazwyczaj z dwóch elementów prowadzących o różnych kształtach, tak aby przejmować zarówno siły skręcające, jak i zginające. Pojedyncze wahacze występujące osobno stosowane są dosyć rzadko ze względu na zmienność kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (kąt między osią sworznia zwrotnicy i prostą prostopadłą do nawierzchni w płaszczyźnie koła) podczas pracy zawieszenia. Układ dwóch wahaczy wzdłużnych pozwala utrzymać kąty pochylenia i zbieżności w niemalże stałej wartości w tolerancji podatności przegubów. W obydwu przypadkach podczas pionowej pracy zawieszenia następuje minimalne zmniejszenie rozstawu osi.

Peugeot RCZ

Rozwiązanie to ze względu na wysoki koszt, dość duże skomplikowanie kinematyczne i duże odkształcenia wahaczy pod wpływem sił bocznych nie jest praktycznie spotykane we współczesnych pojazdach. W miejscu zawieszeń z wahaczami wzdłużnymi pojawiły się pojedyncze wahacze wzdłużne sprzężone, zwane potocznie belką skrętną (potocznie zawieszenie półzależne).

Dacia Logan

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Belka skrętna to prosta, stosunkowo tania i zajmująca niewiele miejsca konstrukcja opierająca się na połączeniu dwóch wahaczy wleczonych (mocowanych przegubowo do nadwozia) sprężystym elementem podatnym na skręcanie (siły pionowe), umożliwiającym względny ruch kół. Kinematyka pracy belki skrętnej jest podobna do działania stabilizatora przechyłów. Belka ta znajduje się przed osią kół i zazwyczaj cechuje się otwartym przekrojem na kształt pojedynczej lub podwójnej litery U, tak aby zachować odpowiednią sztywność na zginanie (siły poprzeczne) i stabilizować zachowanie pojazdu podczas niesymetrycznej pracy zawieszenia.

Belka skrętna została opracowana przez markę Volkswagen w latach 70. i jest stosowana do dzisiaj w różnych wariacjach, głównie w autach klasy niższej i niższej-średniej z przednim napędem.

Zobacz także:

Układy wahaczy poprzecznych [zawieszenie]
Sprężyny śrubowe w samochodowych układach zawieszenia
Amortyzatory – rola w pojeździe i eksploatacja
Układy zawieszenia w samochodach osobowych
Stabilizator – jak to działa? [kompendium wiedzy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?