Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Silnik diesla

Silnik diesla

Tydzień temu po raz pierwszy poruszyliśmy temat awaryjności współczesnych silników Diesla. Jak już wiecie, jednymi z najsłabszych elementów w jednostkach wysokoprężnych są wtryskiwacze i dwumasowe koło zamachowe. Niestety, takich podzespołów jest znacznie więcej.

W ostatnich latach producenci stają na głowie, żeby wytwarzane przez nich współczesne motory wysokoprężne spełniały restrykcyjne normy emisji spalin. Pomimo że nowe wynalazki inżynierów takie jak filtr cząstek stałych pomagają zaspokoić wysokie oczekiwania ekologów to negatywnie odbijają się na klientach. W jaki sposób? Otóż wielu kierowców kupuje samochody z dieslem wyposażone w filtr cząstek stałych licząc na oszczędności, jednak nie zdają sobie oni sprawy z wysokości kosztów jakie niesie za sobą zatkanie się takiego urządzenia niedopalonymi cząsteczkami sadzy.

Taki problem pojawia się głównie w samochodach, które poruszają się po mieście. Dlaczego filtr cząstek stałych zapycha się akurat w autach użytkowanych w mieście? To urządzenie do właściwego wypalenia sadzy potrzebuje odpowiedniej temperatury około 600 stopni Celsjusza, a wolne przemieszczanie się w korkach temu nie sprzyja. Podczas poruszania się w ślimaczym tempie nie zdążymy nawet odpowiednio nagrzać silnika nie mówiąc już o układzie wydechowym i filtrze cząstek stałych.

Niestety współczesne filtry cząstek stałych nie są jeszcze na tyle dopracowane technologicznie żeby móc dokładnie wypalać odkładającą się w nich sadzę nawet w niesprzyjających warunkach czyli przy niskiej temperaturze układu wydechowego. Co zwiastuje problemy z tym elementem? Objawy to najczęściej zbyt wysoki poziom oleju oraz pojawienie się kontrolki oznajmującej o zatkaniu takiego filtra. Mechanicy stosują trzy sposoby wyeliminowania takiej usterki.

Pierwszy z nich to wymiana oleju zanieczyszczonego sadzą połączona z operacją oczyszczanie filtra, koszt takiego zabiegu to około 1000 zł. Drugi sposób na wyeliminowanie tego problemu to nielegalne usunięcie urządzenia, cena takie usługi to około 2000 zł. Taki zabieg wymaga tę przeprogramowania elektroniki odpowiadającej za jego oczyszczanie. Trzeci sposób to wymiana filtra na nowy, niestety ceny takiej usługi często wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy zł.

Jakie jeszcze usterki mogą zaskoczyć właściciela auta z silnikiem diesla? Kolejną bardzo często spotykaną awarią jest uszkodzenie turbosprężarki. Często winę za taki stan rzeczy ponoszą sami użytkownicy, którzy zaraz po uruchomieniu auta wkręcają silnik na wysokie obroty nie dając olejowi dotrzeć do turbosprężarki lub gdy motor jest rozgrzany gwałtownie go wyłączają przez co do obracającego się bezwładnie wirnika przestaje docierać olej.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Takie zachowanie prowadzi do zatarcia lub stopienia się łopatek wirnika o czym dokładniej możecie przeczytać tutaj. Po czym rozpoznać taką usterkę? W przypadku uszkodzenia turbosprężarki najczęściej pojawia się zauważalny spadek mocy, spod maski słychać głośny gwizd, a z rury wydechowej wydobywa się intensywny niebieskawy dym. Jak z taką usterką radzą sobie mechanicy? Jako, że nowe turbosprężarki potrafią kosztować nawet około 20 000 zł większość serwisów regeneruje wyłącznie ruchome elementy tego podzespołu, wówczas ceny takiej naprawy wahają się w granicach od 1000 do kilku tysięcy zł.

Podsumowując, współczesne silniki wysokoprężne nie są już tak trwałe jak konstrukcje sprzed 10 czy 15 lat. Najbardziej wrażliwy na uszkodzenie okazuje się ich osprzęt, oprócz wtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowe, filtra cząstek stałych i turbosprężarki równie wadliwe bywają: zawór EGR, przepływomierz, a nawet elektronika. Problematykę tych podzespołów zgłębimy już wkrótce.

Zobacz także:

Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Kilka słów na temat holowania [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?