Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Filtr paliwa

Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać. Jednym z nich jest bardzo ważny dla trwałości układu wtryskowego filtr paliwa.

Jeżeli pod maską samochodu pracuje nowoczesny silnik wysokoprężny z listwą wtryskową Common Rail lub motor benzynowy wyposażony we wtrysk bezpośredni, to odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem układu paliwowego. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy. Jak często powinniśmy dokonywać wymiany tej części eksploatacyjnej?

Oczywiście podstawowym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do nawet 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeśli jednak dystans, który przejeżdżamy w ciągu roku, to około 10 000 km, wówczas warto wymieniać filtr paliwa cyklicznie co roku.

Warto również pamiętać, że w przypadku silników diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Przejechanie kolejnej zimy na tak zanieczyszczonym filtrze może zakończyć się koniecznością kosztownej naprawy osprzętu silnika. Zatem już wiemy, że nie powinniśmy się oszczędzać na wymianie tego elementu i odkładać tej czynności w czasie. Czy można zaoszczędzić, dokonując takiego zabiegu na własną rękę?

Umiejscowienie filtra paliwa w komorze silnika

Oczywiście, że tak, ale pod warunkiem, że filtr paliwa znajduje się w widocznym i dobrze dostępnym miejscu. Jak on wygląda i jak go znaleźć? W nowszych autach jest to najczęściej metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe. Czasem wymieniamy ją w całości, a w niektórych autach wyłącznie jej wkład. Filtr paliwa najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach starszego typu może on znajdować się pod spodem auta w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych.

W takiej sytuacji do wymiany będziemy potrzebowali podnośnika albo kanału. Jeśli już znajdziemy filtr paliwa, czynności, które musimy wykonać, aby go wymienić, są bardzo proste. Wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów i zdjąć z nich opaski, a następnie wyciągnąć stary filtr, włożyć nowy, uważając na kierunek przepływu, i odpowiednio zamocować przewody dokładnie tak, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym.

Jeżeli filtr znajduje się w zbiorniku, wówczas samodzielna jego wymiana może być niemożliwa z powodu braku specjalnych kluczy, których nie opłaca się kupować wyłącznie do jednorazowego dokonania takiej czynności.

Co zrobić, kiedy już zainstalujemy nowy filtr? W przypadku auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa przed uruchomieniem jednostki napędowej musimy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu po to, aby pompa paliwa napełniła układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem.

Stacyjka samochodowa

A jak jest z dieslami? W samochodach starszego typu znajduje się pompka, którą należy odpowietrzyć układ paliwowy. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra, którą należy przyciskać do momentu napełnienia całego układu. Skąd będziemy wiedzieli, że układ jest napełniony olejem napędowym? Wystarczy sprawdzić, czy auto odpali.

Nowoczesne motory wysokoprężne nie potrzebują pompki – są skonstruowane tak, że same się odpowietrzają. Wystarczy tylko przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji III, kręcąc rozrusznikiem do momentu uruchomienia jednostki napędowej.

Zobacz także:

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Kilka słów na temat holowania [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Regulamin komentowania

  • http://www.iparts.pl iParts

    “Warto również pamiętać, że w przypadku silników diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny”- to prawda, wielu kierowców nie wie, że filtry paliwa są wyposażone w pewnego rodzaju odstojnik, w którym zbierają się woda i zanieczyszczone fragmenty oleju napędowego

  • Derek F40

    U mnie firmówka-osobówka w benzynie na litere F lata jak ta lala juz 75.000km bez wymiany filtra. 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Trzeba to wymieniać i tyle. Nie warto oszczędzać.
    pozdrawiam

  • bluuu

    super poradniki. Oby tak dalej!

  • Gm

    No nie no napisali że trzeba odpowietrzyć a sprawdza sie przez uruchomienie silnika?
    A jak nie odpowietrze i powietrze dostanie się do pompy i zapowietrzy się? to co mam jechać do serwisu ?
    Też mi poradnik :(

    • Artur Kuśmierzak

      To o czym mówisz dotyczy tylko starego typu aut z pompką (tylko diesle), gwarantuje Ci, że tam pompa Ci się nie zapowietrzy przerabiałem to na własnej skórze w Oplu Frontera.

  • Arczi

    “Nowoczesne motory wysokoprężne nie potrzebują pompki – są skonstruowane tak, że same się odpowietrzają.” z tym to sie nie zgodzę gdyż w dieslach (obojętna jest pojemność silnika) od Volvo trzeba cisnąć sprężone powietrze do baku żeby odpowietrzyć układ.

    • Artur Kuśmierzak

      A jaki model i który rok?

      • Arczi

        Głownie Volvo V50. Mamy na serwisie specjalnie do tego przerobiony kurek który ma w sobie pistolet do powietrza. Ogólnie większość diseli od nich musimy tak odpowietrzać. 

  • yans

    ja wymieniłem jak mi przerdzewiał i paliwo pociekło po kołach

    • GG

      Proponuję żebyś polecał swój przykład wszystkim swoim znajomym. Mechanicy też muszą w końcu z czegoś żyć.

  • Reju405

    20 czy 30zł to dla większości żaden pieniądz, a na duchu spokojniej…

    • GG

      chyba podałeś cenę za jakiegoś HARTA lub inny chiński badziew.

  • Lolwolny

    okolo 70 zł do diesla VW 1.9 TDI . co to za poradnik WTF . Przeciesz filtr trzeba zalać paliwem az z niego wyleci przeciesz sie zapowietrzy co za serwisanty .  

  • mietek

    Ja wymieniłem po 60 tys na tani filtron koszt 30-40zł wymienić można samemu jak nie jest się blondynką. A kiedy wymieniac ,jest prosty patent wystarczy go obstukać i posłuchac jaki wydaje dźwięk.A jaki dźwięk wydaje coś co jest pełne a co puste to chyba każdy wie.Zapchany filtr paliwa to zwykle gorsze zbieranie się auta,

  • kajak

    W wielu samochodach jest ogromny filtr paliwa umieszczony w w zbiorniku i zintegrowany razem z pompą paliwa, ale nie wiem czy jest drugi filtr na zewnątrz.