Jak umyć samochód, żeby go nie porysować? [poradnik]

Mycie samochodu

Mycie samochodu

Jesień to jedna z tych pór roku, kiedy auto brudzi się najbardziej i trzeba najczęściej je czyścić. Mycie samochodu zawsze wiązało się z dylematem: skorzystać z myjni automatycznej, bezdotykowej, ręcznej czy może lepiej zrobić to samemu? Które z wymienionych rozwiązań jest najlepsze? Jak umyć samochód tak, żeby nie porysować lakieru?

Żródło: http://www.mojeauto.pl/

Zadbaj o higienę miękkiego dachu w swoim cabrio

Jeszcze kilka lat temu wiele osób korzystało z myjni automatycznych, które tylko z pozoru dokładnie czyszczą auto. Po takim myciu okazuje się, że w większości zakamarków widać wyraźne ślady niedomytego brudu. Zanieczyszczone szczotki myjni automatycznej mogą też nieodwracalnie zarysować lakier. W skrajnych przypadkach w wyniku niewłaściwego odczytu z czujników rozmiarów auta szczotki mogą też uszkodzić lusterko, urwać spoiler, antenę lub tablicę rejestracyjną.

Aby uniknąć niemiłych niespodzianek, należy równo ustawić auto, złożyć lusterka i wykręcić antenę. Ze względu na niską skuteczność mycia i szkodliwy wpływ na lakier odradzam częste mycie auta w myjniach automatycznych. Jeśli już musimy to zrobić, to skorzystajmy z myjni, która oferuje także czyszczenie podwozia — funkcja przydatna szczególnie w zimie do usunięcia żrącej soli.

Drugą opcją jest myjnia bezdotykowa. Korzystając z tego typu myjni, co prawda o wiele dokładniej umyjemy auto niż w myjni automatycznej, jednak w wielu przypadkach, zwłaszcza gdy brud jest zastygnięty, trzeba użyć szmatki. Warto pamiętać też o tym, że długotrwałe natryskiwanie polakierowanego po stłuczce elementu może się skończyć usunięciem z niego nie tylko brudu, ale także lakieru. Na dłuższą metę szkodliwe dla lakieru są też środki chemiczne stosowane zarówno w myjniach automatycznych, jak i bezdotykowych.

Dlatego najlepsze rozwiązanie to myjnia ręczna. Niestety, jest ona też najdroższa. W związku z tym wiele osób decyduje się na mycie czterech kółek na własną rękę. Jak to zrobić, żeby nie zniszczyć lakieru? Przede wszystkim powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować. Zaczynamy od swojego ubrania — najlepiej założyć coś wygodnego bez zbędnych zamków błyskawicznych i guzików, które szczególnie podczas wycierania dachu mogą porysować drzwi lub inny element nadwozia.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Co należy przygotować do mycia? Przede wszystkim ściereczkę lub rękawicę z mikrofibry, a nie powszechnie stosowaną gąbkę. Wnikają w nią ziarenka piasku, przez co bardzo łatwo porysować lakier. Oczywiście po każdym myciu taką ściereczkę należy uprać. Oprócz ściereczki powinniśmy przygotować dwa wiadra – jedno z detergentem i drugie do płukania brudnej ściereczki.

Jakich detergentów używać? Najlepiej wysokiej lub średniej klasy szamponów przeznaczonych do mycia lakierów samochodowych. Odradzam stosowanie płynów do mycia naczyń, które usuwają warstwę ochronną utworzoną przez wcześniej stosowane preparaty. Jeśli nie możemy poradzić sobie z trudnymi zabrudzeniami, warto użyć odpowiedniego preparatu lub specjalnej glinki.

Nadwozie samochodu myjemy od góry do dołu. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na dolne krawędzie drzwi i progów, gdzie osadza się najwięcej zanieczyszczeń. Jeśli zadbamy właściwie o te elementy, to skutecznie zabezpieczymy karoserię przed pojawianiem się pierwszych śladów rdzy. Po umyciu auto należy spłukać dużą ilością wody, aby w trudno dostępnych miejscach nie zostały resztki detergentu.

Źródło: http://www.trojmiasto.pl/

Jeżeli podczas mycia felg zastosowaliśmy żrący płyn, usuwający pył pochodzący z klocków hamulcowych, to jego niedokładne spłukanie przyczyni się do przedwczesnego zniszczenia zarówno lakieru felg, jak i tarcz hamulcowych. Równie ważne jest suszenie pojazdu, które należy wykonywać za pomocą ręczników z mikrofibry. Odradzam używania do tego celu ściereczek z irchy, którą łatwo zarysować lakier. To samo tyczy się gumowych ściągaczek do wody. Już niedługo dowiecie się, jak pozbyć się rys, wypolerować auto i wyczyścić jego wnętrze.

Zobacz także:

Problem z ładowaniem? Zobacz, co może być przyczyną [poradnik]

Jak zadbać o układ kierowniczy w swoim aucie? [poradnik]

Typowe usterki instalacji LPG [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Zobacz, czy instalacja LPG może zrujnować Twój silnik [poradnik]

Tych silników unikaj jak ognia! cz. 4, 3, 2, 1 [poradnik]

Dlaczego filtr kabinowy jest tak ważny? [poradnik]

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?