Seat Toledo

Model
Seat Toledo Zobacz 14 zdjęć

Seat Toledo I

Seat Toledo pierwszej generacji to pierwszy owoc współpracy hiszpańskiej marki z Volkswagenem. Wcześniej bowiem Seat należał do Fiata. Toledo, produkowane od 1991 do 1998 roku, oparte było na płycie podłogowej VW Golfa drugiej generacji, czyli dość wiekowej konstrukcji. W porównaniu z niemieckim kompaktem hiszpański 5-drzwiowy liftback był zdecydowanie dłuższy (o ponad 30 cm) i miał duży bagażnik. Dzięki temu mógł być świetną propozycją dla rodzin. Design pierwszego Toledo to pełna klasyka. Proste, kanciaste kształty, brak subtelnych linii i fantazyjnych przetłoczeń. Giorgetto Giugiaro, bo to on projektował to auto, używał chyba tylko linijki i kompletu ołówków. Można co prawda narzekać na wygląd Toledo (choć to sprawa gustu), ale to nie miał być model, w przypadku którego pierwsze skrzypce grały emocje. Liczyły się rozsądek i praktyczność. A jak każdy przyzna, proste linie wolniej się też starzeją.

Konstrukcja nigdy nie zdobyła dużej popularności, także ze względu na niezbyt niską kwotę, jaką trzeba było zostawić u dealera Seata. Gdyby nie to, Toledo mogłoby swobodnie pełnić funkcję samochodu rodzinnego. Przestrzeń w bagażniku była co najmniej wystarczająca, na ilość miejsca w środku też nie można było narzekać. Oczywiście zdecydowanie lepiej od siedzących na tylnej kanapie mieli kierowca i pasażer obok niego. Mimo dużych rozmiarów nadwozia Seatowi nie udało się wygospodarować odpowiedniej ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Dlatego osoby o wzroście powyżej 180 cm powinny zaklepywać dla siebie miejsce z przodu. A jeżeli ktoś chciał zmienić Toledo z osobówki w małego dostawczaka, miał do tego uzasadnione prawo, bo bagażnik po złożeniu drugiego rzędu siedzeń miał aż 1360 l, w porównaniu ze standardowymi 550 l przy komplecie pasażerów. Ostatnie, co można powiedzieć o wnętrzu i desce rozdzielczej Toledo pierwszej generacji, to to, że było ono atrakcyjne i porywające. Jakość plastików pozostawiała wiele do życzenia. Ich spasowanie stało już na niezłym poziomie, jednak nie ratowało ogólnego odbioru całości.

Gama silników w przypadku pierwszego Toledo była bogata. Konstrukcje silników wciąż udoskonalano, dlatego w różnych latach sprzedaży silnik o danym litrażu miał inne parametry. Dostępność poszczególnych jednostek była uzależniona od rynku, na jakim oferowano hiszpańskiego liftbacka. W przypadku silników benzynowych ofertę otwierał 72-konny silnik o pojemności 1,6 l. Wyżej znajdowały się jednostki o pojemnościach 1,8 (moce od 90 do 128 KM) oraz 2,0 (od 116 do 150 KM). Uwagę oszczędnych przykuć mogły jednostki wysokoprężne, a wśród nich wyłącznie silniki 1,9, bez doładowania (68 KM), oraz turbodoładowane (75 do 110 KM). Niektóre z tych jednostek pamiętają jeszcze bezpośrednią współpracę Seat z Porsche przy ich konstrukcji (tzw. Porsche System w Seacie).

Co ciekawe, Toledo pierwszej generacji jest nadal produkowane. Na oznaczeniach samochodu nie ma nigdzie napisu „Seat” ani „Toledo”. Prawa do produkcji zdobył chiński producent Chery. Chińczycy wykazali się inwencją twórczą i sprzedają Toledo w wielu wersjach i pod wieloma nazwami: jako Chery A11, Chery Windcloud, Chery A15, Chery A168, Chery Amulet, Chery Cowin, Chery Qiyun czy Chery Flagcloud. Toledo ze znaczkiem Chery to konstrukcja Seata z roku 1993, czyli jeszcze przed faceliftingiem, który nastąpił w 1996 roku. Zmiany wówczas przeprowadzone nie były jednak gruntowne. Obejmowały głównie delikatne unowocześnienia linii nadwozia, a także kolejne drobne modyfikacje silników (zarówno benzynowych, jak i diesli).

Chiński producent to niejedyna firma, która wpadła na podobny pomysł. Pierwsze Toledo można też spotkać jako samochód sygnowany rosyjską marką TagAZ jako Vortex Corda.
Seat Toledo pierwszej generacji otrzymał w 1992 roku w Portugalii nagrodę Carro do Ano.
Druga generacja Toledo ujrzała światło dzienne w 1998 roku na paryskich targach motoryzacyjnych. Była to dużo nowocześniejsza i atrakcyjniejsza konstrukcja oparta na VW Golfie czwartej generacji.

Seat Toledo II

Seat Toledo drugiej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku. Debiutował tego samego roku na salonie w Paryżu. Drugie Toledo to po prostu wersja sedan Leona pierwszej generacji. A może nie tyle wersja, co baza dla Leona, który ujrzał światło dzienne rok po premierze swojego „dawcy organów”. Jednak prawdziwym protoplastą, zarówno Toledo II, jak i Leona I, był Volkswagen Golf czwartej generacji. Dzięki temu hiszpański sedan odziedziczył także niemiecką niezawodność. W grupie VW w każdym segmencie rynku toczą się bratobójcze pojedynki, nie inaczej było w przypadku kompaktowych sedanów. Seat Toledo walczył o klienta na własnym podwórku z Volkswagenem Borą/Jettą i Škodą Octavią. Był kreowany, jak każdy Seat, na najbardziej sportowy model z tej trójki.
Za wygląd Toledo drugiej generacji odpowiada studio Italdesign Giugiaro, czyli to samo, które zaprojektowało jego pierwszą generację. O ile w jej przypadku włoskie przedsiębiorstwo zbytnio się nie popisało, o tyle druga generacja może się już podobać. Zachowała charakterystyczne detale z pierwszej generacji, ale sylwetka Toledo II wygląda dużo bardziej nowocześnie. Brak tu ostrych kantów i prostych linii, jest za to dużo wyobleń i płynnych przejść.

Wnętrze jest schludne i nieźle wykonane, ale brak mu polotu. Ale może to i lepiej, bo za to mamy wzorową ergonomię, wszystko jest tam, gdzie można się tego spodziewać. Z zajęciem odpowiedniej pozycji za kierownicą również nie ma żadnych problemów dzięki regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Przestrzeń we wnętrzu jest wystarczająca nawet dla wyższych osób, choć te powinny jednak zasiadać na przednich fotelach. Bagażnik to zdecydowana zaleta drugiego Toledo. 500 l przestrzeni to wynik godny pochwały. Dodatkowo można go powiększyć do 830 l poprzez złożenie tylnych siedzeń. Jednak - jak to w sedanach - mała klapa bagażnika i niewielki otwór załadunkowy utrudniają dostęp do bagażnika.

Pod maską sedana Seata mogły pracować silniki benzynowe o pojemnościach 1,4, 1,6, 1,8 (rzędowe czwórki) lub 2,3 (układ VR5). Dostępność jednostek była uzależniona od danego rynku. Najsłabsze Toledo dysponowało skromnymi 75 KM. To wersja dla ceniących niskie spalanie, którzy nie są fanami silników Diesla. W środku oferty stała jednostka 1,6 o mocy 101 KM (potem wersja 16V, mocniejsza o 4 KM). Pomijając silnik-ciekawostkę, czyli 2,3 litrowe V5 (150 lub 170 KM), w ofercie królowała 20-zaworowa jednostka 1,8, rozwijająca 125 KM lub 180 KM (wersja z turbosprężarką). Nie zapomniano oczywiście o jednostkach wysokoprężnych. W ofercie znalazł się silnik 1,9 TDI o mocach od 90 do 110 KM oraz 1,9 TDI PD (130 lub 150 KM).

Sprzężenie mocniejszego silnika z dość sztywnym zawieszeniem zwiastowało całkiem sporą dawkę emocji. Drugie Toledo świetnie trzymało się drogi i prowadziło na zakrętach. Cierpiał jednak na tym komfort podróżowania po wybojach. Jak to zwykle bywa, coś za coś. Jeśli ktoś szuka samochodu z miękkim i komfortowym zawieszeniem, może od razu wykluczyć Toledo z obszaru zainteresowań i skierować swoją uwagę na francuskie propozycje. Do zalet Toledo należy też niemal wzorowa widoczność w każdym kierunku. Za to wyciszenie kabiny pasażerskiej nie stoi na najwyższym poziomie. Może być to szczególnie uciążliwe dla tych, którzy zdecydują się na silnik pracujący na oleju napędowym.

Toledo II, podobnie jak pierwszy Leon, nie zostało poddane faceliftingowi. Absolutna rewolucja stylistyczna nadeszła razem z prezentacją trzeciej generacji tego modelu, która nastąpiła w 2004 roku. Seat nie tylko zmienił stylistykę, ale też typ nadwozia na coś przypominającego minivana połączonego z sedanem.

Seat Toledo drugiej generacji został nagrodzony dwiema nagrodami: Die besten Autos przyznaną w 1999 roku przez niemiecki magazyn „Auto-motor-und-sport” oraz Carro do Ano przyznaną w Portugalii w 2000 roku.

Seat Toledo drugiej generacji miał też swój wkład w sporty motorowe. Od 2003 roku Toledo Cupra ścigał się w serii European Touring Car Championship (ETCC), później World Touring Car Championship (WTCC). Pomiędzy rokiem 2004 a 2006 Seat Toledo Cupra brał też udział w wyścigach British Touring Car Championship.

Seat Toledo III

Seat Toledo trzeciej generacji zadebiutował w wersji produkcyjnej na paryskim salonie w 2004 roku. Wcześniej w Madrycie hiszpańska marka pokazała prototyp tej generacji o nazwie Seat Toledo Prototipo. Trzeci Toledo to zupełna rewolucja stylistyczna w przypadku tego modelu. Trudno zaklasyfikować to nadwozie do jednego konkretnego typu. To auto, należące do segmentu C, jest oryginalnym połączeniem sedana z hatchbackiem i minivanem. Walter de’Silva w tylnej części nadwozia zastosował zabieg stylistyczny znany z niezbyt popularnego Renault Vel Satis. Jednak korzenie takiego rozwiązania sięgają dużo głębiej i wcale nie trzeba ich szukać poza hiszpańską marką. Podobne rozwiązanie stylistyczne znajduje się w Seacie 600 Savio. Jednak w tym konkretnym przypadku zostało ono wymuszone umiejscowieniem silnika (umiejscowiony jest z tyłu). Z przodu za to Toledo trzeciej generacji było nie do odróżnienia od Altei. Niewprawne oko, z tej perspektywy, mogło pomylić go także z Leonem drugiej generacji.

Seat Toledo trzeciej generacji oferowany był z jednym z pięciu silników benzynowych (nie wszystkie były dostępne na wszystkich rynkach). Paletę otwierał 86-konny silnik o pojemności 1,4 l. Najmocniejsza była turbodoładowana jednostka dwulitrowa (2,0 TFSI) o mocy 200 KM. Pomiędzy obiema propozycjami znajdował się silnik 1,6 o mocy 102 KM oraz 2,0 FSI rozwijające 150 KM. W 2007 roku do gamy dołączył silnik 1,8 TSI generujący 160 KM. Seat nie zapomniał też o miłośnikach oszczędnej jazdy na oleju napędowym. Fani diesli mogli wybierać jednostki o pojemności 1,9 lub 2,0. Mniejszy rozwijał moc wynoszącą 105 KM, a dwulitrowiec, w zależności od wersji, 136 lub 140 KM. Dostępny był też silnik 2,0 TDI z filtrem cząstek stałych (DFP - diesel particulate filter) w wersji 140 lub 170-konnej.

Konstrukcyjnie Toledo trzeciej generacji oparte było na płycie podłogowej Volkswagena Golfa piątej generacji. To gwarantuje wysoki stopień niezawodności konstrukcji, a także dobre właściwości jezdne. Te ostatnie, jak to u Seata, zostały podkręcone po hiszpańsku. Toledo świetnie trzyma się drogi, jeździ zupełnie jak blisko spokrewniona Altea. Jak każdy Seat Toledo lubi jazdę krętym, gładkim asfaltem. Gdy jednak występują na nim nierówności, dość twarde nastawy zawieszenia dają o sobie znać, obniżając komfort podróżowania.

Wnętrze jest też typowo seatowskie. Dużo w nim plastiku, który jest jednak poprawnie spasowany. Miejsca z przodu nie zabraknie nikomu. Pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie również nie powinni narzekać, nawet osoby koszykarskiego wzrostu powinny w miarę komfortowo podróżować na drugim rzędzie siedzeń. Na słowa uznania zasługuje przestrzeń, jaką wygospodarowano w bagażniku Toledo. 500 l to w tej klasie wynik, którym można się chwalić. Tym bardziej że po złożeniu tylnej kanapy otrzymuje się aż 1440 l przestrzeni bagażowej.

Dzięki swojej praktyczności Seat Toledo mógł być idealną propozycją w klasie aut rodzinnych. Jednak stylizacja nadwozia nie zdobyła wielu fanów i produkcję tego oryginalnego auta zakończono w 2009 roku. Niekorzystnie na pozycję rynkową Toledo wpływała też dużo ładniejsza, a przynajmniej mniej kontrowersyjna Altea. Klienci, mimo 100-litrowej przewagi Toledo w kwestii pojemności bagażnika, dużo częściej wybierali właśnie ją. Dla tych, którzy jednak potrzebowali większego bagażnika, Seat w 2006 roku przygotował Alteę XL. Tym samym Toledo zupełnie przestało mieć rację bytu w ofercie hiszpańskiej marki, co sam Seat zauważył, jak już wspominaliśmy, trzy lata później.

Obecnie w ofercie producenta nie ma oficjalnego następcy modelu Toledo. Niektórzy twierdzą, że jest nim Exeo, oparte na Audi A4, jednak przedstawiciele hiszpańskiej marki temu zaprzeczają. Czy możemy spodziewać się kolejnej generacji Seata Toledo? To mogłoby być rozsądne posunięcie Seata. Ale zdecydowanie powinien być to projekt bardziej klasyczny, niepozbawiony jednak hiszpańskiego temperamentu. W końcu hasło „auto emoción” do czegoś zobowiązuje.

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy

Generacje Seat Toledo

Inne modele SEAT

Seat Toledo: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie