Opel GT

Model
Opel GT Zobacz 5 zdjęć

Opel GT II

GT to nazwa sportowego samochodu produkowanego w latach 1968-1973 oraz w latach 2006-2009 przez firmę Opel, należącą do koncernu General Motors.

Opel GT pierwszej generacji był sportowym coupé z otwieranymi światłami, który w zależności od rocznika produkcji oraz wersji miał jeden z dwóch silników o objętości skokowej 1,1 l (w latach 1968-1970) lub 1,9 l (1968-1973). Jednostki te rozwijały moc 60 KM (mniejsza) i 90 KM, co pozwalało rozpędzić to auto do odpowiednio 155 km/h lub 185 km/h.

W pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku niemiecka firma postanowiła wskrzesić legendarną nazwę GT, wprowadzając do produkcji w 2006 roku roadstera o tej właśnie nazwie. W rzeczywistości nowy Opel GT był następcą modelu Speedster, który gdzieś w dalekich założeniach Opla miał być kontynuatorem Opli GT i Calibry.

Nowy GT bazował na modelach Solstice (Pontiac) oraz Sky (Saturn). Z tym drugim dzielił niemal identyczne nadwozie. Wszystkie trzy zbudowano na płycie podłogowej GM Kappa. Auto było sprzedawane pod nazwą Saturn Sky oraz Vauxhall V220.

Mierzące 4 m długości, 1,8 m szerokości i niespełna 1,3 m wysokości nadwozie wyglądało groźnie i sportowo. Z przodu znajdowały się duże reflektory, a pomiędzy nimi chromowana belka osłony chłodnicy. Tył zdobiły światła z białymi kloszami, umieszczone w górnych narożnikach karoserii. Wyraźne przetłoczenia na przednich i tylnych błotnikach Opla sprawiały, że wóz wyglądał muskularnie. Duże wnęki kół wypełniały duże, 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami. Najnudniej auto prezentowało się z boku. Na żywo Opel GT sprawiał lepsze wrażenie niż na zdjęciach.

Wnętrze tego niewielkiego samochodu, choć tylko dwumiejscowe, nie zapewniało porządnego komfortu jazdy. Problemem była zbyt mała ilość miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera. Wysokim osobom mogło też zabraknąć miejsca nad głową, gdy trzeba było rozłożyć materiałowy (ręcznie składany i rozkładany) dach. Sportowo zaprojektowaną kabinę obszyto dobrej jakości materiałami, wśród których znaczną część stanowiły skóry. Elementy wnętrza były dobrze spasowane, dzięki czemu nawet po kilku latach eksploatacji nic nie trzeszczało.

Bagażnik Opla GT miał wręcz symboliczne rozmiary, co uniemożliwiało korzystanie z tego wozu na co dzień. Wyposażenie standardowe samochodu obejmowało m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz systemy ABS i ASR. ESP mógł być elementem standardowym lub wymagać dopłaty – zależnie od rynku.

W przeciwieństwie do Saturna Sky i Pontiaca Solstice Opel GT dostępny był tylko z jednym silnikiem: 2-litrową, 4-cylindrową jednostką napędową z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montowaną wzdłużnie z przodu. Motor wspomagała turbosprężarka typu twin scroll, dzięki czemu osiągał on moc maksymalną 264 KM przy 5300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki napędowej wynosił 353 Nm przy 2500 obr./min.

Dzięki takim parametrom silnika Opel GT przyspieszał od zera do stu kilometrów na godzinę w 5,9 s oraz osiągał prędkość maksymalną 229 km/h.

Napęd z jednostki napędowej przekazywany był przez 5-biegową, manualną skrzynię biegów na tylne koła. Nim na nie trafił, przechodził przez przekładnię główną z mechanizmem różnicowym wyposażonym w 70-procentową blokadę.

Opel GT nie zdobył dużej popularności. Spośród ponad 107 tysięcy egzemplarzy Pontiaców, Saturnów i Opli tych ostatnich było tylko 7519, z czego w 2009 roku wyprodukowano tylko 2 sztuki.

Następca Speedstera i w pewnym stopniu Calibry nie miał swojego kontynuatora. Obecnie pojawiają się informacje, że Opel myśli o wskrzeszeniu legendarnej Calibry.

Szybkie fakty
MarkaOpel
TypSamochód osobowy

Generacje Opel GT

Inne modele Opel

Opel GT: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie