Volvo S80

Model
Volvo S80 Zobacz 15 zdjęć

Volvo S80 I

Volvo S80 to flagowy model szwedzkiego koncernu Volvo, produkowany od 1998 roku. Samochód ten zalicza się do segmentu E. Dostępny był tylko w jednej wersji nadwozia – jako 4-drzwiowy sedan. Wprowadzając na rynek S80, Volvo chciało udowodnić, że może konkurować z takimi autami, jak Audi A8, BMW 7 czy Mercedes klasy S. Volvo S80 to następca modelu 960, słynącego z niezawodności.

Wystarczy jedno spojrzenie, aby stwierdzić, że Volvo S80 to rasowa limuzyna. Długa maska z wyraźnymi przetłoczeniami schodzi się w duże przednie reflektory, które są lekko cofnięte względem atrapy chłodnicy. Charakterystycznym elementem jest gęsto użebrowany, chromowany grill. Wszystkie elementy nadwozia ze sobą współgrają. Przetłoczenie zaczynające się na przednich błotnikach płynnie przechodzi w drzwi, a następnie w tylne błotniki. Tył auta poznamy po dużych, ciekawie ukształtowanych lampach. W 2003 roku Volvo S80 przeszło gruntowną modernizację. Pojawił się nowy wlot powietrza o łagodniejszym kształcie, w którym zastosowano nową ciemnosrebrną kratę wlotu powietrza i chromowaną linię między światłami przeciwmgielnymi.

Wnętrze wykończono bardzo luksusowo. Skórzana tapicerka tworzy atmosferę ekskluzywności i wyjątkowości, którą potęgują eleganckie drewniane wstawki we wnętrzu, włączając w to koło kierownicy. Zegary są proste, z czarnymi tarczami. Ożywiają je czerwone wskazówki. Na pochwałę zasługuje zainstalowany system audio zawierający aż dziewięć głośników. Mocną stroną modelu S80 są fotele, które dzięki swoim rozmiarom zapewniają komfort na najwyższym poziomie. Pojemność bagażnika wynosi 440 l, co nie jest rekordem w tej klasie.

Jak przystało na limuzynę, również lista wyposażenia jest bogata. Znajdują się na niej takie elementy, jak: układ ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania, układ wspomagania nagłego hamowania EBA, system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych SIPS, system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS, automatyczna klimatyzacja czy podgrzewane siedzenia.

Gama silników zawiera aż 6 motorów: trzy silniki wysokoprężne oraz trzy benzynowe. Początkowo Volvo S80 dostępne było z czterema różnymi jednostkami. Najsłabsza to pięciocylindrowy motor o pojemności 2400 cm3, osiągający moc 141 KM. Wersja ta występowała również z fabryczną instalacją LPG bądź CNG. Mocniejsza wersja tego silnika rozwija moc 170 KM. Kolejny motor to V6 o pojemności 2900 cm3 i mocy 196 KM. Topowa wersja oznaczona była jako T6. Rzędowy motor sześciocylindrowy 2,9 wyposażony był w dwie turbosprężarki, dzięki czemu rozwijał moc aż 272 KM. Dostępny był również jeden motor wysokoprężny, znany z modeli aut grupy Volkswagena - silnik 2,5 TDI o mocy 140 KM. W 2000 roku do oferty trafił benzynowy silnik 2,5 T o mocy 203 KM. W 2001 roku w gamie diesli pojawił się motor 2,5 D rozwijający moc 131 KM. Na niektórych rynkach dostępny był również pięciocylindrowy, turbodoładowany motor benzynowy 2,0 o mocy 180 KM.

Model S80 oferowany był zarówno z ręcznymi, jak i automatycznymi przekładniami: 5- i 6-biegową przekładnią manualną albo 4- i 5-stopniowym automatem.

Produkcję S80 pierwszej generacji zakończono w 2006 roku, kiedy na rynek został wprowadzony nowy model o tym samym oznaczeniu. Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa sprawiło, że S80 miał opinię najbezpieczniejszego auta w historii szwedzkiej firmy. Volvo S80 przeznaczone jest dla ludzi chcących wyróżnić się z tłumu, ale w sposób elegancki i dyskretny. Do jego kupna zniechęcają jedynie wysokie koszty użytkowania, począwszy od wysokiego spalania po drogi serwis.

Volvo V70 II

Volvo V70 II weszło do produkcji w 1999 roku. Jest to samochód klasy wyższej, oferowany jako 5-drzwiowe kombi. Powstał na tej samej płycie podłogowej co Volvo S80.

Trudno porównać V70 drugiej generacji do poprzednika – to zupełnie inne auto. Zrezygnowano z kanciastych linii nadwozia. Druga generacja jest bardziej pozaokrąglana i nawiązuje do pozostałych modeli marki. Przód przypomina ten z modelu S80. Masywna i lekko wysunięta atrapa chłodnicy oraz duże, owalne lampy to cechy charakterystyczne V70 II. Szerokie drzwi ułatwiają zajmowanie miejsca w tym praktycznym kombi. Przetłoczenia w nadkolach są elementem stylistycznym łączącym przednią część z tyłem - zaokrąglenie przebiega wzdłuż całego nadwozia. Zachowano tylne pionowe lampy, jednak w nowym V70 II poszerzają się one na błotnikach. Uterenowiona wersja nosiła od tej pory nazwę XC70. Miała napęd na cztery koła, podwyższone zawieszenie oraz dodatkowe nakładki na nadwozie. Sportowa wersja R otrzymała agresywny pakiet stylizacyjny.

Wnętrze wykończone jest na najwyższym poziomie. Kolumna kierownicza regulowana jest w dwóch płaszczyznach, podobnie jak ustawiany w dwóch płaszczyznach fotel, dzięki czemu każdy znajdzie wygodną dla siebie pozycję. Tablica przyrządów jest prosta i czytelna. Panel radia i klimatyzacji jest ergonomiczny i intuicyjny w obsłudze. Przedział bagażowy liczy 485 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1641 l.

Na liście standardowego wyposażenia znajdują się m.in.: ABS, system kontroli trakcji, sześć poduszek gazowych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu pasażerów, klimatyzacja, alarm, wskaźnik temperatury zewnętrznej, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, immobiliser, aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego i podłokietnik między przednimi fotelami. Poza bogatym wyposażeniem seryjnym jest długa lista dodatków: systemy audio, tempomat, automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, lakier metalizowany, telefon komórkowy, telewizor, podgrzewane fotele przednie, elektrycznie regulowane fotele przednie, wycieraczki reflektorów czy komputer pokładowy. Wersja sedan S60 zdobyła maksymalną notę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP.

Bogata oferta jednostek napędowych zawiera siedem silników benzynowych oraz trzy jednostki wysokoprężne. Podstawowy motor benzynowy ma 2,4 l pojemności i moc 140 KM. Mocniejsza odmiana tego silnika rozwija 170 KM. Turbodoładowany motor 2,0 generuje 180 KM. Silnik 2,4 wyposażony w turbosprężarkę ma 200 KM. Większa jednostka 2,5 dysponuje mocą 210 KM, wersja T5 - 250 KM, a wersja R AWD 300 KM. Motor wysokoprężny 2,5 TDI o mocy 150 KM to jednostka dobrze znana z modeli Audi. Silnik 2,4 D5 występował w dwóch wersjach: 163 oraz 185 KM.

Model V70 był dostępny z ręcznymi i automatycznymi przekładniami: 5- i 6-biegową przekładnią manualną albo 5- i 6-stopniowym automatem (tzw. Geartronic). Jest to adaptacyjna skrzynia biegów z możliwością ich ręcznej zmiany.

Produkcję V70 drugiej generacji zakończono w 2007 roku. Na rynku aut używanych V70 II ma dobrą opinię. Na uwagę zasługują wysoki poziom bezpieczeństwa oraz udany układ jezdny. W zawieszeniu niepokoją jedynie stuki tylnego zawieszenia. Samochód jest godny polecenia młodym rodzinom szukającym praktycznego i bezpiecznego kombi z mocnym silnikiem.

Volvo S80 II

Volvo S80 drugiej generacji to flagowy model szwedzkiego koncernu Volvo, produkowany od 2006 roku. Samochód ten zalicza się do segmentu E. Dostępny jest tylko w jednej wersji nadwozia – jako 4-drzwiowa limuzyna. Volvo S80 II konkuruje z takimi autami, jak Audi A8, BMW 7 czy Mercedes klasy S.

Nowy model S80 II sprawia wrażenie mniejszego, niż jest w rzeczywistości. Pozory jednak mylą. Nowy samochód urósł w każdym kierunku, a najbardziej do góry (zyskał ponad 5 cm). Przez to sprawia wrażenie mniejszego. Z przodu zagościły ładne biksenonowe reflektory z pomarańczowymi kierunkowskazami zachodzącymi na błotniki. Charakterystycznym elementem S80 jest lekko odsunięty kratkowany grill z chromowaną poprzeczką i logo marki. Uwagę zwracają przetłoczenia na masce silnika, przechodzące wzdłuż auta, kończące się na wyprofilowanych tylnych lampach. Luksusowy charakter podkreślają chromowane obwódki szyb.

Najmocniejszą stroną S80 II jest jego wnętrze. Charakteryzuje się ono doskonałym wykończeniem, materiałami i montażem, wygodnymi fotelami, bardzo dobrym wyciszeniem przedziału pasażerskiego i przestrzenią, której nie brakuje ani w przedniej, ani w tylnej części. Wnętrze oparte jest na stylizacyjnej prostocie okraszonej miłymi dla oka detalami. W S80 II zastosowano kokpit w postaci cienkiej listwy, jednak nie jest on srebrny jak w pozostałych modelach marki, tylko drewniany. Podróżowanie tą obszerną limuzyną umila dopracowany system audio. Pojemność bagażnika jest wystraczająca. Zmieści się w nim nawet 480 l bagażu.

W podstawowej wersji wyposażenia znajdują się takie elementy, jak: ABS, sześć poduszek powietrznych, system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych SIPS, system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS, elektryczne szyby czy radio z radioodtwarzaczem CD, system stabilizacji toru jazdy DSTC, automatyczna klimatyzacja i tempomat. Za dopłatą dostępny był system Collision Mitigation Support z funkcją pełnego automatycznego hamowania i aktywnym tempomatem wraz z dwiema kamerami monitorującymi otoczenie wokół pojazdu. Opcjonalny system BLIS ostrzega kierowcę o obiekcie znajdującym się w martwym polu lusterek.

Podstawowym źródłem napędu S80 II jest turbodoładowany benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 180 KM. Wbrew pozorom bardzo dobrze daje sobie radę z limuzyną ważącą ponad 1700 kg. Zapewnia zadowalające osiągi przy umiarkowanym spalaniu wynoszącym średnio 9 l/100 km. Mocniejszy jest dwulitrowy silnik benzynowy rozwijający moc maksymalną 203 KM. Kolejna w gamie jest jednostka benzynowa o pojemności 2,0 l i mocy maksymalnej 240 KM. Sześciocylindrowy motor 3,2 rozwija moc 237 KM. Zapewnia podobne osiągi do doładowanego motoru 2,0 o mocy 240 KM, lecz spala dużo więcej paliwa. Mocniejszy silnik 3,0 dysponuje mocą 304 KM. Topowa jednostka napędowa to motor 4,4 V8 o mocy 315 KM. Podstawową wysokoprężną jednostką napędową jest silnik o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 109 KM. Mocniejszy motor o pojemności 2,0 l rozwija moc 163 KM. Mocniejszą odmianę wysokoprężną napędza jednostka 2,4 o mocy 205 KM.

Model S80 II oferowany jest zarówno z ręczną, jak i automatyczną przekładnią. Do wyboru jest albo 6-biegowa przekładnia manualna, albo 6-stopniowy automat. Na pochwałę zasługuje sprawnie działająca przekładnia automatyczna Geartronic.

Volvo S80 II to spokojna limuzyna, której stylem daleko do krzykliwej konkurencji. Nie rzuca się w oczy, gwarantując sporą dawkę luksusu i wygody.

Volvo V70 III

Trzecia generacja Volvo V70 jest produkowana od 2007 roku. Zbudowano ją na fordowskiej platformie Y20, na której opierają się między innymi Volvo S80 i Ford Mondeo. Jest to pojazd klasy wyższej średniej występujący jako 5-drzwiowe kombi.

Nowy model zachował podobne wymiary, ale znacznie różni się od poprzednika. V70 III to duże, praktyczne i wygodne kombi zaprojektowane zgodnie z najnowszymi trendami stylistycznymi. Przód do złudzenia przypomina ten z Volvo S80. Obłe kształty reflektorów oraz charakterystyczna wysunięta chromowana atrapa i ładnie wyprofilowany zderzak w kolorze nadwozia mogą się podobać. Linia boczna jest typowa dla kombi, mimo to wygląda dynamicznie. Uwagę zwracają przetłoczenia na masce silnika, przechodzące wzdłuż auta, a kończące się na wyprofilowanych tylnych błotnikach. Pionowe lampy ciągnące się od dachu aż po zderzak zostały rozciągnięte u dołu w poziomie.

Również wnętrze jest niemal takie samo jak w S80. Jakość wykończenia i zastosowane materiały to najwyższa półka. Ani z przodu, ani z tyłu nie zabraknie miejsca nawet wysokim pasażerom. Znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia wszechstronna regulacja fotela i kolumny kierowniczej. W cienkim środkowym panelu umieszczono wszystkie przyciski i pokrętła. W pierwszej chwili może przytłaczać ich liczba, lecz po krótkim czasie wszystko jest intuicyjne w obsłudze. Tylną klapę otwiera się za pomocą pilota, a zamyka przyciskiem umieszczonym na klapie bagażnika. Dostępne 575 l przestrzeni bagażowej to bardzo dobry wynik w tej klasie. Po złożeniu foteli można uzyskać nawet 1600 l.

W podstawowej wersji wyposażenia znajdują się takie elementy, jak: ABS, sześć poduszek powietrznych, system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych SIPS, system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS, elektryczne szyby czy radio z radioodtwarzaczem CD, system stabilizacji toru jazdy DSTC, automatyczna klimatyzacja i tempomat. Opcjonalny system BLIS ostrzega kierowcę o obiekcie znajdującym się w martwym polu lusterek. Za pomocą diod znajdujących się po lewej i prawej stronie wewnątrz auta, na wysokości lusterek, system informuje, że zbliża się pojazd. Euro NCAP przyznało Volvo V70 III pięć gwiazdek.

Podstawowym źródłem napędu V70 III jest wolnossący silnik o pojemności 2,0 l i mocy maksymalnej wynoszącej 145 KM. Wbrew pozorom bardzo dobrze daje on sobie radę z limuzyną ważącą ponad 1700 kg. Zapewnia zadowalające osiągi przy umiarkowanym spalaniu wynoszącym średnio 9 l/100 km. Mocniejszy jest dwulitrowy silnik benzynowy rozwijający moc maksymalną 203 KM. Kolejna w gamie jest jednostka benzynowa o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 240 KM. Sześciocylindrowy motor 3,2 rozwija 237 KM. Zapewnia podobne osiągi do doładowanego motoru 2,0 o mocy 240 KM, ale pali dużo więcej. Topowa jednostka benzynowa o pojemności 3,0 generuje 304 KM. Podstawową wysokoprężną jednostką napędową jest silnik o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 109 KM. Mocniejszy motor o pojemności 2 l dysponuje mocą wynoszącą 163 KM. Mocniejszą odmianę wysokoprężną napędza jednostka 2,4 o mocy 205 KM.

Model V70 III oferowany jest z ręczną i automatyczną przekładnią. Są to 6-biegowa przekładnia manualna oraz 6-stopniowy automat. Na pochwałę zasługuje sprawnie działająca przekładnia automatyczna Geartronic.

Przestronne i wszechstronne nadwozie, dynamiczne jednostki napędowe oraz bogate wyposażenie i wysoka jakość wykonania sprawiają, że Volvo V70 jest dobrą alternatywą dla popularnych aut niemieckich koncernów.

Opisu Volvo V70 I generacji szukaj w katalogu "Volvo S70 / V70 (I)"

Szybkie fakty
MarkaVolvo
TypSamochód osobowy

Generacje Volvo S80

Inne modele Volvo

Volvo S80: newsy, testy i recenzje

Volvo S80 T6 AWD - wydech

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie