Ford Kuga

Model
Ford Kuga Zobacz 10 zdjęć

Ford Kuga

Produkcję Forda Kugi rozpoczęto w 2008 roku w Saarlouis, w Niemczech. Ten 5-miejscowy SUV, będący następcą Forda Mavericka (sprzedawanego w Stanach Zjednoczonych również pod nazwą Escape), z pewnością charakteryzuje się lepszą stylistyką nadwozia niż poprzednik. Lekko skośne, pociągłe światła przednie wspólnie z ciekawie zaprojektowanym pasem przednim nadają samochodowi niepowtarzalny charakter.

Stylistyka tego 5-miejscowego auta przypomina Forda S-Maxa, Galaxy i Focusa trzeciej generacji, ponieważ tak jak one zostało zaprojektowane zgodnie z zasadami stylu Kinetic Design. Charakteryzuje się on dynamiczną stylistyką nadwozia, mocnymi przetłoczeniami i napompowanymi nadkolami. Światła są wyciągnięte głęboko w maskę, co nadaje autu drapieżny charakter. Kolejne podobieństwo między Kugą a Focusem to wykorzystanie płyty podłogowej typu C1.

Wśród dostępnych silników tylko jeden jest benzynowy - Duratec o pojemności 2,5 l i mocy 200 KM. Do wyboru są również dwa diesle TDCi o mocy 140 i 160 KM, oba o pojemności 2 l. Motory te zapewniają dobrą dynamikę oraz wysoki komfort jazdy. Auto dostępne jest z 6-biegową, manualną, 5- i 6-biegową automatyczną skrzynią biegów oraz dwusprzęgłową przekładnią PowerShift. Są również wersje z napędem na przód oraz na cztery koła, przy czym ta druga występuje tylko w modelach napędzanych 2-litrowym dieslem.

W lutym 2007 świat motoryzacji obiegła wieść, że Ford rozważa wprowadzenie Kugi na rynek Ameryki Północnej. Ostatecznie jednak nie zdecydowano się na ten krok, ponieważ w przeliczeniu ceny z euro na dolary amerykańskie koszt samochodu okazał się zbyt wysoki w porównaniu z konkurencją. Zmniejszyłoby to jego szanse na zaistnienie na rynku za oceanem. W 2008 roku ponownie pojawiły się podobne pogłoski. Dwa lata później ogłoszono, że Ford zakończy produkcję modelu Escape w zakładach mieszczących się w Louisville w 2011 roku, aby następnie wprowadzić na rynek Kugę jako kolejną generację tego modelu. Natomiast w 2013 roku na rynku europejskim ma się pojawić hybrydowa wersja Kugi, produkowana w Walencji. Jeżeli tak się stanie, będzie to pierwsza hybryda Forda wprowadzona na rynek w Europie.

Wnętrze Kugi jest schludne i estetyczne. Zostało wykonane z zadowalających jakościowo materiałów. Zegary mogłyby być bardziej czytelne, ale ten brak rekompensuje ciekawy wygląd. Fotele są wygodne, choć niektórych osobom siedziska mogą się wydać za krótkie. Niemiłym zaskoczeniem jest niewielka przestrzeń w porównaniu z konkurencyjnymi modelami. Po aucie o tych gabarytach można by się spodziewać większej swobody. To samo dotyczy bagażnika – konkurenci mogą się pochwalić większą pojemnością. Zastosowano tu jednak kilka użytecznych rozwiązań, na przykład klapę podzieloną na dwie części (otwarcie samej szyby bądź klasycznie – całej klapy), co z pewnością doceni każdy, kto próbował kiedyś włożyć pakunki do samochodu na ciasnym parkingu. Do zalet bagażnika Kugi należą również ukryte przegródki na drobne przedmioty. Po złożeniu tylnych siedzeń do dyspozycji jest wygodna do zagospodarowania przestrzeń.

Prowadzenie Kugi daje wiele radości. Samochód doskonale trzyma się drogi, również podczas pokonywania ostrych zakrętów. Układy kierowniczy i hamulcowy działają bardzo precyzyjnie, spełniając wszelkie oczekiwania kierowcy. Ford pozwala spoglądać na większość uczestników ruchu z góry, co daje większe poczucie bezpieczeństwa. Na samym poczuciu się nie kończy, ponieważ Kuga w testach Euro NCAP zdobyła maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Dużą zaletą tego modelu jest jego ekonomiczność - to miłe zaskoczenie, jeśli uwzględnić gabaryty auta. Seryjne wyposażenie jest dość zadowalające (m.in. dwustrefowa klimatyzacja, felgi aluminiowe oraz ESP). Niepokoi krótki okres gwarancji fabrycznej. Mimo to Kuga cieszy się zainteresowaniem - ma liczne zalety, więc nic w tym dziwnego.

Ford Kuga II

Na salonie samochodowym w Detroit na początku 2013 roku Ford zaprezentował drugą generację swojego SUV-a – Kugi. W przeciwieństwie do poprzednika nowa Kuga jest zaprojektowana zgodnie z hasłem, że Fordy mają być samochodami światowymi. Oznacza to, że producent nie będzie różnicował wyglądu czy palety jednostek napędowych dla każdego z kontynentów. Nowe Fordy, niezależnie od tego, czy kupione w Polsce czy w RPA, mają być niemal identyczne.

Kuga II nawiązuje stylistyką do starszej siostry – widać, którego modelu jest następcą nowa Kuga, a jednocześnie wygląda inaczej i optycznie bliżej jej do obecnego Focusa lub S-Maxa niż Kugi I. Z przodu uwagę przyciąga zderzak z wielkimi otworami wentylacyjnymi (część z nich to atrapy) i rozciągnięte aż na nadkola przednie reflektory. Z kolei z tyłu wzrok przykuwają nieco wyłupiaste światła, które zaczynają się jeszcze z boku Forda.

Wnętrze jest spójne stylistycznie z nadwoziem, a większość pokręteł, przycisków i innych elementów pochodzi z bratnich modeli Kugi. Uwagę zwraca wystający w górnej części deski rozdzielczej panel do sterowania m.in. radiem. Większość elementów kabiny jest dobrze spasowana, ale trafiają się także twarde plastiki, które nie wyglądają tak solidnie, jak powinny.

Mimo że Kuga II ma tę samą płytę podłogową co starszy SUV, nowy Ford urósł wzdłuż o 8 cm. Jest to odczuwalne we wnętrzu, w którym mogą podróżować nawet wysokie osoby. Siedzenia są wygodne i zapewniają dobre podparcie w trakcie jazdy. Nowy wóz ma znacznie, bo aż o 96 l większy bagażnik. Teraz kufer mieści 456 l bagażu.

Auto ma sztywniejsze od większości konkurentów zawieszenie oraz stawiający większy opór układ kierowniczy. Nie każdemu przypadnie taki zestaw do gustu, ale osoby chcące mieć szczyptę sportu w rodzinnym samochodzie będą zadowolone.

Wóz jest dostępny z dwoma poziomami wyposażenia. W podstawowym pakiecie standardem są czołowe i boczne poduszki powietrzne, kolanowa poduszka gazowa dla kierowcy, ABS, ESP, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, manualna klimatyzacja czy podgrzewane przednie fotele. W opcji znajdują się automatycznie uruchamiane reflektory, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, tempomat itd.

Do napędu Kugi Ford wykorzystuje na razie tylko dwa silniki: jeden benzynowy i jeden wysokoprężny. Ten pierwszy to 1,6-litrowa konstrukcja z rodziny EcoBoost. Wyposażony w turbodoładowanie motor rozwija moc 150 lub 180 KM. W słabszej odmianie jest on łączony z manualną 6-biegową przekładnią i napędem na przednie koła, a w mocniejszej skrzynia jest automatyczna i przekazuje napęd na wszystkie koła.

Dieslowska jednostka to silnik o objętości skokowej 2,0 l, który także ma turbosprężarkę do pomocy. Jest też oczywiście bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail. Turbodiesel jest oferowany w wersji 140- i 163-konnej. W pierwszej odmianie instalowana jest manualna skrzynia o sześciu przełożeniach lub jej dwusprzęgłowy zautomatyzowany odpowiednik. Jeśli z motorem współpracuje to drugie urządzenie, to Kuga może mieć tylko napęd na obie osie. Mocniejsza wersja dostępna jest wyłącznie jako odmiana 4x4, ale klient może wybrać, czy chce ręczną skrzynię przekładniową czy dwusprzęgłową zautomatyzowaną konstrukcję.

W zależności od wybranego silnika i skrzyni biegów prędkość maksymalna waha się od 188 do 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h od 11,2 do 9,7 s. Jak widać, osiągi wszystkich odmian silnikowych są do siebie zbliżone, więc czynnikiem decydującym przy wyborze wyposażenia Kugi, poza ceną, powinno być zużycie paliwa. Pod tym względem najlepiej wypada 2-litrowy diesel z manualną skrzynią i napędem na przednie koła.

W Polsce ceny Forda Kugi drugiej generacji startują z poziomu 95 900 zł (stan na 29.03.2013 r.).

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy

Generacje Ford Kuga

Inne modele Ford

Ford Kuga: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie