To nie wina starych aut. Kierowcy masowo się skarżą

To nie wina starych aut. Kierowcy masowo się skarżą

Problemy czasem widać na pierwszy rzut oka. Ale nie zawsze
Problemy czasem widać na pierwszy rzut oka. Ale nie zawsze
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KWP GORZOW
Tomasz Budzik
26.01.2024 10:29, aktualizacja: 27.01.2024 10:52

Niemiecki automobilklub ADAC opublikował wnioski z zakrojonych na szeroką skalę, europejskich badań dotyczących oświetlenia aut. Jak się okazuje, za naszą zachodnią granicą nawet 90 proc. zmotoryzowanych uważa, że jest oślepianych na drogach. To nie może być przypadek.

Co roku w Polsce przeprowadzana jest cykliczna akcja "Twoje światła – nasze bezpieczeństwo". I trzeba ją pochwalić, bo zwraca uwagę na pomijany często temat oświetlenia. Zwykle podczas jej trwania mówi się, że za efekt oślepiania podczas jazdy odpowiedzialne są głównie starsze auta ze źle wyregulowanymi i niewłaściwie utrzymanymi reflektorami. Ale jak wyjaśnić to, że w Niemczech, podobnie jak w Polsce, oślepianie podczas prowadzenia zgłasza około 90 proc. zmotoryzowanych?

Wiek i stan techniczny aut nie będzie tu już wystarczającą odpowiedzią. W końcu w Niemczech auta są nowsze, a bardziej rygorystyczne obowiązkowe przeglądy zmuszają kierowców do utrzymywania swoich pojazdów w dobrej formie. Aż 82 proc. niemieckich kierowców, oceniających światła drogowe, stwierdziło, że są one źródłem oślepiania. W przypadku świateł mijania podobnego zdania było blisko 27 proc. zapytanych, a o tylnych światłach przeciwmgielnych wypowiedziało się tak 26 proc. ankietowanych.

Kierowcy informowali, że w wyniku oślepiania podczas jazdy nocą doświadczają powidoków, a niektórzy zmotoryzowani nawet fizycznego bólu oczu. Zdaniem ekspertów, na których powołuje się ADAC jest to dowód na to, że oślepianie jest rzeczywistym problemem, a nie tylko subiektywnym przekonaniem kierujących. Jak informuje ADAC, za część problemu odpowiadają nie tylko starsze auta, ale właśnie te nowsze, korzystające z technologii LED.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rozum podpowiada, że do nasilenia się problemu przyczyniać może się ogromna popularność SUV-ów i crossoverów. To samochody o wyżej poprowadzonej linii maski, a więc i wyżej umieszczonych światłach. Dla kierowców aut tradycyjnych segmentów może być to źródłem oślepiania.

ADAC ma dla zmotoryzowanych kilka rad, które prowadzą do zmniejszenia oślepiania innych kierowców:

  • Podczas dłuższego postoju używaj hamulca ręcznego, by światła stopu nie oślepiały kierowcy z tyłu.
  • Jeśli masz ręczną regulację ustawienia świateł, regularnie go używaj.
  • Jeśli automatyczny system regulowania wiązki świateł drogowych nie jest wystarczająco skuteczny w mieście czy na skrzyżowaniach, wyłącz go w takich okolicznościach.
  • Dbaj o czystość reflektorów.
  • Dbaj o sprawność i właściwe ustawienie świateł.
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)