Wszystko o kradzieżach samochodów. Statystyki, metody, przeciwdziałanie

(źródło: www.bmw-klub-lodz.pl)

(źródło: www.bmw-klub-lodz.pl)

Ukradli Ci samochód? Jakie auta najczęściej giną? Jak wygląda życie złodzieja? Jakimi metodami walczą z takimi przestępcami policjanci?

W 2011 roku z polskich miast zniknęło 16 575 samochodów. W porównaniu z 2010 rokiem zanotowano wzrost o 1,2% (16 539 aut). Doszło do 14 714 przestępstw związanych z kradzieżami aut, a wykrywalność wyniosła 22,5% (wzrost o 0,1%). 300 przestępstw dokonali nieletni (rok wcześniej – 270). Wartość skradzionych samochodów to ponad 509 mln zł.

Kradzież paliwa – jak zabezpieczyć bak w samochodzie

Skąd najczęściej ginęły samochody? Według statystyk podanych przez policję najwięcej samochodów zniknęło z:

  • ulicy (7069 kradzieży),
  • parkingów samochodowych (6995),
  • parkingów przy centrach handlowych (234),
  • garaży (209),
  • sprzed budynków mieszkalnych (85),
  • drogi szybkiego ruchu (48),
  • lasu (42),
  • stacji paliwowej (39),
  • ogródków działkowych i domków wypoczynkowych (30),
  • terenów budowy (26).
(źródło:motofakty.pl)

Najwięcej aut skradziono w Warszawie oraz w województwach pomorskim, łódzkim i śląskim. W dwóch ostatnich odsetek wykrywalności jest na poziomie 30%. Do najbezpieczniejszych województw należą: podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Wielkanoc 2012 na drogach

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Najbardziej chodliwym towarem wśród złodziei pozostaje od wielu lat Volkswagen Passat. Na policję zgłoszono aż 1176 kradzieży. Na drugim miejscu znajduje się mniejszy Golf (1116 aut), a niechlubne podium zamyka Audi A4 (736 sztuk). W pierwszej piętnastce są m.in. takie samochody, jak: Seat Leon (346 zgłoszeń), Audi A6 (343 sztuki), Honda Civic (314), Skoda Octavia (295), Fiat Cinquecento (294), Fiat Panda (217) czy Volkswagen Touran (206).

(źródło: Producent)

Jakie metody stosują złodzieje? Nowe samochody coraz częściej są wyposażone w system bezkluczykowego otwierania drzwi. Pilot znajdujący się w kluczyku bez przerwy emituje słaby sygnał radiowy. Odbiornik w samochodzie wychwytuje ten sygnał, otwiera samochód i odblokowuje przycisk uruchamiania silnika. Wystarczy, że złodziej będzie miał urządzenie, które przechwyci sygnał, i bez problemu odjedzie takim samochodem.

30% wypadków na polskich drogach spowodowane nadmierną prędkością

Często aby ukraść samochód, złodzieje nie używają wyspecjalizowanej techniki czy metod siłowych, ale wykorzystują nieuwagę kierowcy. Wystarczy chwila i łatwo można stracić wymarzone cztery kółka. Najbardziej rozpowszechniona jest metoda „na usterkę”. Złodziej sygnalizuje kierowcy awarię (przykładowo przebicie opony) i wykorzystując moment, kiedy kierujący wysiada, aby sprawdzić, co się dzieje, odjeżdża.

(źródło:policja.pl)

Jak zabezpieczyć samochód przed złodziejami? Podstawowym systemem zabezpieczenia jest immobiliser montowany seryjnie we wszystkich samochodach. To zabezpieczenie fabryczne, które złodziej potrafi obejść w kilka sekund. Zmienia komputer sterujący z fabrycznego na swój, który wcześniej został odpowiednio przygotowany i zmodyfikowany.

Zabezpieczeniem numer dwa jest najczęściej alarm samochodowy, również montowany fabrycznie. Najprostsza metoda to wspomniane wcześniej przechwycenie sygnału radiowego z pilota. Na systemy alarmowe nie warto szczędzić pieniędzy. Czas zainstalowania dobrego systemu to kilka godzin. Każdy system musi zostać odpowiednio rozplanowany w samochodzie: gdzie należy ukryć centralkę od alarmu, zamontować dodatkowe zasilanie do syreny itd.

(źródło: xarchiwum.pl)

Coraz częściej w samochodach montowane są tzw. ciche przyciski. Na czym polega to zabezpieczenie? Zapłon czy dopływ paliwa do pompy paliwowej są odcięte do momentu naciśnięcia dobrze ukrytego przycisku. Po przekręceniu kluczyka na desce rozdzielczej nie zapalają się żadne kontrolki, a próba uruchomienia samochodu kończy się porażką.

Z dosyć innowacyjną metodą zabezpieczenia można spotkać się w samochodach flotowych. Zabezpieczenie polega na tym, że w dokumentach wozu, które ma przy sobie właściciel, znajduje się karta magnetyczna. W aucie jest ukryty skaner, który bez wychwyconej wewnątrz samochodu karty nie pozwoli na uruchomienie.

Coraz częściej spotkaną metodą zabezpieczenia jest monitoring GPS. Montaż systemu jest drogi (ok. 2000 zł) i dodatkowo co miesiąc trzeba płacić abonament. Wszystkie elementy systemu są dobrze ukryte w samochodzie, co utrudnia rozbrojenie systemu złodziejowi, a jeżeli auto zostanie skradzione, jego właściciel dzwoni do centrali monitoringu z prośbą o odcięcie zapłonu.

Co się dzieje z ukradzionym wozem? Samochody zamawiają paserzy. W 90% przypadków są one rozbierane na części. Pod miastem paserzy wynajmują szopy lub garaże, w których pracują tzw. brudasy, czyli ludzie rozbierający samochody. Złodziej na jednym samochodzie zarabia około 4000–5000 zł. Kwota wydaje się niewielka, ale zorganizowana grupa potrafiła ukraść sześć samochodów dziennie. Prosty rachunek daje kwotę 200 000 zł miesięcznie na członka grupy.

(źródło:KPP Lwówek Śląski)

Działania policji w większości przypadków nie są znane. Funkcjonariusze działają, infiltrując środowiska. Zresztą każda ze stron ma swoich informatorów po drugiej stronie barykady. Czy uda się kiedyś wyeliminować kradzieże samochodów? Bardzo wątpliwe, ponieważ na miejsce złodziei zatrzymanych przez policję zaraz pojawiają się następni. Chrońmy zatem swoje samochody jak najbardziej skutecznymi metodami.

Źródło: Policja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube

Popularne w tym tygodniu:

Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI Mazda skończy z silnikami spalinowymi w 2035 roku