Polskie autostrady i drogi ekspresowe - drogo i mało

Wszyscy w Polsce narzekają na drogi. Mnie też nie podoba się, że z Warszawy do Wrocławia jadę samochodem ok. 5-6 godzin. Jaki jest stan najważniejszych dróg w Polsce i na co możemy liczyć w najbliższej przyszłości?

Węzeł Sośnica A4 (fot. Mikołaj Welon)
Węzeł Sośnica A4 (fot. Mikołaj Welon)
Marek Adamowicz

Zanim jednak przejdę do opisu istniejących już odcinków dróg, placów budów i dróg dopiero powstających w biurach projektowych, trochę teorii. Czym są autostrada i droga ekspresowa? W Ustawie o drogach publicznych z 21 marca 1985 roku zdefiniowano je tak:

  • Autostrada – droga publiczna o ograniczonej dostępności, przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych, wyposażona przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie, posiadająca wielopoziomowe skrzyżowania ze wszystkimi przecinającymi ją drogami transportu lądowego i wodnego. Wyposażona jest w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników autostrady.
  • Droga ekspresowa – droga publiczna o ograniczonej dostępności, przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych, wyposażona w jedną lub dwie jezdnie, posiadająca wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi. Wyposażona jest w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi.

Różnice między tymi dwoma rodzajami dróg są jasne. Droga ekspresowa może być jednojezdniowa, na autostradzie są wyższe limity prędkości. W przepisach podano minimalną prędkość, z jaką można poruszać się po autostradzie – 40 km/h. Prawo o ruchu drogowym określa maksymalne prędkości na autostradach i ekspresówkach.

Maksymalna prędkość (km/h)
Typ pojazduAutostradaEkspres.2-jezdnEkspres.1-jezdn.
  • samochód osobowy
  • motocykl
  • samochód ciężarowy do 3,5 t
140 km/h120 km/h100 km/h
  • autobus spełniający dodatkowe warunki tech.
100 km/h100 km/h100 km/h
  • samochód osobowy z przyczepą
  • motocykl z przyczepą
  • samochód ciężarowy z przyczepą < 3,5t
  • samochód ciężarowy < 3,5t
  • pojazd przewożący materiały niebezpieczne
  • autobus (również z przyczepą)
80 km/h80 km/h80 km/h
  • pojazd z urządzeniem wystającym z przodu
60 km/h60 km/h60 km/h
  • motocykl przewożący dziecko do lat 7
40 km/h40 km/h40 km/h

W Polsce obecnie jest sześć autostrad oddanych do użytku o łącznej długości 1107 km. Budowanych jest kolejnych 565 km. Łączna długość całkowita ma wynosić 1984 km. Najdłuższą autostradą będzie Autostrada A4 łącząca przejście graniczne w Jędrzychowicach (granica z Niemcami) i przejście graniczne w Korczowej (granica z Ukrainą)  - w sumie 670 km. W pełni ukończoną autostradą jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia oznaczona jako A8 o długości 22 km.

Autostrady i Drogi Ekspresowe
Autostrady i Drogi Ekspresowe

Dróg ekspresowych planowanych w sumie jest prawie 5500 km. Oddano do użytku 786 km, w budowie jest następne 850 km. Z przyczyn finansowych nieznany jest termin realizacji pozostałych prawie 4500 km, które są planowane. Najdłuższymi drogami ekspresowymi są: S7 docelowo łącząca Gdańsk (przez Olsztyn, Warszawę, Radom, Kielce) z Rabką Zdrój – 166 km (w budowie 108 km), S3 łącząca Świnoujście z Lubawką (przejście graniczne z Czechami) – 155 km i S8 łącząca Wrocław z Białymstokiem – 94 km (w budowie 340 km).

Droga Ekspresowa S7 (fot.Kwesto)
Droga Ekspresowa S7 (fot.Kwesto)

Z opłat za przejazd drogami ekspresowymi zwolnieni są kierowcy samochodów osobowych. Pojazdy powyżej 3,5 t uiszczają opłaty w systemie ViaTOLL. Kierowcy aut osobowych zmuszeni są do płacenia za autostrady. Poniżej mapka pokazująca płatne odcinki autostrad w Polsce.

Obecnie w Polsce jest 573 km płatnych autostrad (152 km A1 na odcinku Gdańsk - Toruń, 360 km A2 na odcinku Świecko – Stryków k/Łodzi i 61 km A4 na odcinku Katowice – Kraków). Od 1 czerwca przybędzie dodatkowe 143 km płatnej autostrady A4 na odcinku Wrocław – Gliwice. Łącznie w tym roku płatnych będzie 716 km.

Płatne Autostrady
Płatne Autostrady

Pobór opłat może odbywać się na trzy sposoby. Pierwszym jest otwarty system opłat, który polega na uiszczaniu opłat w umieszczonych w poprzek drogi Punktach Poboru Opłat. PPO budowane są tylko na określonych odcinkach, gdzie uiszcza się taką samą opłatę. W ten sposób są pobierane opłaty na odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez koncesjonariuszy.

Drugim sposobem jest zamknięty system. Na początku/końcu odcinka oraz zjazdach z autostrad budowane są Stacje Poboru Opłat. Kierowca wjeżdżający na odcinek objęty zamkniętym systemem pobiera bilet. Zjeżdżając z autostrady na wybranym zjeździe lub przy końcu płatnego odcinka, uiszcza opłatę. Tym systemem objęty jest odcinek autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl, a od 1 czerwca odcinek autostrady A4 Wrocław – Gliwice.

Punkt Poboru Opłat (fot.Ralf Lotys)
Punkt Poboru Opłat (fot.Ralf Lotys)

Trzecim sposobem opłaty za płatne odcinki dróg jest elektroniczny system poboru opłat ViaTOLL. Tym systemem objęci są tylko kierowcy pojazdów powyżej 3,5 t i autokarów. Kierowcom aut osobowych pozostaje korzystanie z dwóch pierwszych systemów. Przykładowe ceny płatnych odcinków autostrady dla samochodów osobowych:

  • Autostrada A4 Katowice – Kraków (61 km): 18 zł
  • Autostrada A2 Konin – Nowy Tomyśl (147 km): 42 zł
  • Autostrada A4 Wrocław – Gliwice (165 km – od 1 czerwca 2012): 33 zł.

Polskie drogi są jednym wielkim placem budowy. Stało się tak dzięki środkom pozyskanym z Unii Europejskiej. Czynnikiem pobudzającym do szybszego rozwoju sieci drogowej w Polsce było przyznanie Polsce i Ukrainie organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej – EURO 2012. Pozostaje mieć nadzieję, że za jakiś czas uda się bezpiecznie i szybko dotrzeć z jednego dużego miasta do drugiego.

Źródło: GDDKiA

Źródło artykułu:WP Autokult
AudibezpieczeństwoAudi A4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)