Volkswagen Sharan Mk1 7M [awarie i problemy]

Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan

Szukając niezawodnego i dobrze wykończonego vana za rozsądne pieniądze, wiele osób zapewne zdecyduje się na Volkswagena Sharana Mk1 — ten samochód może sprawiać wrażenia solidnego. Czy tak jest w rzeczywistości?

Historia modelu

Jednym z pierwszych vanów Volkswagena stworzonych głównie z myślą o wielodzietnych rodzinach był debiutujący w 1995 roku model Sharan, znacznie wygodniejszy i praktyczniejszy niż osobowa wersja Transportera. Aby zaoszczędzić na projekcie, Sharana opracowano wspólnie z modelami Ford Galaxy i Seat Alhambra. W latach 2000–2004 roku samochód przeszedł dwa poważne liftingi, zmieniono głównie lampy, zderzaki i atrapę chłodnicy.

Volkswagen Sharan

Różnice widoczne są również wewnątrz — deska rozdzielcza w autach z pierwszych lat produkcji przywodzi na myśl stylizację Forda. Kokpit w najnowszych egzemplarzach to klasyka niemieckiego designu: wszystko jest surowe, ale też dzięki temu bardziej ergonomiczne. W 2005 roku do oferty silnikowej dołączył 2-litrowy diesel TDI o mocy 140 KM. Od tego czasu samochód bez zmian był produkowany jeszcze aż do 2010, czyli w sumie przez około 15 lat niezmiennie w portugalskiej Palmeli.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8T (150 KM)
R4 2,0 (115 KM)
VR6 2,8 (174–204 KM)

Diesle:

R4 1,9 TDI (90,110, 115, 130–150 KM)
R4 2,0 TDI PD (140 KM)

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan - automatycznie wysuwany hak

Wybór silników jak na Volkswagena jest raczej skromny, ale van to nie rakieta, więc nie musi mieć dobrych osiągów. Nie musi, ale z drugiej strony nie może być też zawalidrogą. Jeśli chce się jeździć szybko, trzeba się liczyć z wyższymi kosztami. Odradzam silnik VR6, który boryka się z awariami układu zapłonowego. Problemy sprawia również jednostka 1,8T, która zużywa nadmierną ilość oleju silnikowego. Na szczęście nie jest to na tyle poważny problem, żeby z niej rezygnować, ale przede zakupem trzeba sprawdzić kondycję silnika. Najmniej kłopotów sprawia 2-litrowy motor wolnossący, ale zdecydowanie brakuje mu werwy.

Z dieslami jest różnie. Oczywiście najmniej awaryjne są podstawowe wersje silnika 1,9 TDI, ale ze względu na dużą masę i gabaryty Sharana są one za słabe nawet do spokojnej jazdy. Dużo lepiej z niemieckim vanem radzą sobie 130- i 15-konne odmiany, ale te często borykają się z typowymi dieslowskim awariami.

Volkswagen Sharan

Zatarcie turbosprężarki, uszkodzenie układu wtryskowego czy defekt dwumasowego koła zamachowego to tylko kilka z czyhających finansowych pułapek. Odradzam też wybór 2-litrowej jednostki TDI, która ma takie wady fabryczne, jak: pękające głowice, awaryjny napęd pompy oleju czy problemy z układem rozrządu. Na tym lista usterek się nie kończy — są na niej także przypadłości dotyczące mocniejszych wersji silnika 1,9 TDI opisane wyżej.

Dane techniczne

Napęd w zależności od wersji mógł być przekazywany albo tradycyjnie na koła osi przedniej, albo w sposób stały na cztery koła (Syncro). Do wyboru są cztery skrzynie biegów: 5- i 6-biegowy manual lub 5-stopniowy automat. W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ wsparty na kolumnach resorujących, a z tyłu tzw. wahacze skośne. Niestety, Volkswagen Sharan w testach zderzeniowych Euro NCAP jak na auto rodzinne uzyskał dość słaby wynik trzech gwiazdek.

Volkswagen Sharan po liftingu

Awaryjność

Kupując Volkswagena Sharana, trzeba dokładnie obejrzeć go pod kątem wycieków oleju, dotyczy to zwłaszcza aut mocno już wysłużonych. Handlarze często myją silniki w samochodach, w których problem jest już zaawansowany, dlatego odradzam zakup samochodu z błyszczącą jednostką napędową.

Nie warto też inwestować w egzemplarze z instalacją LPG, w których często z powodu niechlujnego montażu pojawiają się awarie układu chłodzenia. Zawodna bywa również elektryka. Zacinające się elektrycznie otwierane szyby, blokowanie się centralnego zamka czy niedziałający alternator to najczęściej spotykane awarie.

Volkswagen Sharan po liftingu Wnętrze

Volkswagen Sharan ma też nietrwałe zawieszenie, czemu winna jest duża masa konstrukcji, znacznie obciążająca jej podzespoły. Oprócz takich trywialnych elementów jak łączniki stabilizatorów czy tuleje wahaczy uszkodzeniu ulegają także górne łożyska kolumn MacPhersona i tylne wahacze.

Uwaga! W autach z początku produkcji na nadwoziu mogą pojawić się ogniska korozji, rdzewieją również przewody elektryczne, przez co mogą odmawiać posłuszeństwa niektóre urządzenia. Niekiedy też z powodu uszkodzenia jednej z uszczelek podszybia do wnętrza dostaje się woda. Nietrwałe są łożyska kół i przekładnie kierownicze, które nawet w stosunkowo nowych egzemplarzach często już wymagają regeneracji.

Volkswagen Sharan po liftingu

Naszym zdaniem

Volkswagen Sharan Mk1 to przestronne i wygodne auto, które dzięki możliwości zamontowania trzeciego rzędu siedzeń może zabrać na pokład wielodzietną rodzinę. Niestety, pod względem jakości wykonania i niezawodności auto jest dużo gorsze od innych modeli tej marki.

Deska rozdzielcza, zwłaszcza w wozach z pierwszych lat produkcji, bardzo trzeszczy, a wiele oferowanych na rynku egzemplarzy znajduje się już w katastrofalnym stanie i doprowadzenie ich do porządku z pewnością przewyższy wartość auta. Volkswagen Sharan na rynku aut wtórnych dostępny jest już od około 6000 zł, a najdroższe egzemplarze są warte nawet około 60 000 zł. Najbezpieczniej będzie więc przeznaczyć na samochód od 30 000 do 40 000 zł.

Zobacz także:

VW Passat B5 [awarie i problemy]

VW Passat B6 [awarie i problemy]

Volkswagen Golf V [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km