Suzuki Swift III [awarie i problemy]

Suzuki Swift

Suzuki Swift

W segmencie B trudno o coś przebojowego i wyjątkowego, czy aby na pewno? Nie do końca, jedna z japońskich marek ma w swojej ofercie model z napędem 4×4. Jakie to auto? Oczywiście Suzuki Swift III.

Historia

I i II generacja Suzuki Swifta były budżetowymi hatchbackami stworzonymi bez wydumanych pomysłów. Jako, że rynek motoryzacyjny jest coraz bardziej wymagający Japończycy postanowili nieco poprawić wizerunek swojego dotychczasowego przedstawiciela segmentu B. Nie trzeba być spostrzegawczym, żeby już po chwili kontaktu z autem odgadnąć jaki samochód był inspiracją dla nowego designu Swifta, chodzi oczywiście o Mini.

Suzuki Swift Wnętrze

Finalna wersja została zaprezentowana w 2005 roku i już niedługo potem mogliśmy ją zobaczyć w salonach. Rok później do oferty silnikowej dołączyła wersja Sport z motorem 1,3 l o mocy 125 KM. W 2008 roku Suzuki postanowiło nieco odświeżyć Swifta fundując mu dyskretny facelifting. Prawdziwą metamorfozę przygotowano jednak dwa lata później.

Skoda Fabia II [awarie i problemy]

Wiecie jakie auto segmentu B zostało liderem sprzedaży w 2011 roku? Toyota Yaris? Nie. Opel Corsa? Też nie trafiliście, jest to dobrze znana Skoda Fabia. Auta czeskiej marki od lat są w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Za co nasi rodacy tak lubią Skodę? Na pewno za to, że oferuje sprawdzoną technologie Volkswagena za przyzwoite pieniądze.

Zmiany widać przede wszystkim z przodu, gdzie pojawiły się większe i agresywniejsze reflektory, większy grill i odświeżony zderzak. Z tyłu również znajdziemy nowe lampy oraz przeprojektowaną klapę bagażnika. Różnicę widać także w środku, deska rozdzielcza została unowocześniona – zmodernizowana wersja wygląda bardziej świeżo i odrobinę lepiej. Choć z pozoru może wydawać się, że to Swift po liftingu, w praktyce Suzuki określa go jako kolejną generację.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,3 (92 KM)
R4 1,5 (102 KM)
R4 1,6 (125 KM)

Zobacz również: Suzuki Baleno 1.2 DualJet (2016) - test

Diesle:

R4 1,3 DDiS (70 KM)

Coraz częściej już w kilkuletnim aucie zaczynają szwankować jednostki napędowe. Na szczęście w Suzuki Swifcie III zastosowano silniki o prostej budowie dzięki czemu nawet te w egzemplarzach z początkowej fazy produkcji nie znajdziemy poważnych usterek.

Suzuki Swift

Właśnie dlatego polecam każdą jednostkę napędową dostępną w ofercie Suzuki Swifta III. Jeżeli chodzi o benzyniaki to nawet podstawowy motor zapewnia już całkiem przyzwoite osiągi jak na tak niewielkie auto. Osoby lubiące przyśpieszone bicie serca powinny wybrać 125-konną wersję Sport, która rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,9 s. Niestety dobre osiągi okupione są większym spalaniem przekraczającym niekiedy wartość 10 l/100 km.

Jeśli jednak szukacie sporych oszczędności to powinniście zainteresować się jednostką wysokoprężną produkcji Fiata, która nie dość, że nie sprawia prawie żadnych problemów w eksploatacji to na dodatek przy spokojnej jeździ potrafi spalić nawet około 4 l/100 km w trasie i niewiele więcej podczas jazdy miejskiej. Jedną przypadłością tego silnika, a właściwie jego osprzętu jest szybko poddające się sprzęgło.

Dane techniczne

Większość dostępnych na rynku aut segmentu B zwykle dysponuje tylko i wyłącznie napędem na koła przedniej osi, w przypadku Suzuki jest inaczej, bo oprócz układu FWD produkowane były również wersje 4×4. Napęd może być przekazywany za pomocą 4- lub 5-biegowej przekładni automatycznej lub 5-stopniowej ręcznej. W zawieszeniu wersji podstawowych mamy do czynienia z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, w przypadku odmian 4×4 z tyły znajdziemy niezależny układ wahaczy. Auto dostępne jest w 3- i 5-drzwiowej odmianie nadwozia. W testach zderzeniowych Euro NCAP Suzuki Swift III otrzymał 4 gwiazdki.

Peugeot 207 [awarie i problemy]

W segmencie B oprócz atrakcyjnego designu głównymi kartami przetargowymi są funkcjonalność i niska cena. Te cechy często decydują o wyborze miejskiego samochodu. Jedną z propozycji jest Peugeot 207. Czy warto w niego zainwestować? Na co trzeba się przygotować, kupując małego francuza?

Awaryjność

Najpoważniejszą usterką spotykaną w tym modelu jest uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów – ceny takiej naprawy zwykle wynoszą około 1500 zł. Spotykane są także przypadki pojawiania się luzów w przekładni kierowniczej.

Suzuki Swift Wnętrze

Czasami szwankuje też elektronika w tym między innymi: immobilizer, centralny zamek, a także systemy ABS i ESP. Zawieszenie to raczej solidna konstrukcja choć zdarzają się przypadki uszkodzenia górnych mocować kolumn MacPhersona i łączników stabilizatora. Trwałością nie grzeszą też amortyzatory, które lubią przeciekać.

Przed zakupem upatrzonego egzemplarza Suzuki Swifta III warto dokładnie sprawdzić stan jego blach przede wszystkim pokrywy bagażnika, dla pewności lepiej jednak skontrolować całą karoserię. Suzuki Swift jak na japońską konstrukcję przystało nie grzeszy dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. W związku z tym producent przeprowadził nawet akcję serwisową, ale mimo to od czasu do czasu zdarzają się auta, które z różnych powodów nie trafiły wtedy do ASO.

Suzuki Swift

Naszym zdanie Suzuki Swift III to ze względu na napęd 4×4 i niebanalną stylizację jedno z najciekawszych auto dostępnych w swojej klasie. Dużą zaletą tego modelu są również dynamiczne i niezawodne silniki, w tym niemalże pancerny diesel – to w nowoczesnych autach rzadkość.

Toyota Yaris II [awarie i problemy]

Stylizacja modeli Toyoty w zasadzie nigdy nie zachwycała ekstrawagancją i niestety podobnie też było z Yarisem, chociaż jego druga odsłona prezentuje się już dużo ciekawiej niż nieco pokraczny poprzednik. Jednak nie to jest w tym aucie najważniejsze, kupując samochód tej marki po prostu kupujemy sobie święty spokój w czasie eksploatacji. Czy aby na pewno?

Wady tej konstrukcji to przede wszystkim bardzo ciasne wnętrze, mały bagażnik oraz drogie części i brak tanich zamienników. Decydując się na małe Suzuki nie ma co liczyć, na wysoki komfort jazdy – zawieszenie jest tu zestrojone trochę za twardo, ale z drugiej strony wpływa to pozytywnie na własności jezdne japończyka. Ceny Swifta III wahają się od około 15 000 do prawie 40 000 zł. Jeśli jednak szukacie w miarę zadbanego egzemplarza będziecie musieli przygotować około 25 000–30 000 zł na jego zakup.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń