Audi A2 [awarie i problemy]

Audi A2 to pewnego rodzaju królik doświadczalny tej marki, na którym sprawdzono czy zastosowanie aluminium na dużą skalę w miejskim aucie ma sens. Nowe technologie, oszczędne silniki i przestronne wnętrze. Czego więc zabrakło do rynkowego sukcesu?

Historia modelu

Audi A2 ma swoje korzenie jeszcze w roku 1997, kiedy to podczas Frankfurt Motor Show zaprezentowano jego prototyp AI2. Finalna wersja miała swój debiut dwa lata później na tych samych targach. Produkcja ruszyła w 2000 roku, w kolejnych latach w ofercie silnikowej pojawiły się jednostki 1,2 TDI i 1,6 FSI.

W 2003 roku samochód przeszedł drobną modernizację, co widać między innymi po nowej atrapie chłodnicy. Audi A2 z powodu słabej sprzedaży zostało wycofane z rynku w 2005 roku, od premiery swoich nabywców znalazło niewiele ponad 170 000 sztuk. Zastosowanie zaawansowanych technologii okazało się gwoździem do trumny tego modelu, który z powodu wysokich kosztów produkcji był po prostu za drogi w zakupie. Toporna stylizacja również nie pomagała mu w przyciągnięciu klientów.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 (75 KM)
R4 1,6 (110 KM)

Diesel:

R3 1,2 TDI (61 KM)
R3 1,4 TDI (75–95 KM)

Miejskie auta zwykle nie oferują przesadnie bogatej oferty silnikowej, często wyjątkiem są jednak samochody niemieckich producentów. Nie jest to jednak regułą, odstępstwem od niej jest na przykład Audi A2. Tutaj mamy do wyboru tylko 4 jednostki napędowe. Dla tych, którzy chcą kupić motor benzynowy polecam wariant 1,4 l. Co prawda miewa on problemy z zamarzającą odmą, ale na szczęście można bardzo łatwo wyeliminować ten problem.

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition — testosteron w pigułce [test autokult.pl]

Pamiętacie Audi A2? Nie? Nic dziwnego. Mimo że był to innowacyjny samochód, próba wejścia producenta z Ingolstadt w segment małych, miejskich aut skończyła się porażką. Oto podejście numer 2: 5-drzwiowe Audi A1 Sportback.

Odradzam natomiast wybór mocniejszego silnika 1,6 FSI. Dlaczego? Ta jednostka jest co prawda najbardziej dynamicznym silnikiem, ale została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa co sprzyja osadzaniu się nagaru na zaworach. Jego usunięcie wiąże się jednak z koniecznością demontażu niektórych elementów silnika przez co rosną koszty jego eksploatacji.

Nie warto inwestować też w wersje wysokoprężne, powód? Luzy na wale korbowym, które pojawiają się przy przebiegach rzędu 150 000–200 000 km. Jeśli już jednak musicie wybrać diesla, to mnie awaryjny jest ten mocniejszy. Ze względu na większą popularność znacznie łatwiej dostać też części do 1,4 TDI.

Nagminną przypadłością silników Audi A2 są wycieki, powinniśmy zwrócić na nie uwagę zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego egzemplarza. Jeśli będziemy często korzystać z wysokich prędkości obrotowych to musimy liczyć się z podwyższonym zużyciem oleju silnikowego – nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu jego poziomu.

Dane techniczne

Wszystkie wersje Audi A2 dysponują napędem na przód, ale trudno się spodziewać czegoś innego w tym segmencie. Większość egzemplarzy zostało wyposażonych w 5-biegową skrzynię manualna, ale zdarzają się też wersje z 5-stopniową przekładnią zautomatyzowaną. W przednim zawieszeniu znajdziemy tu typowy układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP Audi A2 otrzymało 4 gwiazdki.

Audi A3 2,0 TDI Ambiente — pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]

W 1996 roku na rynku pojawiło się Audi A3, które zapoczątkowało segment aut kompaktowych premium. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie, producent z Ingolstadt zaprezentował najnowszą, trzecią generację tego modelu. Polska premiera nowego Audi A3 odbyła się w Trójmieście, a deszczowa aura ani trochę nie przeszkodziła w tym wydarzeniu.

Awaryjność

Ze względu na niewielką komorę silnika nasz mechanik nie będzie zadowolony, gdy przyjdzie mu wymieniać na przykład: kapryśny alternator, przepływomierz czy zapchaną przepustnicę. Wyjęcie tych podzespołów wymaga demontażu całego pasa przedniego, co jest czasochłonne. A czas to pieniądz!

Nietrwały jest również układ kierowniczy, nie dość, że szybko dochodzi do uszkodzenia drążków kierowniczych to na dodatek powszechne są przypadki defektu pompy wspomagania. Jakie jeszcze wady ma Audi A2? Przede wszystkim zbyt delikatne elementy przedniego zawieszenia, gdzie na polskich drogach bardzo szybko poddają się łączniki stabilizatorów i sworznie wahaczy, a także pękają sprężyny.

Audi A3 8P [awarie i problemy]

Luksus kiedyś kojarzył się głównie z długimi wystawnymi limuzynami, które były bogato wyposażone i dysponowały dynamicznymi silnikami, ale niestety kosztowały krocie. Jednak z czasem marki produkujące auta klasy premium zaczęły szukać nowych nisz chcąc przyciągnąć do swoim salonów też nieco uboższych klientów, którzy marzą o ekskluzywnym małym samochodzie. Właśnie dla takich ludzi marka Audi stworzyła kompaktowy model A3.

Uwaga! W wielu egzemplarzach dochodzi do pękania przewodów hamulcowych, warto je sprawdzić przed zakupem jeśli nie chcemy narazić się na zagrożenie zdrowia czy życia w czasie jazdy. Z kolei w tylnej części układu hamulcowego zacinają się szczęki, w których wystarczy nasmarować odpowiednie elementy. Do typowych przypadłości Audi A2 należy zaliczyć jeszcze nietrwałe odbojniki amortyzatorów, szwankującą sondę lambda, usterkowy czujnik stopu oraz awaryjny moduł komfortu.

Naszym zdaniem

Wybierając auto segmentu B z powodu obawy przed wysokimi kosztami eksploatacji mało kto decyduje się na samochód marki premium taki jak Audi A2. Sporo w tym racji, wiele napraw osprzętu silnika wymaga demontażu elementów nadwozia co wiąże się z większymi kosztami usług serwisowych. Oprócz wyżej wymienionych usterek mankamentami auta są jeszcze mały bagażnik i symboliczny 34-litrowy zbiornik paliwa w autach wyprodukowanych przed 2002 rokiem – starcza ledwo na przejechanie 300 km. Na szczęście w nowszych egzemplarzach został powiększony do 42 l.

Audi A2 ma jednak swoje zalety, o których po części wspominałem już wyżej. Bardzo przestronne jak na swój segment wnętrze, praktyczne schowki w podłodze pod nogami pasażerów na tylnej kanapie, wysoka jakość wykonania zwłaszcza we wnętrzu, dziecinnie łatwo demontowane lekkie tylne fotele, a także oszczędne silniki – diesle potrafią zużywać nawet około 3 l/100 km. Sami przyznacie, że to imponujący wynik. Ile trzeba wydać na ten model? Od 14 000 do 24 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo