Renault Espace IV [awarie i problemy]

Renault Espace to protoplasta dużych europejskich vanów i pod wieloma względami wzór w swojej klasie. Poprzednie modele tego francuskiego auta nie cieszyły się jednak zbyt dobrą opinią jeżeli chodzi o awaryjność. Czy obecnie produkowana generacja zerwała raz na zawsze z negatywnymi skojarzeniami?

Historia modelu

Pierwsze Renault Espace zadebiutowało jeszcze w latach 80., a obecnie produkowana jest już jego IV generacja. Konstrukcja ma już 10 lat, bo auto trafiło do produkcji w 2002 roku. Cztery lata później Francuzi przeprowadzili jego drobną modernizację. Zmiany są raczej skromne, tak naprawdę mało kto zauważy: nowy przedni zderzak, nieco jaśniejsze reflektory, zmodernizowane tylne lampy czy kilka nowych detali we wnętrzu.

Renault Espace III [awarie i problemy]

W czerwcu 2012 roku zamiast wypuścić na rynek nowy model Renault zdecydowało się na kolejny facelifting. Tym razem modyfikacje były już dużo bardzie widoczne, ale bez rewelacji. W oczy rzucają się głównie zmiany z przodu. Poszerzono wlot powietrza w zderzaku, dodano chromowane obwódki na światłach przeciwmgielnych, a także zmieniono atrapę chłodnicy i obudowy bocznych lusterek. Nowością jest również: nowy zestaw nawigacji, kamera cofania i skórzana tapicerka z dodatkiem teflonu. Ci, którzy czekają na kolejną generację Renault Espace muszą uzbroić się w cierpliwość bo jak na razie nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie francuski van pojawił się na rynku.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,0 (136 KM)
R4 2,0 Turbo (163–170 KM)
V6 3,5 (241–245 KM)

Diesle z rodziny dCi:

Zobacz również: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 BOSE - test

R4 1,9 (115–120 KM)
R4 2,0 (175 KM)
R4 2,2 (140–150KM)
V6 3,0 (177–180 KM)

Oferta silnikowa jest dość bogata, ale część jednostek napędowych trapią poważne usterki, które nękają przede wszystkim diesle i to niestety wszystkie bez wyjątków. W podstawowej jednostce 1,9 dCi nie dość, że awariom ulega: układ wtryskowy, zawór EGR i turbosprężarka to na dodatek często dochodzi do defektu panewek na wale korbowym. Zawodna jest również elektronika sterująca, a w wielu egzemplarzach z dużymi przebiegami pojawią się wycieki oleju. Użytkowników silnika 2,2 dCi nękają bardzo podobne problemy.

Odradzam też zakup motoru 3,0 dCi produkcji Isuzu. To jedna z najbardziej awaryjnych konstrukcji jakie kiedykolwiek montowano w modelach Renault. Z powodu opuszczenia się tulei cylindrów między głowicą a blokiem silnika tworzy się otwór. Przez tak powstałą szczelinę wydostaje się ciśnienie, które przechodzi do układu chłodzenia i wypycha płyn chłodniczy. Zwykle kończy się to wypalenie tłoków.

Najbardziej godną polecenia wersją jest bez wątpienia 2,0 Turbo. Silnik zapewnia całkiem akceptowalną dynamikę przy rozsądnym zużyciu paliwa. Warto też rozważyć zakup odmiany 3,5 l V6. Co prawda część aut z tym motorem ma problemy z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, ale poza tym samochód z tą jednostką rewelacyjnie przyśpiesza i pali około 14 l/100 km. Jak na tak dużą pojemność to całkiem dobry wynik. Podstawowy benzyniak nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych, ale zdecydowanie nie radzi sobie z autem o takich gabarytach.

Dane techniczne

Wszystkie wersje Renault Espace IV dysponują tylko napędem na koła przedniej osi. Standardowo moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni ręcznej. Bardziej leniwi mają do wyboru jeszcze 5- lub 6-stopniową przekładnię automatyczną. W przednim zawieszeniu tego modelu zastosowano tradycyjny układ wahaczy i kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę, z wahaczami wleczonymi. Jak na francuskie auto przystało w testach zderzeniowych Euro NCAP Renault Espace otrzymało 5 gwiazdek.

Renault Avantime [awarie i problemy]

Awaryjność

Poprzednia generacja Renault Espace pod względem niezawodności wypadała dość mizernie, niestety z jej następcą nie jest o wiele lepiej. Usterek jest tutaj cała masa. Najczęściej spotykanymi awariami są przypadki uszkodzenia elementów zawieszenia takich jak: tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora, a nawet samych wahaczy.

Końcówki drążków kierowniczych również nie grzeszą trwałością. Użytkownicy Renault Espace III narzekają na często szwankującą kartę Hands Free i wariujące czujniki ciśnienia w oponach. Panel sterowania klimatyzacją oraz różnego rodzaju wyświetlacze miewają swoje humory. Wiele kłopotów przysparza też oświetlenie oraz pompa sprzęgła.

Naszym zdaniem

Choć Renault Espace IV potrafi dać mocno w koć swoim użytkownikom to poza natłokiem usterek i niską jakością materiałów wykończenia wnętrza trudno się tu do czegoś przyczepić. Miejsca jest tyle, że spokojnie zmieści się spora rodzina z bagażem. W dodatku tylne fotele są demontowalne i można je ustawiać dowolnie nawet tyłem do kierunku jazdy. To rewelacyjne i bardzo praktyczne rozwiązanie. Na pochwałę zasługuje też ogromna ilość pakownych schowków i duża przestronność wnętrza. Kolejną istotną zaletą Espace jest wysoki komfort zawieszenia, który docenimy zwłaszcza podczas dalszych podróży. Ceny używanych egzemplarzy tego francuskiego vana wahają się do około 18 000 do około 40 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje