Land Rover Discovery III [awarie i problemy]

Niektórzy mówią, że światek off-road dzieli się na dwa "landy". Jedni jeżdżą Land Roverami, a inni Toyotami Land Cruiser. To dość uproszczony punkt widzenia, bo aut z solidnym napędem 4×4 jest znacznie więcej. Ja tym razem skupię się jednak na brytyjskiej konstrukcji. Czy Discovery III poprawił się w stosunku do poprzednika?

Historia modelu

Land Rover Discovery III zadebiutował w 2004 roku. Choć auto stylistycznie czerpało garściami z poprzednika to porównując design obydwu aut widać wyraźne różnice. Takie elementy jak niesymetryczna tylne szyba czy dach z wyraźnym stopniem to elementy, które już od pierwszej generacji wyróżniały model Discovery. Teraz wygląda to jednak bardziej dojrzale.

Land Rover w modelu Discovery III zdecydował się na nadwozie samonośne ze zintegrowaną ramą i  w pełni niezależne zawieszenie. W 2008 roku Brytyjczycy postanowili poddać auto faceliftingowi, których sprzedaż rozpoczęła się rok później. Zmiany były wręcz minimalistyczne. Pomarańczowe kierunkowskazy zostały zastąpione białymi, a czarne matowe plastiki typowe dla aut terenowych ustąpiły miejsca elementom w kolorze nadwozia. W standardowym wyposażeniu pojawił się system audio Harman/Kardon.

Pierwsze jazdy Range Roverem Evoque [pierwsza jazda autokult.pl]

Auto po modernizacji nie gościło na rynku nawet roku, bo jeszcze  w 2009 roku swoją premierę miał jego następca Discovery IV. Tak naprawdę jest to jednak jedynie bardziej zaawansowany facelifting poprzedniej generacji.

Silniki

Benzynowe:

V6 4,0 (218 KM)
V8 4,4 (295 KM)

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Diesle:

V6 2,7 TDV6 (190 KM)

Jednostek napędowych nie jest zbyt dużo, ale i tak na polskim rynku królują egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. 2,7-litrowy diesel opracowany wspólne przez Forda i koncern PSA jest trochę za słaby do tego ogromnego auta. Zużywa od 9 do około 12 l/100 km co przy takich gabarytach jest całkiem niezłym wynikiem, ale bywa bardzo kapryśny.

Najwięcej problemów przysparza jego osprzęt, a zwłaszcza układ wtryskowy oraz turbosprężarka. Co ciekawe dwumasowe koło zamachowe nie psuje się tak często jak w innych modelach z tym motorem. Na domiar złego auto zostało wyposażone w filtr cząstek stałych FAP. Jeśli SUV użytkowany jest głównie w mieście to mogą być z nim poważne problemy. Często dochodzi tu również do uszkodzenia wału korbowego.

Znacznie lepiej jest z jednostkami benzynowymi. Obydwie zostały opracowane przez Forda nie sprawiają większych problemów w czasie eksploatacji, niestety sporo palą. Ten mocniejszy silnik 4,4 V8 potrafi zużyć nawet około 20 l/100 km w czasie miejskiej jazdy. Niestety znalezienie Land Rovera Discovery z jednostką benzynową w dobrym stanie na naszym rynku jest trudne — często niewykonalne.

Dane techniczne

Jak na prawdziwego SUV-a ze znaczkiem Land Rovera przystało karoseria modelu Discovery III skrywa stały napęd 4×4 z centralnym dyferencjałem. Samochód wyposażony był również w blokadę tylnego dyferencjału, a w ciężkich warunkach kołem ratunkowym kierowcy była elektronika. Auto oferuje kilka trybów jazdy, dzięki czemu bez większych problemów uda nam się przejechać po piasku, śniegu, śliskiej trawie i kamieniach. Wszystko oczywiście w ramach zdrowego rozsądku.

Discovery III mógł być wyposażony w jedną z dwóch skrzyni biegów: 6-biegową manualną lub 6-stopniową automatyczną. Zarówno z przodu jak i z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym. Land Rover opcjonalnie oferował jeszcze miechy pneumatyczne dla bardziej wymagających. W testach zderzeniowych Euro NCAP brytyjski SUV wypadł przeciętnie — otrzymał 4 gwiazdki.

Awaryjność

Modele Land Rovera nigdy nie słynęły z wysokiej niezawodności, na szczęście w przypadku Discovery III jest już znacznie lepiej niż u poprzedników. Niestety konstrukcja nie jest jeszcze w pełni doskonała. Nietrwałe są przede wszystkim elementy zawieszenia, zwłaszcza w wersja bogatszych, gdzie po przejechaniu 150 000–200 000 km zawodzą drogie miechy. Podatne na uszkodzenia są również elementy metalowo-gumowe oraz sworznie wahaczy.

Land Rover Discovery II [awarie i problemy]

Przed zakupem Land Rovera Discovery III koniecznie sprawdźmy przekładnię kierowniczą. Nie dość, że przecieka to jeszcze łapie luzy. Drążki kierownicze to kolejny słaby punkt tego w tym aucie. Użytkownicy brytyjskiego SUV-a narzekają na przeciekające skrzynie biegów. Przypadki uszkodzenia wału napędowego wraz z jego podporą, a także awarie przedniego dyferencjału to raczej rzadkość. Na wszelki wypadek lepiej jednak sprawdzić wszystko.

Naszym zdaniem

Land Rover Discovery III to SUV z solidnym napędem 4×4, który z pewnością dotrze tam, gdzie ugrzęźnie konkurencja. Jest stosunkowo trwały, praktyczny i bardzo przestronny. Bez wątpienia jego ogromnym atutem jest również oryginalny design. Tego auta po prostu nie da się pomylić z żadnym innym.

Wymieniając zalety tego kolosa nie można zapomnieć o bogatym wyposażeniu i ponadprzeciętnym komforcie jazdy. Niestety nie wszystkim będzie stać na utrzymanie tego modelu. Ceny niektórych części są drogie, a na dodatek trudno znaleźć dobrego fachowca znającego się na rzeczy.  Na domiar złego diesel często się psuje, a wersji benzynowych jest na naszym rynku niewiele. Ile trzeba wydać na używany egzemplarz Disco III? Od około 50 000 do ponad 80 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km