Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Dzienne, postojowe, pozycyjne, mijania, drogowe, przeciwmgłowe - przypominamy, kiedy używać danego rodzaju świateł.

Kiedy włączać światła w samochodzie i jakiego typu? Zacznijmy od podstaw. W punkcie pierwszym art. 51 Prawa o ruchu drogowym czytamy:

Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Kierowcy mają obowiązek stosować się do tej zasady przez cały rok, w dzień, w nocy i podczas przejazdów przez tunele, także oświetlone. Od świtu do zmierzchu i przy dobrej przejrzystości powietrza zamiast świateł mijania można włączyć światła do jazdy dziennej. Tutaj uwaga: oba rodzaje świateł nie mogą być włączone równocześnie.

Od lutego 2011 r. wszystkie samochody o masie do 3,5 t sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być obowiązkowo wyposażone w światła jazdy dziennej. Jeśli ktoś chce je zamontować samodzielnie, musi pamiętać o tym, żeby sprzęt miał homologację oraz o prawidłowym montażu. Odległość świateł od siebie nie może być mniejsza niż 600 mm, muszą się one znajdować się na wysokości od 250 do 1500 mm i maksimum 400 mm od bocznego obrysu auta.

Ze świateł drogowych można korzystać od zmierzchu do świtu na drogach nieoświetlonych. Nie ma tu znaczenia, czy poruszamy się poza czy w terenie zabudowanym. Świateł drogowych można używać zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi.

Światła drogowe nie mogą oślepiać pieszych idących w kolumnie i innych kierujących. Trzeba je przełączyć na mijania, gdy zbliżamy się do pojazdu jadącego z naprzeciwka, a także pojazdu poprzedzającego, szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się one w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą lub innymi czynnikami (np. opadami deszczu, śniegu) trzeba włączyć światła mijania, przeciwmgłowe przednie lub oba rodzaje świateł równocześnie. Jeśli warunki ograniczają widoczność na odległość mniejszą niż 50 m można włączyć światła przeciwmgłowe tylne.

Ze świateł przeciwmgłowych można korzystać także przy dobrej przejrzystości powietrza. Warunkiem jest poruszanie po krętej, odpowiednio oznaczonej znakami drodze w czasie od zmierzchu do świtu.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Przejdźmy do świateł pozycyjnych i postojowych. Te pierwsze stanowią wyposażenie obowiązkowe. Składają się na nie dwie białe lampy z przodu i pojazdu i dwie czerwone z tyłu. Światła postojowe nie są obowiązkowe. Działają podobnie do kierunkowskazów. Można je włączyć po lewej lub prawej stronie.

Światła pozycyjne przednie i tylne lub światła postojowe trzeba włączać w warunkach niedostatecznej widoczności podczas postoju bądź też zatrzymania, które nie wynika z warunków ruchu lub przepisów. Jeśli pojazd nie ma podpiętej przyczepy lub zespół pojazdów nie przekracza długości 6 m, dopuszczalne jest włączenie jedynie świateł postojowych od strony środka jezdni (np. stojąc po prawej stronie włącza się światła po lewej stronie).

Podczas zatrzymania lub postoju można w ogóle wyłączyć światła, jeśli pojazd znajduje się w miejscu oświetlonym bądź poza jezdnią i poboczem (wyjątkiem są pojazdy z wystającym ładunkiem wymagającym oznaczenia dodatkowymi światłami). Jeśli zatrzymanie trwa dłużej niż minutę także można wyłączyć światła zewnętrzne pojazdu, jeśli na tym samym pasie ruchu przed nim i za nim stoją inne pojazdy.

Na koniec zajmijmy się jeszcze dwoma przepisami związanymi z korzystaniem ze światłami. Przepisy dopuszczają korzystanie z tzw. szperacza. Można go jednak włączać tylko podczas zatrzymania i postoju i pod warunkiem, że nie oślepia innych uczestników ruchu (pojazdy uprzywilejowane nie muszą stosować się do tych zasad). Świateł można używać do ostrzegania o niebezpieczeństwa. I tu mamy warunek: nie może to powodować oślepiania innych kierujących.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Światła – oczy Twojego samochodu Filtr oleju – budowa i zasada działania Jak kupować używane auto z instalacją LPG? - strona prawna Kiedy wojsko może zabrać Ci samochód? Opony zimowe czy całoroczne? Czy warto kupić używany samochód z instalacją gazową? Filtr powietrza – drobiazg, o którym zapominamy Kto może kontrolować kierowców? Intercooler – jego rola i eksploatacja Jak walczyć z chorobą lokomocyjną Wszystko, co chciałeś wiedzieć o oponach bieżnikowanych Czy układ start-stop naprawdę daje oszczędności? Pakiet startowy może być droższy niż myślisz Wibracje samochodu i kierownicy – przyczyny i skutki Napęd rozrządu – jak uniknąć problemów? Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity Sprężyny zawieszenia – ich rola i eksploatacja ViaAUTO - podstawowe informacje Noclegi w Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.9] Poliuretan w zawieszeniu i pod silnikiem – wady i zalety Tuleje zawieszenia – mały problem, a męczy Chorwackie jedzenie - samochodem na wakacje [cz.8] Jak jeździć w upale - poradnik

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo