Autopilot w nowym Nissanie Leaf to żadna nowość

Nissan niebawem udostępni klientom technologię ProPILOT w nowym, elektrycznym modelu Leaf drugiej generacji. Pozwala ona na poruszanie się po jednym pasie ruchu w pełni autonomicznie. Byłaby to rzeczywiście nowość, gdyby nie fakt, że taką funkcję znamy już od kilku lat.

fot. Nissan

W komunikacie prasowym czytamy, że technologia ta, obsługiwana jednym przyciskiem, będzie kontrolowała pracę układu kierowniczego, przyspieszenie i hamowanie na jednym pasie autostrady, wspomagając kierowców zarówno przy dużym natężeniu ruchu, jak i podczas jazdy po mieście. Tak jak na poniższym wideo.

Byłoby to czymś zupełnie nowym, gdyby nie fakt, że Nissan oferuje już tę technologię w modelu Infiniti Q50. Przypomnę, że marka Infiniti w pełni należy do Nissana. W 2013 roku, wraz z debiutem Q50 pojawił się także aktywny układ kierowniczy Direct Adaptive Steering, który pozwala na pełną kontrolę kół skręcanych przez elektronikę pokładową. Auto wyposażone w pakiet tzw. tarczy bezpieczeństwa samodzielnie utrzymuje pas ruchu na autostradzie bez konieczności jakiegokolwiek korygowania.

Infiniti Q50 S: tani sposób na mocnego i ładnego sedana

Infiniti to marka dla indywidualistów, którzy mają dosyć oglądania Audi, BMW i Mercedesów. Model Q50 jest najlepszym przykładem tego, że można w…

Sprawdziłem to w teście, i to nie raz. Bez problemu można pokonać kilkudziesięciokilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu nie dotykając żadnego pedału ani kierownicy. Auto koryguje tor jazdy, utrzymuje prędkość oraz bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających. Nie ostrzega kierowcy ani nie upomina się o położenie rąk na kierownicy, co jest swoistym fenomenem w świecie motoryzacji europejskiej – to jedyne takie auto obok Infiniti Q60.

Czy to oznacza, że Nissan nie odkrył Ameryki, lecz udostępnił po prostu w modelu swojej marki coś, co klienci Infiniti znają od lat? W pewnym sensie tak. Nawet przycisk uruchamiający funkcję ma taką samą ikonę (inny kolor) i jest umieszczony mniej więcej w tym samym miejscu na kierownicy.

Po lewej stronie przycisk do uruchamiania "nowej" funkcji w Nissanie Leaf - po prawej do włączania starej w Infiniti Q60.

Nowością może być jedynie postój i ruszanie z miejsca bez ingerencji kierowcy. Obecnie w Infiniti adaptacyjny tempomat zatrzymuje auto, jeżeli zajdzie taka konieczność, ale chwilę po tym samochód ostrzega piknięciem o wyłączeniu się funkcji i swobodnie rusza z miejsca. Przypuszczam, że w Nissanie Leaf może to być rozwiązane podobnie jak w autach z asystentem jazdy w korku – czyli z pełnym postojem i samodzielnym ruszaniem.

Zobacz również: Dźwięk silnika Nissana Juke'a Nismo RS

Na razie Nissan pokazał tylko tyle jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny nowego Leafa.

Tak czy inaczej na razie nie ma tu niczego nowego. Dopiero w przyszłości Nissan zamierza rozwinąć tę technologię o autonomiczne pokonywanie skrzyżowań – cokolwiek to oznacza. Tak na marginesie, zastanawiam się, czy właściciele Leafa rzeczywiście potrzebują tej funkcji na autostradzie, skoro auta elektryczne zupełnie się na takie drogi nie nadają. Przynajmniej Leaf obecnej generacji. Nowy ma mieć co prawda większy zasięg, ale przypuszczam, że z autopilota klienci będą korzystali głównie w miastach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Autonomiczny Ford Fusion w akcji. Do 2025 roku pojawi się w salonach Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Jakie wnętrza lubią Polacy? Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Technika nowego Audi A8: instalacja 48 V i dwa rozruszniki Citroën zakończył produkcję zawieszeń hydropneumatycznych Polacy zbudowali wyścigową Toyotę GT86 Ferrari F40 z małym przebiegiem trafi na aukcję Ciekawostka z ogłoszenia: Polski Żuk Camper – wyprodukowano ich tylko 17 sztuk Najbardziej oszczędne samochody benzynowe według spritmonitor.de 598-konne Lamborghini Diablo GTR szuka nowego właściciela Ciekawostka z ogłoszenia: Syrena pick-up TDI za 30 tysięcy złotych Micra kreuje: jak powabne krągłości i wyraziste linie nadwozia zainspirowały słowackiego projektanta do stworzenia okularów przeciwsłonecznych Porsche 911 GT2 o mocy ponad 1000 KM wystawione na sprzedaż Jaguar XE SV Project 8 (2017) - zapowiedź Kobiety kupują rodzinne samochody Autobahn Stormer

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Mazda nie daje za wygraną. Prace nad nowym silnikiem Wankla trwają Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Ciekawostka z ogłoszenia – radiowóz w dobrym stanie za grosze Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Mała dziewczynka i 700-konne BMW. Tak się rodzi miłość do samochodów Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować