Rowery z silnikiem? Polacy robili je już dawno temu

WSK Wrocław R01 – Gnom to dwusuwowy silnik o pojemności 45 ccm, wyprodukowany w 1958 roku. Natknęliśmy się na niego na targach w Warszawie.

Ten słaby silniczek pozwalał na rozpędzenie roweru do 25 km/h, a producent lojalnie uprzedzał w instrukcji, żeby "nie wymagać od silnika rowerowego zbyt wiele”.

Jednostka napędowa, mimo że produkowana w fabryce na wrocławskim Psim Polu, była tak naprawdę kopią francuskiego Solexa 45 i (celowo!) miała znacznie ograniczoną moc.

Przenoszenie napędu na koło odbywało się za pomocą rolki korundowej bezpośrednio dotykającej do opony. Rozwiązanie to powodowało, że gdy silnik pracował, nie było możliwości… zatrzymania jednośladu.

Widoczny w filmie rower to Wittekind z 1942 roku. Według materiałów prasowych wystawcy, ma on oryginalne piasty: angielską Perry (przednią) i Fitchel&Sachs (tylną).

Materiał powstał podczas tegorocznych Targów Pojazdów Zabytkowych "Auto Nostalgia".

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

20 lat prekursora hybryd Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini Krótka historia najsłynniejszego czołgu Porsche - VK 45.01 Tiger (P) S-21 i inne polskie silniki Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro

Popularne w tym tygodniu:

Rowery z silnikiem? Polacy robili je już dawno temu Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini 20 lat prekursora hybryd