Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował ostatnio wszystkich swoich dłużników, którzy bez polisy OC spowodowali kolizję lub wypadek drogowy i opublikował kwotę 33 mln zł. Tyle musi zapłacić ponad 1,2 tys. osób, co średnio daje około 27 tys. zł na osobę. Nie życzymy nikomu by trafił na tę listę. A jest to bardzo łatwe.

fot. Fotolia

Wystarczy nie wykupić polisy OC i bez takiego zabezpieczenia spowodować zdarzenie drogowe. Niekoniecznie wypadek – można wpaść samochodem w budynek, ogrodzenie czy inne zaparkowane auta. Poszkodowani odzyskają pieniądze, bo zgłoszą szkodę do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Tyle tylko, że sprawca będzie musiał całość zwrócić, co nazywa się regresem.

Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak?

Polisa OC to najważniejsza część dokumentów pojazdu w razie spowodowania wypadku czy kolizji. Konsekwencje za brak polisy OC mogą być ogromne. Znane…

Po wypłacie świadczenia poszkodowanym, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wszczyna postępowanie regresowe. Występuje nie tylko do samego sprawcy szkody, ale także do właściciela pojazdu, jeżeli użyczył go danej osobie. Tu jest duże ryzyko, o którym należy pamiętać, a nie każdy o nim wie. Pożyczając od kogoś auto pamiętajcie, by sprawdzić czy ma wykupione OC. To wy będziecie odpowiadać za szkodę, jeżeli ją wyrządzicie, a nie jak w przypadku posiadania polisy, ubezpieczyciel.

UFG po wysłaniu żądania zapłaty za regres daje na to czas 30 dni. Jeżeli dłużnik nie dotrzyma terminu lub nie zareaguje na otrzymane wezwanie, sprawa jest kierowana na drogę postępowania sądowego w celu uzyskania tytułu wykonawczego. To oczywiście niesie za sobą dalsze konsekwencje finansowe. Jeżeli należność nie zostanie uregulowana po wyroku, rozpoczyna się postępowanie egzekucyjne prowadzone przez komornika sądowego.

Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC?

Do wykupienia polisy OC zobowiązany jest każdy właściciel pojazdu, ponieważ pokrywa ona koszty strat wyrządzonych ubezpieczonym samochodem. Nie dotyczy…

Jeżeli dana osoba jest niewypłacalna, komornik może umorzyć postępowanie, ale niekoniecznie zrobi to UFG. Egzekucja może być wszczynana wielokrotnie, aż do całkowitego zwrotu zasądzonych należności. W przypadku wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej lub życiowej dłużnika, Fundusz ma prawo do odstąpienia od dochodzenia należności w całości lub w części albo do zastosowania ulgi w spłacie.

Podając wspomnianą na początku kwotę 33 mln zł, czyli około 27 tys. zł na osobę, UFG chce pokazać przeciętnemu kierowcy, że to może dotknąć także jego, jeżeli nie wykupi OC. ”Warto zastanowić się czy jeżeli kogoś nie stać na zakup ubezpieczenia OC, to czy stać go na spłatę – z własnej kieszeni – odszkodowania za spowodowany wypadek” - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes UFG. Informuje, że jeden ze sprawców wypadku w 1991 roku jeszcze do dziś spłaca zobowiązania. Najwyższy do tej pory regres z UFG w naszym kraju wyniósł 1,5 mln zł! Jednak i ten rekord może zostać pobity.

Obecnie trwa postępowanie o regres w wysokości ponad 4 mln zł za wypadek, w którym śmierć poniósł kierowca pojazdu bez OC i nastąpiło bardzo poważne uszkodzenie zdrowia jego pasażera. Temu drugiemu UFG płaci obecnie rentę w wysokości kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, a to wszystko będzie musiał pokryć właściciel pojazdu. Nietrudno się domyślić, że jego życie już do końca będzie się toczyć wokół tego jednego zdarzenia. Gdyby miał OC, nie miałby kłopotów.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Warto na koniec przypomnieć, że w tym roku wzrosły kary za brak OC. Ich wysokość jest uzależniona od rodzaju pojazdu oraz okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.

Opłaty karne do UFG za brak ochrony OC

Gradacja opłaty przy okresie bez ubezpieczenia

samochód

osobowy

samochód ciężarowy,

ciągnik samochodowy, 

autobus

pozostałe pojazdy

100%

powyżej 14 dni

4000 zł 6000 zł 670 zł

50%

4 do 14 dni

2000 zł 3000 zł 330 zł

20%

do 3 dni

800 zł 1200 zł 130 zł

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł — co zrobić?

Każdy właściciel samochodu powinien posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC, ale nie zawsze tak jest. Bywa i tak, że sprawca wypadku uciekł z miejsca…

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą AdBlue: mocznik do diesla Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)