Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej?

Niektórzy z was kupując samochód z silnikiem benzynowym myślą z góry o założeniu do niego instalacji gazowej. To dobre posunięcie, zwłaszcza zaraz po zakupie – im wcześniej się to zrobi, tym instalacja zwróci się szybciej. Na co zwrócić uwagę wybierając model samochodu?

fot. Jakub Tujaka

Ten artykuł ma 2 strony:

Odpowiedni silnik to klucz do sukcesu

Szukacie auta pod zasilanie gazowe? Pewnie wiecie, że kłopotliwe są samochody z wtryskiem bezpośrednim. Choćby nie wiadomo jak reklamowano i udowadniano słuszność montażu instalacji LPG to takich silników, nie zmieni to faktu, że te motory same w sobie są już dość skomplikowane. Dodatkowa instalacja tylko to pogłębia i wprowadza większe ryzyko awarii. Autor tekstu absolutnie nie wyklucza instalacji LPG do bezpośredniego wtrysku benzyny, ale podkreśla, że lepiej tego unikać – dla świętego spokoju.

Rozwiewamy pewne mity i przedstawiamy fakty na temat instalacji gazowych w samochodach w poniższym wideo:

Zatem pierwsze sito powinno odsiać samochody z takimi właśnie jednostkami – tak jest najbezpieczniej i najtaniej. O informacje na temat rodzaju zasilania nie jest trudno. Wystarczy poszukać w internecie, zadzwonić do dowolnego ASO producenta czy po prostu do warsztatu montującego instalację LPG. Przy okazji warto zapytać, jakie są doświadczenia warsztatu z konkretnym modelem i typem sinika współpracującym z instalacją gazową.

Są lepsze i gorsze silniki do LPG, ale dobrze znając temat podzielicie je na te wymagające mniej i więcej dbałości.

Sito drugie powinno oddzielić silniki z hydrauliczną lub śrubową regulacją zaworów od tych, w których za luz zaworowy odpowiadają płytki lub szklanki. Żadna z wymienionych konstrukcji nie dyskwalifikuje montażu LPG, ale niektóre niosą za sobą pewne trudności.

Choć wiele poradników i niejeden ekspert wypowie się, że najlepsza jest regulacja hydrauliczna, to jest to tylko część prawdy. Tego typu konstrukcja przede wszystkim zwalania użytkownika z okresowej (zwykle co 15–30 tys. km) kontroli luzów zaworowych. To zaleta, ponieważ każda taka czynność kosztuje około 100–200 zł. Tymczasem sama regulacja to już inna sprawa.

O ile jest to regulacja śrubowa, czynność ta powinna zawrzeć się w cenie kontroli – dla mechanika nie ma to większego znaczenia. Dla użytkownika jest tylko jedna niedogodność — silnik musi być zimny, więc straci auto na kilka godzin.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Gorzej wygląda temat regulacji płytkowej, ponieważ nie każdy mechanik chce to zrobić, choć sama kontrola nie jest problemem. Zwykle większą trudnością jest znalezienie odpowiedniego warsztatu niż sama czynność serwisowa. Jednak po przetarciu tego szlaku mamy spokój. Regulacja powinna być niewiele droższa, góra 300 zł, pod warunkiem, że do silnika jest dobry dostęp. W przypadku aut marki Subaru cena za usługę może wzrosnąć nawet do 1000 zł ze względu na nietypową budowę jednostki napędowej.

Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?

Pisałem już o zakupie auta z instalacją gazową, zarówno o stronie prawnej jak i technicznej. Chciałbym jeszcze przybliżyć zasady eksploatacji…

Największym problemem jest regulacja szklankami. Nie wnikając w szczegóły techniczne, chodzi o to, że gdy luz zaworowy jest nieodpowiedni, tzw. szklanki trzeba wymienić. I tu jest koszt rzędu nawet 1000 zł, choć wiele zależy od auta oraz liczby potrzebnych do wymiany szklanek. Zaletą takich silników jest to, że rzadko wymagają korekt luzów zaworowych.

Hydrauliczna regulacja zaworów jest teoretycznie bezobsługowa, ale tylko teoretycznie. Złudne poczucie bezpieczeństwa może sporo kosztować. Hydrauliczne kompensatory też mają prawo się zużyć i zwykle nie zostanie to zauważone, co może skutkować awarią silnika. Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego, który ma bezpośredni wpływ na trwałość kompensatorów.

Podsumowując, prawda jest taka, że o każdy typ silnika trzeba dbać, a regulacja zaworów jest najbardziej delikatnym i jednocześnie pomijanym obszarem. To głównie przez zaniedbania w tym zakresie dochodzi do awarii głowicy związanej z eksploatacją samochodu na LPG. Najmniej kłopotów mają użytkownicy silników z regulacją hydrauliczną.

W poniższej tabeli znajdziecie podstawowe zalety i wady czterech wymienionych rodzajów regulacji zaworów. Sami więc możecie zdecydować, czy dany silnik będzie dla was odpowiedni.

Zalety i wady sposobu regualcji luzów zaworowych 

przy zasilaniu gazowym

Regulacja hydrauliczna
Zalety Wady

Prawie całkowity brak czynności

serwisowych w tym obszarze

Trzeba dbać o serwis olejowy
Niższe koszty eksploatacji

Raz na jakiś czas warto skontrolować

stan hydraulicznych kompensatorów

Najniższe ryzyko

uszkodzenia głowicy

Duże zaniedbania przez złudny

brak konieczności obsługi

Regulacja śrubowa

Zalety Wady
Bardzo łatwa regulacja

Kontrolę i niekiedy regulację

trzeba przeprowadzać

co 15–30 tys. km

Częsty serwis w tym zakresie

pozwala kontrolowac luz zaworowy

na bieżąco

 

Duże ryzyko uszkodzenia głowicy

przy zaniedbaniu

 

Regulacja płytkowa

Zalety Wady

Częsty serwis w tym zakresie

pozwala

kontrolowac luz zaworowy

na bieżąco

Trudniej znaleźć mechanika,

który się tym zajmie

Spore ryzyko uszkodzenia

głowicy przy zaniedbaniu

Trudniej przeprowadzić regulację

we własnym zakresie,

w warunkach garażowych

Regulacja szklankami

Zalety Wady

Większe przebiegi pomiędzy

kontrolą luzów zaworowych

(można przeprowadzić co 50–100 tys. km)

Niekiedy bardzo droga

wymiana szklanek,

nawet powyżej 1000 zł za komplet

 

Warto zamontować

układ lubryfikacji gniazd zaworowych,

a to zwiększa cenę instalacji

i koszt serwisu

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym?

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?