Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej?

Trudno jednoznacznie określić, które towarzystwa ubezpieczeniowe świadczą usługi dobrej, a które gorszej jakości. Opinie bywają różne, choć w środowisku kierowców jednym tchem wymienia się kilka firm uważanych za problematyczne. A gdyby tak zerknąć na analizę rzecznika finansowego, który zbiera skargi na ubezpieczycieli?

fot. Shutterstock

Rzecznik finansowy działa na wielu płaszczyznach, a jednym z obszarów jego zainteresowania są towarzystwa ubezpieczeniowe. Kierowcy mogą do niego wysłać skargę w sprawie nieprawidłowości w zakresie wypłat odszkodowania. Zaniżone kwoty wypłacone z opóźnieniem lub w ogóle nieprzyznane odszkodowania to tematy często poruszane w takich skargach. Na które towarzystwa kierowcy skarżą się najczęściej?

Już na wstępie należy zaznaczyć, że same liczby bezwzględne mogą wprowadzać w błąd, bo to, że najwięcej jest skarg na PZU, nie oznacza, że to najgorsze towarzystwo. Jest ono po prostu najchętniej wybierane. Do PZU należy 33,3 proc. rynku polis komunikacyjnych. Druga największa firma pod tym względem to Ergo Hestia, na którą wpłynęło ponad 3 razy mniej skarg, ale też do tego towarzystwa należy jedynie 13,7 proc. rynku.

Jak zatem można porównać oba towarzystwa? Mając tylko te dwa parametry – liczba skarg i udział w rynku* – można stworzyć prosty wskaźnik, czyli stosunek liczby skarg do udziału w rynku. Wówczas łatwiej będzie ocenić, na które towarzystwa klienci narzekają bardziej, a na które mniej. Dla przykładu policzmy taki współczynnik dla wspomnianych PZU i Ergo Hestii.

Pierwsza firma, mająca ogromny udział rynku i tym samym 1564 skargi w 2016 roku uzyskała wynik 47,0. Ergo Hestia z liczbą 463 skarg uzyskała wynik 33,8, co daje jej lepszą reputację. Podobny wskaźnik, jaki uzyskało PZU, ma również Interrisk, ale dla odróżnienia towarzystwo to ma ledwie 3-procentowy udział w rynku. Która firma w zestawieniu przygotowanym przez rzecznika finansowego wypadła najgorzej?

Okazuje się, że towarzystwo TUZ TUW, które mając zaledwie 0,9-procentowy udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych było skarżone 133 razy, co daje współczynnik skarg do udziału na poziomie 147,8. To trzy razy więcej niż PZU. Pełne zestawienie znajdziecie poniżej.

Ranking ubezpieczycieli komunikacyjnych

wg skarg z raportu Rzecznika Finansowego

Nazwa towarzystwa

Liczba skarg

Udział towarzystwa

w rynku

Współczynnik

skarg

do udziału w rynku

TUZ TUW 133 0,9 147,8
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. 139 1,1 126,0
Generali TU S.A. 529 4,6 115,0
Link 4 TU S.A.  214 2,2 97,3
Gothaer TU S.A. 164 2,0 82,0
AVIVA TU Ogólnych S.A. 89 1,6 55,6
TU INTERRISK S.A. VIG 142 3,0 47,3
PZU S.A. 1564 33,3 47,0
Uniqa TU S.A. 165 3,6 45,8
TUW TUW 90 2,0 45,0
TUiR Allianz Polska S.A. 263 5,9 44,6
TU Compensa S.A. VIG 165 3,8 43,4
STU Ergo Hestia 463 13,7 33,8
TUiR Warta S.A.  355 12,9 27,5
Concordia Polska TUW 10 0,8 12,5
AXA TUiR S.A. 11 1,3 8,4
TU Europa S.A.  5 1,1 4,5
Pocztowe TUW 13 0,3 3,4

Naważniejsza jest wartość współczynnika skarg do udziału w rynku. Im wyższy, tym należałoby gorzej ocenić pracę wybranych towarzystw.  

 

źródło: Załącznik do sprawozdania finansowego i jego biura z działalności w 2016 r. 

Jak widać — nie ma tu reguły. Zarówno firmy z bardzo niskim udziałem, jak i te ze stosunkowo dużym są skarżone u rzecznika finansowego. Niechlubnym zwycięzcą rankingu jest wspomniane TUZ TUW. Sporo wniosków wpływa także na AXA, Generali, Link 4 oraz Goather. Szczególnie niepokojąco wygląda Generali, które ma spory, bo niespełna 5-procentowy udział. Różnice pomiędzy pierwszą piątką a resztą są dość wyraźne.

Warto przy tym zaznaczyć, że na największe towarzystwa klienci nie skarżą się tak często. PZU jest w środku zestawienia, a Ergo Hestia czy Warta w dolnej jego części. Najmniej skarg było na mało znane TU Europa – tylko 5 – pomimo udziału w rynku na poziomie AXA.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

*udział w rynku mierzony przez rzecznika finansowego jako stosunek zebranej składki do składek pobranych przez wszystkie towarzystwa. Nie jest to wiec liczba sprzedanych polis.

Źródło: Rzecznik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Co wpływa na średnicę zawracania? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz OC na raty: ile trzeba dopłacić? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?