Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg?

Cofanie liczników przebiegu samochodów to u nas niestety norma i każdy się do tego przyzwyczaił. Kupując używane auto nigdy nie mamy pewności czy przebieg jest prawdziwy. Czy można to w jakiś sposób sprawdzić? Dlaczego liczniki są cofane i jakie są prawdziwe motywy takiego działania? Czy samochody importowane muszą mieć korygowany licznik?

fot. Marcin Łobodziński

Ten artykuł ma 5 stron:

O co chodzi z tym przebiegiem?

Przebieg samochodu jest jednym z czynników, który wpływa na jego wartość i mówi sporo o zużyciu eksploatacyjnym. Tak jest w krajach, gdzie liczników się nie dotyka. W Polsce ma to coraz mniejsze znaczenie, ponieważ tylko udokumentowany przebieg może o czymkolwiek świadczyć. W rzeczywistości w starszych autach przebieg w ogóle nie ma znaczenia, bo na rynku konkurują ze sobą dwa samochody z bardzo różnym stanem licznika, są w tej samej cenie i dla klienta są tyle samo warte.

Zobacz wideo: mity na temat przebiegu aut

Pod jednym warunkiem – przebieg poniżej 200 tys. km. W starszych samochodach dwójka z przodu jest barierą psychologiczną, która nierzadko odstrasza klientów. Trójka to już dramat. Dlatego handlarze, a także osoby prywatne chętnie korygują stan licznika przed sprzedażą. Co ciekawe, wielu kupujących ma tego pełną świadomość i w niczym im to nie przeszkadza.

Stan licznika przebiegu to nie przebieg samochodu. To tylko kilka cyfr ustawionych w odpowiedniej kolejności.

200 tys. km to wręcz magiczna bariera, której przekroczenie oznacza teoretycznie spory spadek wartości. To dlatego wiele samochodów w Polsce, których wiek wskazuje na wyższy przebieg, ma na liczniku 150–180 tys. km. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że handlarze działają także na podświadomość klientów chwaląc się dużym przebiegiem.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie?

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej?