Najmniej kłopotliwe SUV‑y i samochody 4x4

Na rynku pierwotnym SUV-y i crossovery biją rekordy popularności. Samochody tego typu są również rozchwytywane po kilku latach od wyjechania z salonu. Jakie modele warto kupić jako auta używane?

mechanik
mechanik
Źródło zdjęć: © Fotolia/Dmitry Vereshchagin
Tomasz Budzik

01.04.2017 | aktual.: 20.10.2022 20:24

Odpowiedzi na to pytanie może dostarczyć nam brytyjska firma Warranty Direct, oferująca usługę przedłużonej gwarancji. Ranking Reliability Index tworzony jest na podstawie zgłoszeń klientów i prezentuje awaryjność poszczególnych modeli. Opiera się on o specjalne wyliczony indeks niezawodności, który uwzględnia nie tylko prawdopodobieństwo awarii, ale też koszt jej usunięcia i czas, jaki samochód musi spędzić w serwisie. Im niższa wartość, tym lepiej.

8. Nissan X-Trail

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 81

Średni wiek: 4,7 roku

Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika

Średni koszt naprawy: 1,7 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 1,7 h

Japońska propozycja zachęca sporymi możliwościami w terenie i dużą ilością miejsca dla pasażerów oraz bagaży. Wadą X-Traila jest stosunkowo wąska gama silników. Motory benzynowe nie współpracują wzorowo z instalacją LPG.

7. Renault Koleos

Renault Koleos
Renault Koleos© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 79

Średni wiek: 4,5 roku

Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika

Średni koszt naprawy: 1,2 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 2,1 h

Francuski SUV jest spokrewniony z X-Trailem, a na rynku wtórnym jest najbardziej poszukiwany z dwulitrową jednostką dCi o mocy 150 lub 172 KM. Silnik jest trwały i oszczędny, ale wymaga skrócenia interwału wymiany oleju.

6. Citroën C-Crosser

Citroen C-Crosser
Citroen C-Crosser© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 73

Średni wiek: 4,5 roku

Najczęściej naprawiany element: zawieszenie

Średni koszt naprawy: 1,6 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 2,2 h

C-Crosser i Peugeot 4007 to auta bliźniacze względem Mitsubishi Outlandera. Tyle tylko, że znacznie mniej popularne. Citroen na rynku pierwotnym był lepiej wyposażony niż jego japoński odpowiednik, a przez to również o wiele droższy. W przypadku kilkuletnich samochodów różnice w cenach są niewielkie. Samochód oferowany był z motorem benzynowym o pojemności 2,4 l (170 KM) oraz dieslem 2,2 l (156 KM).

5. Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara© WP.PL

Indeks niezawodności: 59

Średni wiek: 5,1 roku

Najczęściej naprawiany element: silnik

Średni koszt naprawy: 1,7 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 2,4 h

To propozycja dla tych, którzy rzeczywiście zamierzają zjeżdżać z asfaltu. Na drogach Grand Vitara nie zachwyca własnościami trakcyjnymi. W terenie docenimy jednak stały napęd na cztery koła, centralną blokadę dyferencjału i reduktor. Decydując się na trwałą wersję z benzynowym silnikiem 2,4 l (166 lub 169 KM) musimy pogodzić się z wysokim spalaniem. Wybierając zapożyczonego od Renault diesla o pojemności 1,9 l (129 KM), nie spodziewajmy się wysokiej dynamiki. Silnik ten nie ma też pochlebnych opinii wśród mechaników.

4. Honda CR-V

Honda CR-V
Honda CR-V© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 59

Średni wiek: 5 lat

Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika

Średni koszt naprawy: 1,8 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 1,8 h

Ten popularny w swoim czasie SUV nie obiecuje imponujących własności terenowych, ale w mieście i podczas urlopowego wyjazdu sprawdzi się doskonale. Na rynku wtórnym najczęściej spotyka się auto z benzynowym silnikiem 2,0 l. Jest on bardzo trwały, ale nie ma co liczyć na jednocyfrowe spalanie.

3. Suzuki SX4

Suzuki SX4
Suzuki SX4© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 55

Średni wiek: 4,8 roku

Najczęściej naprawiany element: zawieszenie

Średni koszt naprawy: 930 zł

Średni czas spędzony w serwisie: 1,5 h

Japońska propozycja – wraz ze swoim włoskim bliźniakiem Fiatem Seidici – na rynku pierwotnym były propozycjami z niższej półki cenowej. Pod względem trwałości SX4 jednak nie zawodzi. Suzuki ma szerszą ofertę silnikową niż Fiat. Możemy wybrać tu pomiędzy benzynowymi motorami o pojemności 1,5 l, 1,6 l oraz 2,0 l, a także dieslami 1,6 l, 1,9 l i 2,0 l. Trzeba pamiętać, że samochód oferuje 2,5 metra rozstawu osi i 270 l podstawowej pojemności bagażnika, więc nie sprawdzi się jako wakacyjny środek transportu dla pięcioosobowej rodziny.

2. Suzuki Jimny

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 37

Średni wiek: 5,4 roku

Najczęściej naprawiany element: zawieszenie

Średni koszt naprawy: 1 tys. zł

Średni czas spędzony w serwisie: 2,4 h

To propozycja dla miłośników jazdy w terenie, którym nie przeszkadzają spartańskie warunki panujące w kabinie. Dla zwolenników delikatnego off-roadu to niska cena za małe zwisy nadwozia, reduktor i ogromne możliwości. Najbardziej polecany jest benzynowy silnik 1,3 l o mocy 80 lub 85 KM.

1. Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad
Audi A4 Allroad© materiały prasowe

Indeks niezawodności: 33

Średni wiek: 3,7 roku

Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna / elektronika

Średni koszt naprawy: 1 tys. zł.

Średni czas spędzony w serwisie: 1,9 h

Pozostawienie w pobitym polu japońskich rywali to nie byle wyczyn. A4 Allroad zadowoli tych, którzy czują się pewniej, podróżując samochodem z napędem na cztery koła i nieco podwyższonym zawieszeniem, ale nie wybierają klasycznego SUV-a ze względu na jego niższą praktyczność. Niemieckie kombi zapewni kierowcy mniejszą dawkę niepotrzebnych emocji na zimowych śliskich drogach, a latem da satysfakcję z szybkiego pokonywania zakrętów. Wnętrze jest wykonane z dużą starannością, a potencjalny nabywca może wybrać jedną z wielu opcji silnikowych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)