Najmniej kłopotliwe SUV‑y i samochody 4x4
Na rynku pierwotnym SUV-y i crossovery biją rekordy popularności. Samochody tego typu są również rozchwytywane po kilku latach od wyjechania z salonu. Jakie modele warto kupić jako auta używane?
01.04.2017 | aktual.: 20.10.2022 20:24
Odpowiedzi na to pytanie może dostarczyć nam brytyjska firma Warranty Direct, oferująca usługę przedłużonej gwarancji. Ranking Reliability Index tworzony jest na podstawie zgłoszeń klientów i prezentuje awaryjność poszczególnych modeli. Opiera się on o specjalne wyliczony indeks niezawodności, który uwzględnia nie tylko prawdopodobieństwo awarii, ale też koszt jej usunięcia i czas, jaki samochód musi spędzić w serwisie. Im niższa wartość, tym lepiej.
8. Nissan X-Trail
Indeks niezawodności: 81
Średni wiek: 4,7 roku
Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika
Średni koszt naprawy: 1,7 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,7 h
Japońska propozycja zachęca sporymi możliwościami w terenie i dużą ilością miejsca dla pasażerów oraz bagaży. Wadą X-Traila jest stosunkowo wąska gama silników. Motory benzynowe nie współpracują wzorowo z instalacją LPG.
7. Renault Koleos
Indeks niezawodności: 79
Średni wiek: 4,5 roku
Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika
Średni koszt naprawy: 1,2 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 2,1 h
Francuski SUV jest spokrewniony z X-Trailem, a na rynku wtórnym jest najbardziej poszukiwany z dwulitrową jednostką dCi o mocy 150 lub 172 KM. Silnik jest trwały i oszczędny, ale wymaga skrócenia interwału wymiany oleju.
6. Citroën C-Crosser
Indeks niezawodności: 73
Średni wiek: 4,5 roku
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 1,6 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 2,2 h
C-Crosser i Peugeot 4007 to auta bliźniacze względem Mitsubishi Outlandera. Tyle tylko, że znacznie mniej popularne. Citroen na rynku pierwotnym był lepiej wyposażony niż jego japoński odpowiednik, a przez to również o wiele droższy. W przypadku kilkuletnich samochodów różnice w cenach są niewielkie. Samochód oferowany był z motorem benzynowym o pojemności 2,4 l (170 KM) oraz dieslem 2,2 l (156 KM).
5. Suzuki Grand Vitara
Indeks niezawodności: 59
Średni wiek: 5,1 roku
Najczęściej naprawiany element: silnik
Średni koszt naprawy: 1,7 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 2,4 h
To propozycja dla tych, którzy rzeczywiście zamierzają zjeżdżać z asfaltu. Na drogach Grand Vitara nie zachwyca własnościami trakcyjnymi. W terenie docenimy jednak stały napęd na cztery koła, centralną blokadę dyferencjału i reduktor. Decydując się na trwałą wersję z benzynowym silnikiem 2,4 l (166 lub 169 KM) musimy pogodzić się z wysokim spalaniem. Wybierając zapożyczonego od Renault diesla o pojemności 1,9 l (129 KM), nie spodziewajmy się wysokiej dynamiki. Silnik ten nie ma też pochlebnych opinii wśród mechaników.
4. Honda CR-V
Indeks niezawodności: 59
Średni wiek: 5 lat
Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna/elektronika
Średni koszt naprawy: 1,8 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,8 h
Ten popularny w swoim czasie SUV nie obiecuje imponujących własności terenowych, ale w mieście i podczas urlopowego wyjazdu sprawdzi się doskonale. Na rynku wtórnym najczęściej spotyka się auto z benzynowym silnikiem 2,0 l. Jest on bardzo trwały, ale nie ma co liczyć na jednocyfrowe spalanie.
3. Suzuki SX4
Indeks niezawodności: 55
Średni wiek: 4,8 roku
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 930 zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,5 h
Japońska propozycja – wraz ze swoim włoskim bliźniakiem Fiatem Seidici – na rynku pierwotnym były propozycjami z niższej półki cenowej. Pod względem trwałości SX4 jednak nie zawodzi. Suzuki ma szerszą ofertę silnikową niż Fiat. Możemy wybrać tu pomiędzy benzynowymi motorami o pojemności 1,5 l, 1,6 l oraz 2,0 l, a także dieslami 1,6 l, 1,9 l i 2,0 l. Trzeba pamiętać, że samochód oferuje 2,5 metra rozstawu osi i 270 l podstawowej pojemności bagażnika, więc nie sprawdzi się jako wakacyjny środek transportu dla pięcioosobowej rodziny.
2. Suzuki Jimny
Indeks niezawodności: 37
Średni wiek: 5,4 roku
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 1 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 2,4 h
To propozycja dla miłośników jazdy w terenie, którym nie przeszkadzają spartańskie warunki panujące w kabinie. Dla zwolenników delikatnego off-roadu to niska cena za małe zwisy nadwozia, reduktor i ogromne możliwości. Najbardziej polecany jest benzynowy silnik 1,3 l o mocy 80 lub 85 KM.
1. Audi A4 Allroad
Indeks niezawodności: 33
Średni wiek: 3,7 roku
Najczęściej naprawiany element: instalacja elektryczna / elektronika
Średni koszt naprawy: 1 tys. zł.
Średni czas spędzony w serwisie: 1,9 h
Pozostawienie w pobitym polu japońskich rywali to nie byle wyczyn. A4 Allroad zadowoli tych, którzy czują się pewniej, podróżując samochodem z napędem na cztery koła i nieco podwyższonym zawieszeniem, ale nie wybierają klasycznego SUV-a ze względu na jego niższą praktyczność. Niemieckie kombi zapewni kierowcy mniejszą dawkę niepotrzebnych emocji na zimowych śliskich drogach, a latem da satysfakcję z szybkiego pokonywania zakrętów. Wnętrze jest wykonane z dużą starannością, a potencjalny nabywca może wybrać jedną z wielu opcji silnikowych.