Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?

Sezon wymiany opon w pełni, a wielu zmotoryzowanych dopiero szuka kompletu ogumienia na lato. W przypadku nowoczesnych samochodów kompaktowych nowe zestawy to wydatek przekraczający tysiąc złotych, a właściciele SUV-ów będą musieli wydać 2 tys. zł lub znacznie więcej. A może warto zaoszczędzić, decydując się na opony bieżnikowane lub ogumienie z drugiej ręki?

PAP/Marcin Bielecki

Ten artykuł ma 2 strony:

Używane o połowę tańsze

Komplet ogumienia dobrej marki w rozmiarze 205/55 R16 kosztuje dziś 1,1–1,2 tys. zł. Cztery używane opony tej wielkości można kupić już za 120 zł. W przypadku kompaktowych SUV-ów za komplet nowych opon 217/70 R 16 wydamy przynajmniej 1,6 tys. zł. Używane uszczuplą nasz portfel przynajmniej o 300 zł. Nie należy jednak wierzyć w niespotykane okazje. Oceniając opłacalność zakupu, trzeba wziąć pod uwagę trzy parametry: wysokość bieżnika, datę produkcji opon i ich ogólny stan.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami minimalna wysokość rzeźby bieżnika, która pozwala jeszcze na poruszanie się po drogach, wynosi 1,6 mm. Eksperci są jednak zgodni, że już gdy bieżnik stopnieje poniżej 3 mm, ogumienie traci lwią część swoich możliwości. Na suchej nawierzchni podczas hamowania z prędkością 100 km/h letnia opona z bieżnikiem wys. 1,5 mm potrzebuje o 12 metrów dłuższej drogi do zatrzymania od nowej opony. Zużyta opona inaczej pracuje — składa się na to także jej wiek, z którym z kolei wiąże się inna elastyczność mieszanki.

Jeszcze większym problemem jest poruszanie się na takich oponach w czasie deszczu. Intensywne opady mogą sprawić, ze podczas szybkiej jazdy ogumienie z niskim bieżnikiem nie będzie efektywnie odprowadzać wody, co może doprowadzić do powstania zjawiska aquaplaningu. Polega ono na wytworzeniu się między oponą a nawierzchnią warstwy wody, która uniemożliwia precyzyjne wykonywanie manewrów. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, jak dużym zagrożeniem jest to podczas jazdy.

Na skuteczność opony wpływ ma nie tylko wysokość bieżnika, ale też data jej produkcji. Powszechnie uznaje się, ze opon liczących sobie więcej niż 10 lat nie należy używać. Po tym czasie mieszanka, z której wykonano bieżnik, traci znaczną część swoich właściwości. Nie ma więc co liczyć na przyczepność, którą może wykazać się nowa opona.

Problem z używanymi oponami polega również na tym, że nie kupując je nie znamy historii ich eksploatacji, a przecież ogumienie to nie tylko bieżnik, ale też karkas, osnowa i metalowa konstrukcja, będąca jego fundamentem. Częste wjeżdżanie w dziury z wysoką prędkością, najeżdżanie na krawężniki „z biegu” czy udział w wypadku mogą naruszyć stan opon w sposób, który na pierwszy rzut oka dla laika nie jest do zauważenia. Jeśli słabość opony objawi się przy dużym obciążeniu, na przykład gdy gnamy autostradą, może dojść do nieszczęścia.

Jeśli już decydujemy się na zakup używanych opon, najlepiej kupić je od znajomego czy sąsiada, albo poprosić o ekspertyzę fachowca. Ogumienie w dobrym stanie plus koszty oględzin często jednak oznaczają koszty, które stawiają pod znakiem zapytania sens całego przedsięwzięcia.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Jak nie można parkować samochodu?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia