Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski

Historia Fiata Pandy jest ściśle powiązana z Polską, ponieważ jego druga generacja była montowana w fabryce w Tychach. Obecnie wytwarza się tam model 500, korzystający z podobnych podzespołów. Zachodnie media donoszą, że Panda może powrócić do Polski, ale raczej nie z tego powodu, który jest podawany.

fot. FCA

Trzecia generacja Fiata Pandy jest najchętniej wybieranym modelem w swoim segmencie przez Europejczyków. Włoski producent absolutnie nie zamierza się z niego wycofać, ale myśli o przeniesieniu produkcji gdzie indziej. Doskonałą lokalizacją są oczywiście tyskie zakłady Fiata, gdzie montowano drugą generację Pandy. Technicznie, Panda II i Panda III to w gruncie rzeczy bardzo podobne samochody.

Automotive News Europe donosi, że nieoficjalnie powodem tego stanu rzeczy jest plan zwiększenia produkcji samochodów marki Alfa Romeo i potrzeba zwolnienia miejsca we włoskiej fabryce w Pomigliano d'Arco. Pod warunkiem, że modele Giulia i Stelvio będą odnosiły takie sukcesy rynkowe, jakich oczekują przedstawiciele FCA.

Z kolei powodem przeniesienia produkcji do Polski, miałyby być niskie koszty pracy. Co do tego można mieć pewne wątpliwości, ponieważ są pod tym względem znacznie bardziej interesujące rynki, chociażby Rumunia, na którą spogląda Mitsubishi. Moim zdaniem chodzi o coś zupełnie innego i bardziej oczywistego.

Prawdziwym powodem są raczej ogólne niskie koszty całego przedsięwzięcia. Tyska fabryka przez lata produkowała Pandy i proces wdrożenia nowego modelu będzie szybki, łatwy i tani. Tym bardziej, że montowany tam Fiat 500 jest technicznie bardzo podobny do Pandy, a miejsce na inny model zwolniło się po tym, jak Ford zakończył produkcję Ka poprzedniej generacji.

Taki ruch byłby zgodny ze strategią koncernu FCA, który zamierza produkować auta masowe na tanich rynkach, natomiast te droższe we Włoszech. Wystarczy wspomnieć, że Tipo jest montowane w Turcji, a 500 L w Serbii. Warto dodać, że z siedmiu planowanych, nowych modeli marki Alfa Romeo, dopiero zaprezentowano dwa.

Dla polskiej gospodarki i dla zakładów Fiata w Tychach jest to duża szansa. Mogłoby to także obniżyć cenę końcową produktu, choć Panda i tak już nigdy nie będzie takim hitem sprzedaży w naszym kraju, jak w czasach jego drugiej generacji.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: Automotive News Europe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D Peugeot 3008 został samochodem roku 2017! Właściciele BMW i Audi płacą najwięcej za OC Tydzień w motorsporcie #13 Mitsubishi szuka lokalizacji na fabrykę silników. Wybierze Rumunię? Wyjątkowe Dino 246 GTS może być twoje już za 3 mln złotych Najmniejszy Rolls-Royce świata posłuży pacjentom szpitala dziecięcego Lexus RC F GT3 (2017) - sportowy wzorzec Ciąg dalszy problemów Takaty - tym razem Ford i Lincoln Suszarka do włosów zamiast radaru - mieszkańcy Szkocji regulują ruch Lamborghini Huracán Performante nowym rekordzistą Nürburgringu Chciał kupić golfa, a został okradziony Porsche Panamera Sport Turismo (2017) - premiera superkombi Wyciekło zdjęcie McLarena 720S Range Rover Velar (2017) - nowy gigant w kategorii wielkich SUV-ów coupé Opancerzona limuzyna dla BOR-u może kosztować nawet 2,5 mln złotych Masz psa? Ten Nissan z pewnością przypadnie mu do gustu DS kusi dużym, luksusowym SUV-em Ubezpieczenie OC – kiedy ubezpieczyciel może odmówić likwidacji szkody? 52-letnie Porsche, które większość życia spędziło w garażu Pierwsze zdjęcia produkcyjnego samochodu Alpine A110 Mitsubishi Eclipse Cross: mocny konkurent dla Toyoty C-HR Kukiz’15 nie chce akcyzy na samochody Przerażający wypadek z udziałem Porsche na greckiej autostradzie

Popularne w tym tygodniu:

Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche