Koszty utrzymania samochodu w Europie. Kto płaci najwięcej?

Większość współczesnych gospodarstw domowych dysponuje co najmniej jednym samochodem. Czy utrzymanie pojazdu stanowi znaczne obciążenie dla rodzinnego budżetu? Jak bardzo różni się wysokość wydatków, w zależności od kraju? Kto płaci najmniej, a kto najwięcej? Jak na tle Europy wypada Polska? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.

pixabay

Badania LeasePlan CarCost Index 2016 zostały przeprowadzone w 24 krajach, stanowiących największe rynki motoryzacyjne w Europie. Pod uwagę wzięto małe i średnie samochody osobowe taki jak Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Golf, czy Ford Focus, stanowiące zdecydowaną większość na drogach Starego Kontynentu. Celem przeprowadzonego badania było wykazanie średnich,miesięcznych wydatków związanych z posiadaniem samochodu takich jak: cena zakupu, koszty amortyzacji, naprawy i serwis pojazdu, ubezpieczenie, podatki oraz wydatki na paliwo, czy opony zimowe, gdy wymagają tego przepisy prawa.

Przy opracowywaniu wyników badań brano pod uwagę trzy pierwsze lata eksploatacji pojazdu od jego produkcji, z założeniem średniego, rocznego przebiegu na poziomie 20 tysięcy kilometrów, co odpowiada średniej typowej dla większości krajów Europy i przedstawionych segmentów rynku. Niewielki przebieg i relatywnie tanie pojazdy. Mogłoby się wydawać, że koszty eksploatacji nie będą wysokie. I tak jest w istocie. Jeśli jednak doliczymy pozostałe wydatki związane z posiadaniem samochodu, dojdziemy do kwot, które mogą zaskoczyć.

Według raportu LeasePlan przeciętny Polak wydaje na utrzymanie pojazdu średnio 445 euro miesięcznie (około 1800 zł). Sporo. Są jednak kraje, których obywatele muszą wydać znacznie więcej. Pod tym względem zdecydowanie przoduje Norwegia, z kwotą 708 euro. Najtańszą opcję stanowią natomiast Węgry, gdzie przeciętny obywatel wydaje na samochód 369 euro miesięcznie. Skąd takie rozbieżności? Aby je wyjaśnić, trzeba przyjrzeć się wszystkim elementom składającym się na ogólny koszt utrzymania samochodu.

Pierwszym, co przychodzi do głowy jest paliwo, lecz jak pokazuje analiza LeasePlan, wydatki na stacjach benzynowych stanowią niewielki ułamek ogólnych kosztów. Dokładnie 16%. Najbardziej znacząca jest amortyzacja, stanowiąca aż 37% kosztu utrzymania pojazdu. Utrata wartości nowych aut, niezależnie od konkretnego rynku jest bardzo odczuwalna. Szczególnie w pierwszych trzech latach eksploatacji. Tuż za amortyzacją plasują się podatki drogowe — 20%, wspomniane paliwo, ubezpieczenie, naprawy i ewentualne odsetki. Jak nietrudno zauważyć, większość wydatków wiąże się z kosztami stałymi, na które właściciel pojazdu nie ma większego wpływu. Stąd łatwo wywnioskować, że utrzymanie pojazdu pochłania najwięcej pieniędzy tam, gdzie koszty stałe są najwyższe i odwrotnie.

Pierwsze miejsce na liście krajów najbardziej przyjaznych kierowcy, Węgry zawdzięczają przede wszystkim relatywnie niskim cenom nowych aut, a co za tym idzie niskiej utracie wartości. Z kolei tam, gdzie podatki drogowe oraz VAT należą do wysokich (kraje nordyckie, Włochy, Holandia) utrzymanie pojazdu pochłania najwięcej pieniędzy. Nietrudno też zauważyć analogię pomiędzy politycznym zaangażowaniem ruchów proekologicznych, a kosztami posiadania samochodu. Przykładowo w Holandii, podatki drogowe i VAT dla diesli, składają się na 31-procentowy udział w całkowitych kosztach. Fani diesli mieszkający w Amsterdamie wydają na auto średnio 695 euro. Dla porównania, właściciele benzyniaków zapłacą tam tylko 614 euro.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Biorąc pod uwagę, że zdecydowaną większość wydatków związanych z posiadaniem samochodu stanowią podatki oraz amortyzacja, nietrudno zrozumieć stale rosnącą popularność alternatywnych rozwiązań w postaci leasingu, wynajmu długoterminowego, czy carsharingu. Jest to szczególnie zauważalne w najbardziej rozwiniętych krajach Europy, gdzie ogólne koszty utrzymania są najwyższe. Polska plasuje się obecnie na czwartym miejscu wśród najtańszych państw w tej kwestii. Tuż za Węgrami, Czechami i Rumunią.

W porównaniu z Norwegią, czy Włochami nie mamy powodów do narzekań. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię jaką jest udział nowych aut w danym rynku. Małe i średnie pojazdy, w wieku do 3 lat, w przypadku Polski, Węgier, Czech, czy Rumunii stanowią znacznie mniejszy udział w szeroko pojętym rynku, niż np. w Niemczech, czy Holandii. Żeby przeciętny Polak wydał na swój kompakt mniej niż Norweg, czy Holender, najpierw musi go sobie kupić. Pod tym względem niestety jesteśmy daleko za czołówką.

Źródło: leaseplan

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Eclipse powraca w zaskakującej formie Ruszyły przygotowania do inwestycji Mercedesa w Polsce Nie tylko Volkswagen - największe afery spalinowe w historii motoryzacji Nielegalny fotoradar w Niemczech był maszynką do zarabiania pieniędzy Mercedes-Maybach G 650 Landaulet: otwarta limuzyna na bezdroża Tydzień w motorsporcie #10 Ceny polis OC mogą niebawem wzrosnąć jeszcze bardziej Vilner zmodyfikował Wranglera w stylu Rat McLaren chce wrócić do LeMans po dwudziestu latach przerwy Wygrał w sądzie z nieuczciwym handlarzem Odświeżone Audi RS3 Sportback kusi 400-konnym napędem Kiedy sprawdzimy punkty karne przez internet? Najmniejsza Škoda została odświeżona Wielomilionowe odszkodowania dla właścicieli BMW Co dalej ze złotym aventadorem, który został rozbity w Warszawie? Jozef Kabaň przechodzi ze Škody do BMW Zimowe utrzymanie dróg w Polsce. Kogo winić za złe warunki do jazdy? Jeszcze ostrzejszy Wrangler na pożegnanie Jak produkuje się Bugatti Chirona, czyli najszybsze auto świata? Morgan spełnił marzenie najmłodszych fanów motoryzacji Nowa Toyota Yaris (2017) – premiera Volkswagen przyznaje, że era downsizingu zbliża się ku końcowi Mercedes znów zaskakuje, zapowiadając G65 Cabrio Intrygujący daewoo lanos V6 - najmocniejszy w Polsce?

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Legenda Grupy B do kupienia na aukcji Dlaczego samochody autonomiczne to hybrydy lub auta elektryczne? Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant Polska jak Kalifornia – będziemy mieli samochody autonomiczne na drogach? Tydzień w motorsporcie #19