Nie tylko Volkswagen - największe afery spalinowe w historii motoryzacji

Afera spalinowa, która wybuchła we wrześniu 2015 roku w Volkswagenie, była pierwszym wydarzeniem tego typu, na tak dużą skalę. Bez wątpienia Dieselgate mocno nadszarpnęła wizerunek koncernu jak i szeroko postrzeganej, spalinowej motoryzacji. Warto jednak podkreślić, że Volkswagen nie był pierwszą firmą, która dopuściła się poważnych manipulacji. Poznajcie historię największych afer spalinowych.

Ten artykuł ma 5 stron:

Cadillac (1995)

Mogłoby się wydawać, że Ameryka, będąca mekką wielkich, paliwożernych silników, nie przywiązuje większej wagi do ekologii. Przez długi czas, dawno temu, faktycznie tak było. Nigdy jednak nie można było zarzucić Amerykanom, braku poszanowania dla praw konsumenckich oraz pociągania do odpowiedzialności firm, dopuszczających się oszustw. Właśnie dlatego zdecydowana większość afer spalinowych wybuchła w USA.

Jednym z pierwszych, poważnych skandali związanych z emisją spalin, okazała się sprawa Cadillaca, która ujrzała światło dzienne na równe 20 lat przed wybuchem dieselgate, bo w 1995 roku. Problem dotyczył 470 000 luksusowych sedanów Cadillaca, wyprodukowanych w latach 1991–1995. Wśród nich znalazły się takie modele jak DeVille, Seville, Eldorado i Fleetwood.

Wszystkie zostały wyposażone w potężny, 4,9-litrowy silnik V8 o znacznej emisji spalin. Amerykańscy inżynierowie zadbali o oprogramowanie, pozwalające zmieścić się w normach. Problem w tym, że jak się później okazało, systemy mające na celu ochronę środowiska, ulegały dezaktywacji, gdy kierowca włączał klimatyzację. W praktyce większość ówczesnych Cadillaców, jeździła ze stale wyłączonymi systemami obniżającymi emisję spalin, znacząco przekraczając założone normy.

Jak nietrudno się domyślić, rozwiązanie stosowane przez Cadillaca nie zostało uznane za zgodne z prawem. Choć firma broniła się występowaniem nieprecyzyjnych przepisów i możliwością ich niejednoznacznej interpretacji, ostatecznie musiała zapłacić 45 mln dolarów (dziś to około 180 mln zł), z czego 11 mln przekazano na poczet grzywien, a pozostałe 34 mln spożytkowano na modyfikacje wadliwych pojazdów, mające sprawić, że będą one spełniać wymogi prawne i mieścić się w normach emisji spalin.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: bloomberg, washingtonpost, cnn

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowe BMW Serii 5 debiutuje w wersji Touring Nowy Seat Ibiza upodobnił się do większego brata Najszybszy SUV świata został zmodyfikowany przez Startecha Rolls-Royce żegna Phantoma w wielkim stylu Trzy marki samochodów zawładnęły umysłami ludzi na świecie NEVS uruchomi produkcję Saabów 9-3 jeszcze w tym roku! Volkswagen, czy Toyota? Kto sprzedał więcej aut w 2016 roku? Oto najdroższy E-Type w historii Volkswagen Golf VIII GTI będzie miał zelektryfikowany napęd Tydzień w motorsporcie #8 Wyjątkowa Alpina B7 Individual z arabskiego salonu Wadliwe poduszki Takaty także w Tesli, Ferrari i McLarenie Apel o przywrócenie fotoradarów stacjonarnych na drogi Szokujące Maserati GranTurismo od japońskiego tunera Tak wygląda nowy McLaren 720S Dodge Challenger SRT Demon w oficjalnej zapowiedzi Aston Martin Vanquish S doczekał się otwartej wersji Škoda Kodiaq w terenowym i sportowym wydaniu Carlex Design zapowiada imponującego Mustanga GT Roush Stage 2 Wpadka Forda - Mustang z dwiema gwiazdkami od Euro NCAP! Ford opublikował dane techniczne sportowego modelu GT Fani Vipera zbierają pieniądze na pobicie rekordu Nürburgringu Upsizing w wykonaniu Toyoty – nowy silnik Yarisa 1.5 zamiast 1.33 Aston Martin prezentuje nowe, intrygujące logo

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Legenda Grupy B do kupienia na aukcji Dlaczego samochody autonomiczne to hybrydy lub auta elektryczne? Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant Polska jak Kalifornia – będziemy mieli samochody autonomiczne na drogach? Tydzień w motorsporcie #19