Tydzień w motorsporcie #6

Wczoraj zakończył się Rajd Dakar, a dziś nic ciekawszego nie zdarzy się w motorsporcie, dlatego w tym tygodniu dzień wcześniej zapraszamy na podsumowanie.

Stephane Peterhansel zwycięzcą Dakaru po raz trzynasty w karierze.

Stephane Peterhansel zwycięzcą Dakaru po raz trzynasty w karierze. (fot. Red Bull Content Pool)

Stéphane Peterhansel został po raz trzynasty w karierze zwycięzcą Rajdu Dakar i tym samym utrzymuje pozycję absolutnego rekordzisty. Na podium stanęły wyłącznie francuskie załogi, korzystające z francuskiego samochodu – Peugeota 3008 DKR. W piątce znalazły się również dwie Toyoty — Naniego Romy i Giniela de Villiersa.

Najszybsze Mini prowadzone przez Orlando Terranovę zajęło dopiero szóstą pozycję, a siódmy na mecie zameldował się Kuba Przygoński, pilotowany przez Toma Colsoula. To najlepszy wynik Polaka w Dakarze w samochodzie. W zeszłym roku finiszował na 15. miejscu.

Ekipa Peugeota ma powody do zadowolenia - całe podium dla nich.

Po dwóch latach przerwy, rosyjski Kamaz wrócił na szczyt Rajdu Dakar. Zwycięską ciężarówkę poprowadził Eduard Nikołajew, który zakończył rywalizację przed zespołowym kolegą Dmitrijem Sotnikowem. Dopiero trzecie miejsce przypadło Gerardowi de Rooyowi i tym samym Polakowi — Darkowi Rodewaldowi. Czwórkę zamknęło drugie Iveco prowadzone przez Federico Villagrę, a w piątce znalazł się trzeci Kamaz Ajrata Mardiejewa. 22. miejsce zajął MAN TGE Dave’a Ingelsa, w którego załodze jechał Polak Michał Wrzos.

Powrót Kamaza na szczyt po dwóch latach niepowodzeń.

Podobnie jak w kategorii samochodów, również wśród motocykli jeden producent zgarnął całe podium. Zwycięzca Sam Sunderland używający KTM stanął na najwyższym stopniu, obok drugiego Matthiasa Walknera i trzeciego Gerarda Farrésa. Czwarte miejsce przypadło Adrienowi Van Beverenowi na maszynie Yamahy, a piątkę zamknął Joan Barreda z teamu Hondy. 81. pozycję zajął Paweł Stasiaczek i jest to jedyny motocyklista z Polski, jaki ukończył tegoroczny Dakar.

Sam Sunderland został zwycięzcą Dakaru, ale jeszcze nieoficjalnie z powodu odwołania, złożonego przez zespół Hondy.

Lepszym wynikiem, choć zdecydowanie poniżej oczekiwań może pochwalić się Rafał Sonik, który w tym roku nie miał szczęścia. Polak powtórzył wynik z 2012 roku, ale nie mógł walczyć o zwycięstwo po kiepskim początku. Jednak i jego największy rywal Ignacio Casale nie miał powodów do zadowolenia, ponieważ przegrał rajd z Rosjaninem Siergiejem Kariakinem. Na najniższym stopniu podium stnął Pablo Copetti, a piątkę zamknął Axel Dutrie. W pierwszej dziesiątce zmieścił się drugi polski quadowiec Kamil Wiśniewski, który wygrał w podkategorii quadów 4WD swoim Can-Amem Renegade. Cała pierwsza piątka używała maszyn 2WD Yamaha Raptor 700.

Zobacz również: Jeździmy dakarowym Mini Krzysztofa Hołowczyca!

Zwycięzcy Rajdu Dakar 2017 w kategoriach

Klasyfikacja generalna samochodów:

1.

Stéphane Peterhansel

Jean-Paul Cottret

Peugeot 3008 DKR  zwycięzcy
2.

Sébastien Loeb

Daniel Elena 

Peugeot 3008 DKR  +5:13 min
3.

Cyril Despres

David Castera 

Peugeot 3008 DKR  +33:28 min
4.

Nani Roma

Àlex Haro

Toyota Hilux +1h 16:43 min
5.

Giniel de Villiers

Dirk von Zitzewitz

Toyota Hilux +1h 49:48 min
     
7.

Kuba Przygoński

Tom Colsoul 

Mini All4 Racing +4h 14:47 min

Klasyfikacja generalna ciężarówek:

1.

Eduard Nikołajew

Jewgienij Jakowlew

Władimir Rybakow

 Kamaz 4326  zwycięzcy
2.

Dmitrij Sotnikow

Rusłan Achmadiejew

Igor Leonow

Kamaz 4326  +18:18 min
3.

Gerard de Rooy

Moises Torrallardona

Darek Rodewald 

Iveco Powerstar +41:19 min
4.

Federico Villagra

Adrian Yacopini

Ricardo Torlaschi

Iveco Powerstar +1h 00:14 min
5.

Ajrat Mardiejew

Ajdar Bielajew

Dmitrij Swistunow

Kamaz 4326  +2h 26:50 min
     
22.

Dave Ingels

Benny Raes

Michał Wrzos

MAN TGA +14 h 32:06 min
  Klasyfikacja generalna motocykli:
1. Sam Sunderland KTM 450 zwycięzca
2. Matthias Walkner KTM 450 +32:00 min
3. Gerard Farrés KTM 450 +35:40 min
4. Adrien Van Beveren Yamaha WR 450F +36:28 min
5. Joan Barreda Honda CRF 450 Rally +43:08 min
     
81. Paweł Stasiaczek KTM 450 +19h 00:05 min
  Klasyfikacja generalna quadów:
1. Siergiej Kariakin Yamaha Raptor lider
2. Ignacio Casale Yamaha Raptor +1h 14:51 min
3. Pablo Copetti Yamaha Raptor +4h 20:19 min
4. Rafał Sonik Yamaha Raptor +5h 33:29 min
5. Axel Dutrie Yamaha Raptor +5h 45:24 min
     
10. Kamil Wiśniewski Can-Am Renegade +8h 06:09 min

Co dalej z Manorem w Formule 1?

Jak już pisałem w zeszłym tygodniu, Manor ma duże problemy i może nie pojawić się na starcie sezonu 2017. Teraz wiadomo, że ma czas na znalezienie inwestora do 20 stycznia. Jeżeli się to nie uda, nie będzie Manora. Podobno ekipa ma gotowy projekt bolidu, ale nie może go wyprodukować, ponieważ administrator blokuje wszelkie wydatki.

Paddy Lowe z Mercedesa do Williamsa

Paddy Lowe opuścił szeregi stajni Mercedesa i od tego roku będzie pełnił funkcję szefa technicznego Williamsa. Na miejsce Lowe'a w niemieckim zespole ma się pojawić James Allison z Ferrari, ale na razie są to jedynie plotki. Natomiast w związku z tymi zmianami, jest już niemal pewne, że w Mercedesie będzie jeździł Valtteri Bottas. Tym bardziej, że prawie oficjalnie potwierdzono, iż Felipe Massa przełoży swoją emeryturę na później.

Polacy świętują podia zdobyte w Dubaju

W otwierającym sezon 24h Endurance Series wyścigu w Dubaju, Polacy zajęli dwa trzecie miejsca w swoich klasach. W klasyfikacji generalnej najniższy stopień podium wywalczył Michał Broniszewski prowadzący Mercedesa-AMG GT3 na zmianę z Abdulazizem al-Faisalem, Hubertem Hauptem, Yelmerem Buurmanem i Maro Engelem. Pierwsze dwa miejsca przypadły kierowcom Porsche — zwycięska załoga to Daniel Allemann, Ralf Bohn, Robert Renauer, Alfred Renauer, Brendon Hartley.

Również trzecie miejsce, ale w klasie TCR zajęła Polka Gosia Rdest prowadząca Seata Leona. Zwycięskim autem tej klasy zostało Audi RS3 TCR, które zaliczyło swój debiut.

Warto dodać, że wyścigu brał udział także zespół Förch Racing powered by OLIMP, którego załogę stanowili Robert Kubica, Robert Lukas, Marcin Jedliński, Wolf Henzler i Santiago Creel. W czasie wyścigu ich Porsche 911 zostało uderzone w tył, czego skutkiem była awaria wydechu. Później szwankowała przepustnica i elektronika, a po 242 okrążeniach wycofano samochód z numerem 29.

Pełna klasyfikacja generalna 24-godzinnego wyścigu w Dubaju

Zobacz więcej artykułów z serii: Tydzień w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Sprawdź ile trzeba będzie zapłacić za ładowanie Tesli Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Czy Fiat Chrysler Automobiles oszukiwał jak Volkswagen? BMW M2 mocniejsze niż Lamborghini Huracán Lotus prezentuje ostrą, torową wersję modelu Exige Avatar Roadster, czyli nowa propozycja z sercem Focusa RS Wyższe stawki za OC dla kierowców z punktami karnymi Tak wygląda sportowa Toyota Yaris! Czy Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie zostanie zlikwidowane? Napęd na cztery koła w nowym Oplu Insignii Grand Sport Przyszli właściciele Forda GT skonfigurują swoje auta w domu Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Carsharing wystartował w Warszawie Nowe wersje, bardziej atrakcyjny wygląd i ulepszenia techniczne - Jaguar odświeżył F-Type'a Fakty i spekulacje na temat nowego Forda Bronco Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Mercedes AMG GT kusi świeżym wyglądem i zupełnie nową wersją Poznaj nowe Audi SQ5 Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach? Elektryczny mikrobus Volkswagena debiutuje w Detroit

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?