Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach?

Redbulletin przed rozpoczęciem nowego sezonu WRC i po wprowadzeniu nowych regulacji technicznych w samochodach rajdowych najwyższej kategorii, postanowił wyliczyć ile orientacyjnie kosztuje takie auto. Słyszeliście dotychczas o Fieście o wartości 5 mln euro?

fot. Red Bull Content Pool

Mniej więcej tyle kosztuje trzyletni program przebudowy samochodu produkcyjnego na gotowe do mistrzostw świata auto klasy WRC, wraz ze wszystkimi kosztami projektowania i testowania. Przypominamy, że pomimo ogromnych różnic, a raczej minimalnych podobieństw, samochód WRC to wciąż pojazd, który bazuje na modelu produkcyjnym, jakim możecie wyjechać z salonu. I tak np. prezentowana powyżej Fiesta, to maszyna zbliżona w pewnym stopniu do nowej generacji tego modelu. Za sterami tego auta, według spekulacji miał zasiadać Robert Kubica. Ostatecznie nasz rodak nie wrócił do przygody z rajdami.

Każdy zespół fabryczny przygotowuje około dziesięciu kompletnych rajdówek na jeden sezon. Każdy egzemplarz, sumując ceny poszczególnych podzespołów, kosztuje około 600–900 tys. euro. Ile zaś kosztują podstawowe części?

Jak się okazuje, najdroższy jest silnik, którego cenę oszacowano na około 200 tys. euro. Drugie miejsce w tej wyliczance zajmuje podwozie, kosztujące około 120 tys. euro. W jego skład wchodzi m.in. zawieszenie i układ kierowniczy. Układ hamulcowy policzono oddzielnie i wyceniono go na "skromne" 16 tys. euro. Jeden komplet felg i opon kosztuje 5 tys. euro.

Koszt układu napędowego i skrzyni biegów oszacowano na około 80 tys. euro. Przypominamy, że jest to obszar bardziej skomplikowany niż w dotychczas używanych maszynach WRC. Od sezonu 2017 dopuszczono stosowanie aktywnego mechanizmu różnicowego, rozdzielającego moment obrotowy pomiędzy osie.

Koszt części czy samochodu to jedno, ale program budowy i rozwoju samochodu WRC to około 5 mln euro. Nie każdego producenta na to stać i dlatego mamy tak niewielu w mistrzostwach świata.

Klatka bezpieczeństwa, stanowiąca z przygotowanym nadwoziem niemal integralną całość, to koszt około 50 tys. euro. Bardzo ważny od tego roku obszar, jaki stanowi mocno rozbudowany pakiet aerodynamiczny, to 30 tys. euro. Cała instalacja elektryczna kosztuje 70 tys. euro, a wyposażenie wnętrza, czyli fotele, pasy i inne akcesoria, to kolejne 14 tys. euro.

Pozostał jeszcze jeden istotny czynnik. Czynnik, bez którego wszystkie podzespoły razem wzięte nie byłyby w praktyce wiele warte. Do szacunków dodano więc również pracę ludzką, którą wyceniono na 100 tys. euro na jedno auto.

Wyliczono także koszt przejechania jednego kilometra nowym autem WRC. To około 400 euro (równowartość 1752 zł). Uwzględniając wyłącznie cenę paliwa i spalanie na poziomie 5 l/100 km, zwykłe, cywilne auto taki koszt ma na poziomie około 25 groszy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Redbulletin wylicza także ile trzeba zapłacić za dawne samochody klasy WRC czy starszych, najwyższych grup, czyli A i B. Można te ceny porównać z cenami niektórych podzespołów nowego auta WRC.

Rajdowa grupa B [historia motorsportu]

Era rajdowej grupy B, przez wielu postrzegana jest jako najlepszy okres w dziejach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. 500-konne potwory, kierowcy…

Przykładem nich będzie Subaru Impreza WRC w specyfikacji takiej, w jakiej jeździł m. in. Petter Solberg – ostatni kierowca, który zdobył mistrzostwo świata w aucie tej marki. Za model z rocznika 2004 trzeba zapłacić 147 tys. euro. Tyle samo zapłacimy za MG Metro 6R4, auto legendarnej grupy B. To cena niższa, niż cena silnika nowego WRC.

Sporo tańszy jest Ford Focus WRC w specyfikacji na sezon 2000, którego używał Carlos Sainz. Wyceniono go na 100 tys. euro, ale już Fiesta WRC z 2011 roku, którą wciąż można jeździć w zawodach regionalnych, kosztuje 450 tys. euro. Niezłe ceny osiągają historyczne Lancie Delty HF Integrale grupy A z lat 90., oczywiście pod warunkiem, że jeździły w zespole fabrycznym. Egzemplarz Didiera Auriola wyceniono na 295 tys. euro. To mniej więcej cena silnika i układu napędowego współczesnego samochodu WRC.

Rajdowe grupy i klasy — o co w tym chodzi? [część 1]

Kolejny artykuł będący odpowiedzią na pytanie jednego z naszych czytelników. Miał rację, że w rajdowych klasach i grupach coraz trudniej się…

Źródło: Redbulletin, Redbulletin

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Tak wygląda samochodowe wnętrze przyszłości według Boscha Oto najmocniejszy Bentley w historii Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku BMW prezentuje wnętrze przyszłości w swoim nowym koncepcie Jeździsz rowerem do pracy? Zarobisz więcej - w taki sposób nagradza się polskich pracowników Polski rynek samochodów osobowych - grudzień 2016 - podsumowanie roku Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym Oto nowa Kia Picanto, która może namieszać w segmencie małych mieszczuchów Ford Mustang będzie hybrydą! Volvo przegrywa z Volkswagenem we własnym kraju Odświeżony Mercedes GLA w oficjalnej zapowiedzi Chrysler Portal - samochód, który chce być smartfonem Ile trzeba zapłacić za odświeżoną Škodę Octavię Nowe przepisy dla kierowców i nie tylko na rok 2017 Pagani zapowiada Huayrę Roadster Tydzień w motorsporcie #4 Do kraju sprowadzono milion samochodów używanych BMW M1, które spędziło w garażu ostatnie 34 lata, zostanie przywrócone do świetności Władimir Putin sprzedaje swojego Pullmana Nowy koncept Infiniti zapowiada następcę QX50 Mini przedstawia swoją nową maszynę na Rajd Dakar Kochasz Alfę Romeo? Ten zegarek jest dla Ciebie

Popularne w tym tygodniu:

Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder