Mercedes-AMG GT R najlepszym sportowym autem świata?

Mercedes-AMG GT R miał niedawno swoją premierę a już pobił dość ważny rekord szybkości. Chodzi o czas przejazdu toru Nürburgring Nordschleife, który wyniósł niespełna 7 minut i 11 sekund!

O tym jak szybki jest samochód nie zawsze świadczy moc silnika czy jego przyspieszenie, ale całokształt. Nie ma na świecie miejsca, które tak dobrze weryfikowało by to jak Północna Pętla toru Nürburgring. Niemiecka redakcja Sportauto od lat testuje tam sportowe maszyny ostatecznie sprawdzając ich potencjał.

Przez bardzo długi czas najszybszym produkcyjnym autem drogowym był Gumpert Apollo Sport badany w 2009 roku, z którym zrównało się Porsche 911 GT2 RS testowane rok później. Wynik obu tych samochodów to 7 minut i 24 sekundy. Rekord Gumperta i Porsche utrzymał się do połowy 2014 roku, do momentu, kiedy okrążenie pomiarowe zrobiło Porsche 918 Spyder. Czas 7:13 min postawił go na szczycie i wydawało się, że tylko prawdziwy hipersamochód może go pokonać. Pod koniec tego roku wykręcono 7:22 min Ferrari 488 GTB, ale to daleko do rekordu.

Wystarczył miesiąc oczekiwania by przekonać się, jaką pracę wykonali inżynierowie Mercedesa-AMG. GT R zrobił miazgę ze wcześniejszych rekordów. Owszem, wynik 7:10,92 min nie jest dużo lepszy od Porsche, ale warto zwrócić uwagę na różnicę klas samochodów i to, o ile jest szybszy od samochodów o podobnej koncepcji i mocy. Mercedes osiąga 585 KM i ma napęd na tylną oś, podczas gdy 918 Spyder rozdziela pomiędzy obie osie 608 KM i ma silnik umieszczony centralnie. Warto wspomnieć o Mercedesie AMG SLS Black Series z 631-konnym silnikiem, który w 2013 roku uzyskał czas 7:35 min.

Oto 10 najszybszych samochodów na torze Nürburgring Nordschleife testowanych przez redakcję Sportauto:

10 najszybszych samochodów na Nürburgring Nordschleife*

Samochód Moc silnika Czas okrążenia
Mercedes-AMG GT R 585 KM 7:11 min
Porsche 918 Spyder 608 KM 7:13 min
Ferrari 488 GTB 669 KM 7:22 min
Gumpert Apollo Sport 700 KM 7:24 min
Porsche 911 (997) GT2 RS 544 KM 7:24 min
Lamborghini Aventador LP700–4 700 KM 7:25 min
Lamborghini Huracán LP 610–4 610 KM 7:28 min
McLaren MP4–12C 625 KM 7:28 min
Porsche 911 (997) GT3 RS 4.0 500 KM 7:30 min
Audi R8 5.2 FSI Quattro Plus 610 KM 7:32 min
*samochody testowane wg zasad w redakcji Sportauto

Mercedes-AMG GT R (2016) - premiera

Mercedes oficjalnie prezentuje swoje najnowsze dzieło AMG GT R, które przedstawiane jest jako zielone zwierzę, grasujące w okolicy Zielonego Piekła.

Jak widać z powyższego, w pierwszej dziesiątce GT R jest jedynym z klasycznym układem napędowym — silnik z przodu i napęd na tylną oś. Drugie najszybsze auto w tej konfiguracji to Ferrari F 12 Berlinetta z czasem 7:33 min. Wyraźnie ma miejsce postęp techniczny, ale jest jeszcze jeden czynnik — odnawianie toru.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera GTS vs Mercedes-AMG GT S - porównanie dźwięku silnika

Nie jest żadną tajemnicą, że tor Nürburgring Nordschleife nie jest dokładnie taki sam jak kilka lat temu i z pewnością sprzyja to wynikom uzyskiwanym przez nowo badane samochody. Nie warto jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Znaczna większość aut z przedstawionego tutaj top 10 to modele testowane przed 2015 rokiem. Jednym ze świeższych samochodów jest w tym zestawieniu Huracán LP 610–4, któremu daleko do wyniku Mercedesa-AMG.

Oczywiście absolutny rekord na Północnej Pętli dla samochodów produkcyjnych dzierży cały czas Porsche 918 Spyder z wynikiem 6:57 min, który ustanowił Marc Lieb. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przejazd był wykonany pod okiem redakcji Sportauto. Drugie miejsce należy do Lamborghini Aventadora SV (7:00 min), natomiast trzecie do Nissana GT-R Nismo (7:09 min). Powyższe wyniki budzą jednak pewne wątpliwości co do sposobu ich uzyskania, może poza przejazdem Porsche. Producenci stosują różnego rodzaju sztuczki by uzyskać lepszy czas, niż zrobiłby to bardzo dobry kierowca używający auta z salonu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Znamy ceny nowego Suzuki Ignisa Polski rynek samochodów osobowych - listopad 2016 Zobacz ile kosztuje nowe Audi Q5 Nowe układy napędowe Toyoty Lamborghini Countach zachwyca, mimo upływu prawie czterech dekad Nowe reflektory Mercedesa wyświetlą znaki na drodze Nowy Opel Insignia Grand Sport (2017) – premiera Odświeżony Seat Leon Cupra z większą mocą i napędem na cztery koła Maksymilian Szwaj dyrektorem technicznym w Astonie Martinie! Ferrari SP275 RW Competizione (2016) - kolejny specjalny projekt z Maranello Nie będzie sportowej Mazdy. RX-8 pozostanie bez następcy Diesle znikną z ulic Paryża, Madrytu i Aten przed 2025 rokiem LaFerrari zostało sprzedane za rekordową kwotę Amerykanie pokochali czterocylindrowego Macana Apple oficjalnie ogłasza plany budowy samochodu autonomicznego Chiny wprowadzają nowy podatek na najdroższe samochody Polskie inwestycje w sieć stacji ładowania aut elektrycznych Lamborghini Murciélago z rekordowym przebiegiem Szokująca decyzja mistrza świata: Nico Rosberg kończy karierę! Hyundai i20 Coupe WRC spec 2017 - pierwsze auto WRC na nowy sezon Rolls-Royce oficjalnie zapowiada swojego pierwszego SUV-a Wyjątkowy Bentley Mulsanne dla wielbicieli zegarków Mandat podniesie składkę OC – propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Kalendarz Formuły 1 na sezon 2017

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Dodge Challenger SRT Demon – najszybszy produkcyjny samochód świata Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Sportowy Jaguar z silnikiem 2.0 pokazuje różnice pomiędzy USA i Europą Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder: "święta trójca" supersamochodów na jednej aukcji Volvo rozpoczyna produkcję nowego XC60 w 90. rocznicę powstania marki Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant Dlaczego samochody autonomiczne to hybrydy lub auta elektryczne?