Kolejna propozycja rządu w sprawie akcyzy na samochody

Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów stawki podatku akcyzowego na nowe oraz używane samochody rejestrowane po raz pierwszy w kraju spotkały się z wieloma nieprzychylnymi opiniami i oburzeniem uboższej części społeczeństwa. W związku z tym zaproponowano inny sposób obliczania i projekt ten już został zatwierdzony przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych.

W projekcie przedstawionym miesiąc temu stawki podatku akcyzowego podzielono według dwóch kryteriów: wieku samochodu i pojemności silnika. Najniższa stawka to 424 zł, a najwyższa 18 644 zł. Ta górna granica miała dotyczyć samochodów z rocznika do 2004 i z silnikiem o pojemności od 4000 cm³ w górę. W związku z dość licznymi, nieprzychylnymi opiniami uboższej części społeczeństwa Ministerstwo… podniosło proponowane stawki o 100 do ponad 400 proc.!

Stawki podatku akcyzowego od samochodów rejestrowanych po raz pierwszy w kraju

Pojemność 

silnika [cm³]

Rok produkcji i stawki w zł
od 2016 2015–2010 2009–2005 do 2004
poniżej 1199 1000 2000 2300 3500
1200–1499 1500 2400 2550 8000
1500–1999 1950 3120 3320 10 000
2000–2499 9000 18 000 20 700 29 000
2500–2999 14 000 25 000 32 000 40 000
3000–3499 20 000 36 000 46 000 57 000
3500–3999 27 000 42 000 62 000 76 000
4000 i więcej 35 000 55 000 80 000 98 000
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Dodano jednak współczynnik deprecjacji. Współczynnik ten ma za zadanie obniżyć stawkę akcyzy odpowiednio do czasu jaki upłynął od pierwszej rejestracji samochodu i tu pojawia się kolejna tabela.

Współczynniki deprecjacji do podatku akcyzowego

Czas od pierwszej rejestracji w miesiącach

Współczynnik deprecjacjii
poniżej 1 0
2 i poniżej 0,03
od 3 do 4 0,08
od 5 do 6 0,12
od 7 do 12 0,18
od 13 do 24 0,25
od 25 do 36 0,35
od 37 do 48 0,45
od 49 do 60 0,55
od 61 do 72 0,60
od 73 do 84 0,65
od 85 do 96 0,70
od 97 do 108 0,75
od 109 do 120 0,78
od 121 do 132 0,82
od 133 do 144 0,84
od 145 do 156 0,86
od 157 do 168 0,88
169 i powyżej 0,90
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Nowa akcyza ma być obliczana według następującego wzoru:

A = B x (1 – D), gdzie:

A – akcyza
B - kwota bazowa
D – deprecjacja

Rzeczywiście, w przypadku aut starszych, czyli takich jakie kupujemy — przypominam, że średnia wieku importowanych samochodów zbliża się do 12 lat! — podatek akcyzowy spadnie. Jednak mówimy tu w odniesieniu do wcześniejszych propozycji, a nie stanu obecnego. Dotyczy to zarówno aut z małymi jak i z dużymi silnikami.

Jest jeszcze jedna rzecz, której wcześniej nie było. Mowa o dodatkowym współczynniku rzutującym na końcową wartość akcyzy, który będzie zależny od stopnia zużycia samochodu. Stopień ten ma określać powołany z urzędu biegły rzeczoznawca. Zależnie od jego opinii, akcyza może się jeszcze zmniejszyć nawet o połowę, jeżeli samochód jest znacząco zużyty. Niestety nie wiemy co ustawodawca ma na myśli mówiąc o zużyciu.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Współczynniki deprecjacji zależne od zużycia samochodu

Stopień ponadnormatywnej wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji

Dodatkowy współczynnik deprecjacji
do 10% 0
11% - 20% 0,05
21% - 30% 0,07
31% - 40% 0,09
41% - 50% 0,11
powyżej 50% 0,13
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Po zbadaniu auta przez rzeczoznawcę akcyza będzie obliczana w następujący sposób:

A = S x [1-(D+DD)], gdzie:

DD - dodatkowy współczynnik deprecjacji zależny od zużycia

Problem w tym, że nowa akcyza i tak uderzy w osoby, których nie stać na nowe auto za kilkadziesiąt tysięcy złotych, a jedynie na stare, kilkunastoletnie samochody. Ministerstwo przekonuje, że w ten sposób Polacy przesiądą się na samochody nowsze, z mniejszymi silnikami i tym samym poprawi się stan techniczny pojazdów. W praktyce może to wyglądać tak, że Polacy zostaną przy swoich starych samochodach, import młodszych zostanie zablokowany i ogólny stan techniczny pojazdów się pogorszy.

Jest jednak nadzieja. Nie ma w Polsce takich przepisów, które byłyby napisane dokładnie i nie znalazła by się dziura, przez którą można przejść. Po drugie, nie ma takich przepisów, na które Polak nie znajdzie "rozwiązania". Od lat wiadomo, że nie da się prowadzić firmy w Polsce bez oszukiwania i w tym przypadku nie będzie inaczej.

Źródło: Samar

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Ford Fiesta, czyli najbardziej zaawansowane technologicznie auto w segmencie Audi, BMW, Mercedes, Ford i Porsche wspólnie zbudują europejską sieć ładowania Kia Optima Hybrid - polskie ceny i porównanie z rywalami Dieselgate: Volkswagen przegrywa we własnym kraju Znamy finalistów konkursu Car Of The Year 2017 Volkswagen Arteon to następca modelu CC Nissan X-Trail w ofercie z mocnym silnikiem 2.0 dCi Grand Prix Abu Dhabi 2016: Nico Rosberg mistrzem świata! BMW M Performance prezentuje nowe dodatki dla swoich modeli Znamy polskie ceny nowego Renault Scenic Ostrzejsze kary za wypadek po pijanemu oraz ucieczkę przed policją - szykują się zmiany w przepisach Peugeot 301 doczekał się face liftingu Lotus wprowadza na rynek najmocniejszego Exige w historii i przedstawia plany na przyszłość Kobiecy Samochód roku 2016 - znamy wyniki Liberty Walk ubrało McLarena 650S w odważny pakiet Volkswagen żegna się z modelem CC Nio EP9, czyli elektryczne hiperauto z Chin, które szokuje na Nürburgringu Sprawdź ile kosztuje Fiat Tipo hatchback i kombi Emirates przewiezie nie tylko Ciebie, ale i Twój supersamochód Volkswagen zlikwiduje 23 tysiące miejsc pracy Subaru Viziv-7 Concept, czyli zapowiedź dużego SUV-a Rajd Australii 2016: koniec epoki Volkswagena Robert Kubica testuje bolid LMP1 Nowe Mini John Cooper Works Rally na przyszłoroczny Dakar

Popularne w tym tygodniu:

Heroiczny wyczyn kierowcy tesli: poświęcił auto by ratować innego kierowcę Próbowała wjechać na parking, straciła prawo jazdy Co dalej ze złotym aventadorem, który został rozbity w Warszawie? Jak produkuje się Bugatti Chirona, czyli najszybsze auto świata? Przejęcie Opla przez PSA z akceptacją władz Niemiec Piękne Ferrari F50 Mike'a Tysona może być Twoje Mitsubishi Eclipse powraca w zaskakującej formie Polscy studenci budują crossa z napędem elektrycznym Lamborghini mogą stanąć w płomieniach. 6000 aut wezwanych do serwisu Ceny polis OC mogą niebawem wzrosnąć jeszcze bardziej Koszty utrzymania samochodu w Europie. Kto płaci najwięcej? Odświeżone Audi RS3 Sportback kusi 400-konnym napędem