Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony?

Producenci opon przyjmują, że około 10 lat to maksymalny okres eksploatacji dla opony, ale wbrew pozorom rzadko kupujemy ogumienie na tak długo. Zakup kilkuletniego produktu w hurtowni nie jest zatem niczym złym, zwłaszcza gdy był on przechowywany właściwie.

Choć jest to rzadkość, niektóre hurtownie i sklepy oferują kilkuletnie ogumienie jako nowe, dlatego że jest nieużywane, ale sprzedają je z dużym upustem. Z jednej strony wydaje się to okazją do zaoszczędzenia sporych pieniędzy, z drugiej trzeba pamiętać, że kupujemy opony, które mają na przykład 3–5 lat. Czy warto? Oczywiście, że tak. Jeżeli opona była przechowywana w zamkniętym pomieszczeniu, z dala od wilgoci, to nic jej nie dolega.

Teoretycznie powinna być utrzymana odpowiednia temperatura i brak dostępu światła słonecznego, a konkretnie promieni UV. Jednak nie powinniście się tym przejmować, bo niezwykle rzadkim jest proceder przechowywania opon na dworze – żaden producent by się na to nie zgodził. W magazynie nawet 5-letnia i starsza opona utrzymuje swoje właściwości, jeżeli jest nieużywana.

Data produkcji opony nie zawsze oznacza datę rozpoczęcia eksploatacji. Dwuletnie ogumienie przechowywane w magazynie jest wciąż praktycznie nowe.

Zmiany fizykochemiczne zachodzą w oponie głównie podczas eksploatacji. Wpływ na nie mają warunki atmosferyczne, kontakt z różnymi związkami, ze światłem słonecznym oraz zmienna temperatura pracy – rozgrzewanie i chłodzenie opon. Podczas przechowywania te czynniki nie występują.

Zwykle opony w normalnie eksploatowanym samochodzie wytrzymują nie więcej niż cztery lata, więc i tak nie minie 10 lat od daty produkcji, a mowa tu przecież o 10-letniej eksploatacji. Ofertę hurtowni na kilkuletnie, nieużywane opony można traktować jak szczęśliwy traf, a nie jak kota w worku. Nie ma też żadnych zastrzeżeń w kwestii zakupu ogumienia z różnych tygodni produkcji, a nawet roczników, jeżeli różnica nie jest większa niż rok. Producenci co jakiś czas wprowadzają minimalne zmiany w bieżniku lub składzie mieszanki, ale nie sprzedaje się różnych opon klientowi.

Opona to nie chleb, bułki czy kosmetyki, które mają krótki termin ważności. Właściwości gumy zmieniają się na przestrzeni lat, nie kilku miesięcy. W celu spowolnienia tego procesu producenci dodają do mieszanki, z której składa się opona, odpowiednie substancje, które wchodzą w reakcje chemiczne z tlenem i ozonem.

Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie

Ząbkowanie opony to zużycie bieżnika polegające na nierównomiernym ścieraniu jego kostek, które kształtują go w charakterystyczny wygląd…

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe