Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje?

Każdy samochód musi być wyposażony w trwale przymocowaną do nadwozia tabliczkę znamionową, zawierającą podstawowe informacje homologacyjne.

fot. Marcin Łobodziński

Przepisy dotyczące tabliczki znamionowej znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ściśle określają sposób jej umieszczenia oraz informacje, jakie powinna zawierać.

Powinna być wykonana z materiału, który nie ulega szybkiej korozji, a naniesione na nią znaki nie mogą być ścieralne. Ponadto, należy ją umieścić w miejscu widocznym oraz na elemencie, który nie podlega wymianie, nawet podczas wypadku. Lokalizację tabliczki wybiera producent danego samochodu, a informację o jej umieszczeniu znajdziemy w książce serwisowej. Zwykle znajduje się ona na słupku B i jest widoczna po otwarciu drzwi przednich.

Informacje na tabliczce znamionowej

Na każdej tabliczce musi być naniesiona informacja o marce pojazdu oraz numer świadectwa homologacji danego modelu. Nazwa modelu nie jest absolutnie wymagana, w przeciwieństwie do numeru VIN, z którego ona wynika.

Z podstawowych danych homologacyjnych najważniejsza jest dopuszczalna masa całkowita oraz dopuszczalne obciążenia na oś przednią o tylną. Jeżeli wartości maksymalne mas i obciążeń są większe niż dopuszczalne, to podaje się również te wartości. Informacje o nich podaje się w dwóch kolumnach: dopuszczalne (po lewej stronie) i maksymalne (po prawej stronie). W samochodach przeznaczonych do ciągnięcia przyczep umieszcza się również informację o dopuszczalnej masie zespołu (samochód i przyczepa).

Najczęściej producenci umieszczają w pierwszej kolejności informację o masie własnej pojazdu gotowego do jazdy, czego przepisy homologacyjne w Polsce nie wymagają. Poniżej jest informacja o dopuszczalnej masie całkowitej, a w kolejnych wierszach obciążenie dla osi przedniej i tylnej.

Bardziej ambitni wytwórcy informują na tabliczce także o miejscu produkcji, pojemności i mocy silnika, o symbolu lakieru czy roku produkcji. Tu pole do popisu jest ogromne, bo ustawodawcy europejscy w żaden sposób nie ograniczają liczby podawanych informacji.

To "tabliczka" producenta, której kształt oraz ilość informacji to już sprawa wewnętrzna firmy

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia