Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje?

Każdy samochód musi być wyposażony w trwale przymocowaną do nadwozia tabliczkę znamionową, zawierającą podstawowe informacje homologacyjne.

fot. Marcin Łobodziński

Przepisy dotyczące tabliczki znamionowej znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ściśle określają sposób jej umieszczenia oraz informacje, jakie powinna zawierać.

Powinna być wykonana z materiału, który nie ulega szybkiej korozji, a naniesione na nią znaki nie mogą być ścieralne. Ponadto, należy ją umieścić w miejscu widocznym oraz na elemencie, który nie podlega wymianie, nawet podczas wypadku. Lokalizację tabliczki wybiera producent danego samochodu, a informację o jej umieszczeniu znajdziemy w książce serwisowej. Zwykle znajduje się ona na słupku B i jest widoczna po otwarciu drzwi przednich.

Informacje na tabliczce znamionowej

Na każdej tabliczce musi być naniesiona informacja o marce pojazdu oraz numer świadectwa homologacji danego modelu. Nazwa modelu nie jest absolutnie wymagana, w przeciwieństwie do numeru VIN, z którego ona wynika.

Z podstawowych danych homologacyjnych najważniejsza jest dopuszczalna masa całkowita oraz dopuszczalne obciążenia na oś przednią o tylną. Jeżeli wartości maksymalne mas i obciążeń są większe niż dopuszczalne, to podaje się również te wartości. Informacje o nich podaje się w dwóch kolumnach: dopuszczalne (po lewej stronie) i maksymalne (po prawej stronie). W samochodach przeznaczonych do ciągnięcia przyczep umieszcza się również informację o dopuszczalnej masie zespołu (samochód i przyczepa).

Najczęściej producenci umieszczają w pierwszej kolejności informację o masie własnej pojazdu gotowego do jazdy, czego przepisy homologacyjne w Polsce nie wymagają. Poniżej jest informacja o dopuszczalnej masie całkowitej, a w kolejnych wierszach obciążenie dla osi przedniej i tylnej.

Bardziej ambitni wytwórcy informują na tabliczce także o miejscu produkcji, pojemności i mocy silnika, o symbolu lakieru czy roku produkcji. Tu pole do popisu jest ogromne, bo ustawodawcy europejscy w żaden sposób nie ograniczają liczby podawanych informacji.

To "tabliczka" producenta, której kształt oraz ilość informacji to już sprawa wewnętrzna firmy

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1] Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Co to jest i jak działa Trailer Assist? Zmiany w przepisach dla kierowców na rok 2017 Czy można naprawić lampy LED? Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Co to jest funkcja Auto Hold? Tuning hot hatcha - co zrobić by poprawić auto, a nie popsuć? Co to jest moment obrotowy silnika? Co to jest moc silnika? Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika Przelicznik jednostek mocy silnika

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?