Jak działa przekładnia CVT?

Dlaczego przekładnia CVT powoduje wycie silnika podczas przyspieszania? Ponieważ działa ona w taki sposób, by motor pracował zawsze w optymalnym zakresie obrotów.

Przekładnie CVT upodobali sobie japońscy producenci. Na zdjęciu Mitsubishi Outlander.

Przekładnie CVT upodobali sobie japońscy producenci. Na zdjęciu Mitsubishi Outlander. (fot. Marcin Łobodziński)

Przekładnia CVT co do zasady działania jest najlepszą przekładnią jaką można zastosować w pojeździe z silnikiem spalinowym. Dzięki swojej konstrukcji, w każdej chwili może ona dobrać przełożenie w taki sposób, by silnik pracował w optymalnym dla danego obciążenia zakresie obrotów. W przeciwieństwie do innych rodzajów skrzyń biegów, nie jest ograniczona przełożeniami ustalonymi przez konstruktora.

W przekładni CVT, w dużym uproszczeniu za przeniesienie napędu odpowiadają dwa koła połączone pasem lub łańcuchem odpowiadającym za przenoszenie na jedno z nich momentu obrotowego. Każde z kół składa się z dwóch ruchomych stożków, które zbliżając się do siebie i oddalając, zmieniają średnicę roboczą koła, na którym pracuje pasek lub łańcuch. Dzięki temu, działanie przekładni CVT przypomina nieco system zębatek w rowerach, gdzie z przodu i z tyłu można przenieść łańcuch na inny tryb dzięki przerzutkom. W przekładni CVT zakres przełożeń nie jest aż tak duży, ale za to zmieniają się one płynie, więc teoretycznie dysponujemy nieograniczoną liczbą biegów w ograniczonym zakresie.

Przekładnia CVT Multitronic Audi

Za zbliżanie się do siebie i oddalanie stożków kół w przekładni odpowiada z reguły olejowa pompa ciśnieniowa lub są one sterowane elektronicznie. Wzrost obciążenia silnika powoduje wzrost ciśnienia oleju, co wywołuje odpowiedni skutek w przekładni, czyli zmianę przełożenia na niższe. W praktyce działa to tak, że kierowca naciskając pedał gazu do pewnego stopnia wywołuje jedynie reakcję silnika (wzrost obrotów), natomiast po przekroczeniu określonego przez konstruktora obciążenia — również reakcję skrzyni biegów. Przełożenie zmienia się na niższe, a obroty naturalnie wzrastają. Po naciśnięciu pedału gazu do końca, przekładnia dobiera takie przełożenie, które zagwarantuje maksymalne osiągi, czyli wprowadzi silnik w obroty bliskie maksymalnej mocy. Podczas spokojnej jazdy jest odwrotnie – skrzynia CVT dobiera przełożenie pozwalające silnikowi pracować w najbardziej ekonomicznym zakresie obrotów.

„Dziwne” zjawiska w samochodzie z przekładnią CVT

Wyłącznie w samochodach z przekładnią CVT można zaobserwować zjawisko przyspieszania nie za pomocą silnika, ale przekładni. Odpowiednio kontrolując przepustnicę można zwiększyć prędkość bez zmiany obrotów silnika, co jednocześnie zapewnia bardzo ekonomiczną jazdę. Analogiczna sytuacja ma miejsce gdy kierowca chce wykorzystać maksymalne osiągi samochodu. Po wciśnięciu pedału gazu do podłogi, silnik wchodzi na maksymalne obroty i przyspiesza bez zmian obrotów, aż do uzyskania żądanej prędkości.

Innym ciekawym zjawiskiem jakie zachodzi w takich samochodach jest jazda ze stałą prędkością, a jednocześnie ze zmiennymi obrotami. Dzieje się tak dlatego, że to skrzynia biegów reaguje na zmiany obciążenia (np. wzniesienia) i zmieniając przełożenie nie zmienia obciążenia silnika. Dlatego, na przykład podczas jazdy z włączonym tempomatem, można obserwować jak niemal cały czas zmieniają się obroty, a samochód jedzie ze stałą prędkością.

Zalety przekładni CVT:

Bardzo płynna, spokojna jazda
Wysoki komfort jazdy w mieście
Przy właściwym obchodzeniu się z samochodem niskie zużycie paliwa

Wady przekładni CVT:

Męcząca jazda dynamiczna
Zwykle wysokie zużycie paliwa przy wysokich prędkościach
Niska odporność przekładni na wysoki moment obrotowy

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Co to jest downsizing? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce