Co to jest AdBlue?

To płynny i czysty roztwór mocznika w wodzie demineralizowanej o stężeniu 32,5 proc. Bierze udział w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu.

Wlew płynu AdBlue ma zwykle niebieski korek

Wlew płynu AdBlue ma zwykle niebieski korek (fot. Mercedes)

AdBlue to ściślej nazwa handlowa roztworu mocznika i wody demineralizowanej. Techniczne oznaczenie tej substancji to AUS32 w Europie, DEF w USA lub ARLA32 w Brazylii. Płyn jest podawany pod ciśnieniem przez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) pojazdu z silnikiem zasilanym olejem napędowym. Katalizator ten służy wyłącznie do oczyszczania spalin z tlenków azotu (NOx). Gdy AdBlue dostaje się do jego wnętrza, zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Wchodzi w reakcję chemiczną z tlenkami azotu, która kończy się zamianą ich w nieszkodliwy dla środowiska azot i parę wodną.

Płyny do układów wydechowych — czym się różni AdBlue od Eolys?

AdBlue i Eolys to dwa najpopularniejsze płyny stosowane w układach oczyszczania spalin. Nie są jednak płynami zamiennymi, a co więcej, stosuje się je…

Płyn AdBlue jest nieszkodliwy dla środowiska, człowieka i nie jest niebezpieczny. Nie jest także dodatkiem do paliwa, jak myślą niektórzy użytkownicy. W samochodzie jest dla niego nie tylko oddzielny zbiornik, ale także osobny wlew. Kierowca auta wyposażonego w system SCR jest informowany o poziomie płynu AdBlue na ekranie komputera pokładowego.

Gdzie kupić AdBlue?

Płyn AdBlue można kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej, w sklepach sprzedających produkty chemiczne do samochodów oraz w serwisach samochodowych. Na niektórych stacjach są nawet dystrybutory tankujące płyn AdBlue do samochodów ciężarowych, które mają duże zbiorniki. Do aut osobowych zwykle płyn kupuje się w butelkach.

Cena AdBlue

Cena płynu AdBlue w dużej mierze zależy od wielkości opakowania w jakim jest sprzedawany. Można przyjąć średnią cenę na poziomie około 3–4 zł/litr. W dużych pojemnikach może kosztować nawet dwa razy mniej. Średnie zużycie AdBlue odpowiada ok. 5 proc. spalanego oleju napędowego.

Jak uzupełniać płyn AdBlue?

Odnajdując wlew płynu najlepiej uzupełnić jego poziom do maksimum przy użyciu lejka. Im więcej płynu zostanie nalane, tym elektronika pokładowa lepiej skalibruje się pod kątem liczenia jego zużycia i rzeczywistego poziomu. Dlatego nie warto robić dolewek zbyt często. O lejku należy pamiętać dlatego, że AdBlue jest substancją powodującą dość silną korozję. Dobrze jest nie rozlać go nawet po karoserii zabezpieczonej lakierem.

W jakich autach używa się AdBlue?

Do niedawna wybrani producenci samochodów osobowych, do niektórych silników Diesla spełniających normę Euro 5 potrzebowali katalizatora SCR do oczyszczenia spalin zgodnie z tą normą. Dziś niemal każdy silnik Diesla mający spełnić wchodzącą niebawem normę Euro 6 potrzebuje już systemu SCR, a zatem również płynu AdBlue. Samochody ciężarowe i traktory używają systemu SCR już od wprowadzenia normy Euro 5.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wydechowy i dolotowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia