Kia Telluride (2016) - premiera koncepcyjnego SUV-a premium

Kia Motors zaprezentowała wczoraj w Detroit swój najnowszy samochód koncepcyjny, o którym już wspominaliśmy. Telluride ma prezentować możliwości stylistyczne i techniczne koreańskiego producenta i być może zapowiada przyszłość Kii.

Kia Telluride to koncepcja luksusowego, 7-osobowego SUV-a, charakteryzująca się potężną, muskularną bryłą nadwozia oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Nas bardziej interesuje to drugie, ponieważ bryłę nadwozia doskonale znamy z Volvo XC90. Swoją drogą Kia, a konkretnie kalifornijski dział projektowy Kia Design Center America, czerpie wzorce od najlepszych, decydując się na sylwetkę, która została już doceniona. Klasyczna, dość amerykańska, elegancka i ponadczasowa Telluride mierzy 5001 mm długości, 2009 mm szerokości i 1801 mm wysokości, jest zatem większa o 100–200 mm w każdym kierunku od największego obecnie modelu Kii Sorento. Z tego modelu pochodzi płyta podłogowa, wydłużona o 302 mm na rozstawie osi. Kolor jaki widzicie nosi nazwę Dark Pyrite, a potężne koła mają średnicę 22 cali i założono na nie opony o rozmiarze 275/45 R22. Nas jednak bardziej interesuje nie wygląd, lecz technologia, którą Telluride ma do zaoferowania.

Technologią, której raczej nie spodziewamy się zobaczyć w modelu produkcyjnym są dość często spotykane w konceptach drzwi otwierane przeciwstawnie, tu pod kątem 90 stopni. Zapraszają do wnętrza, które ma być największą atrakcją dla pasażerów. Szczególnie tych wracających z międzykontynentalnej podróży lotniczej, siedzących w drugim rzędzie, na fotelach pozwalających rozłożyć się niemal na płasko i dopasować sobie idealnie ruchome podnóżki. Drzemka? Nico prostszego, ale to nie wszystko co oferuje Telluride. W fotelach zarówno tych w drugim jak i w pierwszym rzędzie umieszczono sensory badające samopoczucie siedzących. Wyniki tej analizy zostają wyświetlone na ekranach zamontowanych na panelach drzwi, a następnie system Light Emitted Rejuvenation korzystając z oświetlenia kabiny wysyła łagodzące światło regulujące zegar biologiczny w celu zregenerowania zasobów energetycznych pasażerów auta po długiej podróży lotniczej. Co wy na to? Kierowca też może odpocząć, bo przecież Kia pracuje już nad zaawansowaną technologią autonomicznej jazdy, w wyniku czego powstanie submarka DRIVE WiSE.

To jeszcze nie wszystko. Kia Telluride jest wyposażona w technologię sterowania multimediami za pomocą gestów – służy do tego specjalna opaska na nadgarstek Swipe Command. Pasażerowie mogą słuchać muzyki z głośników systemu Harman-Kardon lub za pomocą bezprzewodowych słuchawek. O niektórych elementach deski rozdzielczej i paneli drzwiowych oraz koła kierownicy wspominaliśmy, że zostały wydrukowane? Z pewnością, tylko do tej pory nie wiemy po co. No chyba, że Kia zajmie się również drukiem 3D i chce zaprezentować tę technologię w Detroit.

Pozostaje jeszcze kwestia napędu, a i tutaj Kia ma coś interesującego do powiedzenia. Pod maską tego potężnego pojazdu zainstalowano poprzecznie znany z największych modeli koncernu silnik 3.5 V6 GDI, który współpracuje z jednostką elektryczną, tworząc razem hybrydowy napęd plug-in o mocy systemowej 400 KM. Jego uruchomienie następuje po przyłożeniu opuszka palca do przycisku START, pod warunkiem, że linie papilarne się zgadzają z tymi, które zna Telluride. Napęd trafia na cztery koła. Najpewniej za napędzanie tylnej osi odpowiada motor elektryczny. Teraz uwaga – jakie spalanie obstawiacie? 2 l/100 km? Może 3 l/100 km? Nie, to nie salon samochodowy w Genewie i nie jest to prezentacja na rynek europejski. W Detroit nie trzeba fantazjować na temat zużycia paliwa i Kia podaje całkiem realne 8 l/100 km. Nieźle.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Czy Telluride trafi do produkcji? Na razie nie i pozostanie jedynie konceptem, ale niewykluczone, że to zapowiedź dużego SUV-a na rynek amerykański, który zadebiutuje w ciągu najbliższych kilku lat. Czy jest czego żałować? Chyba nie. Wszak na rynku jest już Volvo XC90

Kia Telluride — zdjęcia

Nowe Volvo XC90 D5 AWD AT — test, opinia, spalanie, cena

Volvo kazało bardzo długo czekać na topowe XC90. W rozwój tego modelu zainwestowano nie tylko mnóstwo czasu, ale również horrendalną kwotę ponad 11…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) W213 – premiera [aktualizacja] Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Lexus LC 500 (2016) nie jest konceptem i ma wolnossące V8 Rajd Dakar 2016 - etap 8: Salta - Belén V12 Twin Turbo Aston Martina - koniec wolnossących bestii! Nowy Ford Fusion (2017), czyli Mondeo po faceliftingu Buick Avista (2016) - czy to mogłaby być nowa Calibra? Plany aliansu Renault-Nissan odnośnie samochodów autonomicznych Infiniti Q60 Coupé (2016) - japoński sportowiec w Detroit [aktualizacja] Syrena Meluzyna R na sprzedaż – znamy cenę! Rajd Dakar 2016 na półmetku – podsumowanie Dakar 2016 – etap 7: Uyuni-Salta Dakar 2016 – etap 6: Uyuni-Uyuni Kia Telluride - nowy SUV zapowiedziany przed NAIAS Toyota ViRA - koncepcyjny miks Yarisa i RAV4 Toyota z największą liczbą patentów w dziedzinie autonomicznej jazdy Dakar 2016 – etap 5: Jujuy-Uyuni Nowy Chevrolet Cruze przedstawiony przed targami w Detroit BMW i8 Mirrorless oraz i Vision Future Interaction - dwa koncepty z Niemiec na targi CES Robert Kubica pojedzie w Monte Carlo z zespołem BRC Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku Kia DRIVE WiSE – nowa submarka koreańskich samochodów autonomicznych

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Sportowy Jaguar z silnikiem 2.0 pokazuje różnice pomiędzy USA i Europą Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder: "święta trójca" supersamochodów na jednej aukcji Volvo rozpoczyna produkcję nowego XC60 w 90. rocznicę powstania marki Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Legenda Grupy B do kupienia na aukcji