BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera

W październiku 2015 roku BMW zaprezentowało model M2. 370-konna maszyna jest inspirowana najznakomitszymi modelami bawarskiej marki – powstała z myślą o stworzeniu wozu z rodowodem czerpiącym z kilku wyjątkowo cenionych samochodów. BMW wymieniło tu trzy auta: jeszcze dosyć młode M1 Coupé, jako bezpośredniego poprzednika oraz M3 E30 i 2002 Turbo jako poprzedników duchowych, którzy stanowią główne filary filozofii M2. Dziś przyjrzymy się najstarszej z tych maszyn.

Ten artykuł ma 3 strony:

Odważny eksperyment BMW

Korzenie BMW 2002 Turbo sięgają roku 1962, gdy narodziła się rodzina Neue Klasse (Nowa Klasa). Powstała ona, ponieważ bawarski producent coraz gorzej radził sobie ze stosunkowo luksusowymi samochodami i motocyklami jako kręgosłupem marki. BMW potrzebowało mniejszych, ekonomicznych aut, które będą przynosić spore zyski.

Nad projektem Neue Klasse pieczę sprawował Fritz Fiedler. Podwoziami zajmował się Eberhard Wolff, a Wilhelm Hofmeister odpowiadał za stylistykę i konstrukcję nadwozi. Zespołem inżynierów pracujących nad jednostkami napędowymi kierował Alex von Falkenhausen. To z ich pracy zrodziło się zaprezentowane na targach samochodowych w 1961 roku BMW 1500.

Później, w 1966 roku członkiem rodziny Neue Klasse stała się seria 02. Były to samochody mniejsze, bo tylko dwudrzwiowe, co za tym idzie – tańsze. Pierwszym z nich było 1600–2.

Tutaj dochodzimy do właściwych, powolnych narodzin 2002 Turbo. Samochód ten był ekstremum, stworzonym na podstawie auta, które niezależnie od siebie początki znalazło w garażach dwóch pracowników BMW. Helmut Werner Bönsch będący ówcześnie dyrektorem BMW do spraw planowania produktu i Alex von Falkenhausen, o którym była mowa już wcześniej, w 1967 roku zorientowali się, że wpadli na ten sam pomysł. Do do swoich lekkich 02 zamontowali większe, dwulitrowe silniki.

Skoro oni chcieli więcej mocy i większych silników, dlaczego nie zaoferować tego też klientom BMW? Swój pomysł przedstawili zarządowi bawarskiej marki. W 1968 roku model 2002 dostał zielone światło.

BMW 2002

2-litrowy silnik oferowany był w BMW 2002 z mocą wynoszącą 101 KM. Więcej oferowało 2002 ti z dwoma gaźnikami. 2-litrowy silnik M10 rozwijał 122 KM. Później auto zostało zastąpione przez 2002 tii, które dysponowało już wtryskiem paliwa. Ten niewielki pojazd oferował już naprawdę sporą moc. Na tylne koła trafiały tu już 132 KM.

BMW Turbo Concept

W 1971 roku BMW postanowiło przeprowadzić eksperyment i doładować turbosprężarką Kühnle, Kopp & Kausch (KKK) jednostkę napędową M10. Samochód bazujący na podwoziu 2002 dostał karoserię zaprojektowaną przez Paula Bracq. BMW zaprezentowało tę koncepcyjną maszynę w 1972 roku. Jak widać, pod względem stylistyki auto stanowiło pierwowzór M1 oraz Serii 8. Eksperyment z turbo został jednak w pierwszej kolejności przeniesiony do innego wozu – 2002 Turbo.

Źródło: Silodrome, Zasoby własne, bmw2002.co.uk

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu] BMW Z8 (E52) - wspomnienie młodego klasyka Tak się jeździło w Polsce - komunikacja publiczna przed wojną [cz. 3] Singer Porsche 911 - król współczesnych klasyków Od dekad z V12: ewolucja hipersamochodów Lamborghini Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014] AC Shelby Cobra 260/289/390/427 (1962) [historia motorsportu] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.1: 1923-1978]

Popularne w tym tygodniu:

Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy