Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń

Pierwszym SUV-em na każdą kieszeń jaki poznacie jest Honda CR-V. Co się psuje, na co zwracać uwagę przy zakupie i czy w ogóle warto kupować ten model?

Ten artykuł ma 4 strony:

Co się psuje w Hondzie CR-V?

Używany SUV na każdą kieszeń – poradnik kupującego

SUV-y na rynku europejskim są znane od lat 90. W tym okresie segment ten raczkował i tylko odważni producenci przygotowywali tego typu samochody. Dziś…

Honda CR-V jest uznana generalnie za samochód trwały, zwłaszcza wtedy, gdy nie jest używany w terenie. Bazuje na znanych z innych modeli elementach i silnikach, co przekłada się na wysoką niezawodność na poziomie takich aut jak Honda Civic czy Accord. Podobnie jak te modele, należy traktować Hondę CR-V.

Kto kupuje ten samochód by jeździć po bezdrożach, będzie mocno zawiedziony. Napęd tylnej osi dołączany pompą hydrauliczną włącza się z dużym opóźnieniem i przekazuje niewielką część momentu obrotowego. Rzadko kiedy uda się ruszyć z miejsca, jeśli to na tylnej osi będzie spoczywało zadanie wyciągnięcia auta.

Inną stroną jest awaryjność. Sprzęgło i pompa nie są odporne na przegrzanie i częste korzystanie z napędu 4WD w krótkim czasie może doprowadzić do awarii.

Wnętrze Hondy CR-V jest zachowawcze i typowe dla osobowych japończyków z lat 90.

Niestety, na przeciążenia nie są zbyt odporne skrzynie biegów, które mają do wykonania więcej pracy niż w przypadku modeli osobowych. Czasami wyskakują biegi, innym razem coś zgrzyta. Ich brutalne traktowanie kończy się zużyciem łożysk i synchronizatorów. Lepiej pod tym względem wypadają automaty, które choć są dość przestarzałe i powolne, odwdzięczają się długotrwałą pracą. Warunkiem jest regularna wymiany oleju. Co ciekawe, w Hondach CR-V dźwignia do obsługi automatu znajduje się przy kierownicy, jak w samochodach amerykańskich.

Rozwój napędu na cztery koła – od klasyki do automatyki [część 1]

Układy przeniesienia napędu rozwijają się w zawrotnym tempie, choć mogłoby się wydawać, że w tym obszarze wszystko już było. Tymczasem systemy 4×4…

Choć geometria terenowa Hondy CR-V jest niezła, nie należy zbyt brutalnie korzystać z jej właściwości jezdnych po bezdrożach. Najlepiej zachować ostrożność i obniżyć prędkość przy większych nierównościach. Zawieszenie jest trwałe, ale nie przepada za silnymi przeciążeniami. A zatem Hondę CR-V najlepiej traktować jak pojazd rekreacyjny, nawet zachowawczo jako przednionapędowy i wówczas nie będzie sprawiała problemów.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zawieszenie nie jest problematyczne w codziennej eksploatacji po drogach utwardzonych, ale pod warunkiem stosowania części oryginalnych lub dobrej klasy zamienników. Niestety, są one dość drogie, a to oznacza, że najczęściej stosuje się tańsze odpowiedniki, które zużywają się szybko. Stąd opinie o często wybijających się elementach. Na szczęście wymiany potrzebują zwykle drobne części, takie jak tuleje metalowo-gumowe czy łączniki.

Problemem CR-V jest jej częste przeładowanie, do czego zachęca duża przestronność. Po latach eksploatacji odbija się to na zawieszeniu tylnym, które zaczyna przechodzić w tzw. negatyw. Na szczęście w wielu przypadkach pomaga wymiana sprężyn i amortyzatorów na nowe.

Układ napędowy jest trwały, ale można się spodziewać wyeksploatowania po kilkunastu latach. Najczęściej do eliminacji są luzy na wale napędowym, przednich półosiach i ewentualnie wycieki z tylnego mostu. Jest to również część, która lubi wydawać głośnie dźwięki jeśli nikt wcześniej nie wymieniał oleju.

Luzy nie tylko na wale napędowym, ale też na niezbyt trwałej przekładni kierowniczej mogą powodować wibracje podczas jazdy. Niestety boryka się z tym wielu właścicieli hond z tego okresu i nie tylko modelu CR-V. Najczęściej na wibracje ma wpływ wiele czynników, których zlokalizowanie, potwierdzenie i wyeliminowanie jest nie tylko trudne ale i kosztowne.

Silnik benzynowy serii B20 napędzający Hondę CR-V, to konstrukcja bardzo udana i niezwykle trwała. Jej niezawodność na przestrzeni setek tysięcy kilometrów można utrzymać dbając o podstawowy serwis, odpowiedni stan układu chłodzenia i regulację luzów zaworowych. Rzadko kiedy szwankuje osprzęt czy elektronika. Warto często kontrolować poziom oleju i pilnować układu chłodzenia. Przy sprawnym układzie nie da się tego silnika zagrzać, ale niewydolność chłodnicy czy wentylatora może się skończyć destrukcją w krótkim czasie. Często zawodzą kiepskie zamienniki termostatów.

Niestety pomijanym elementem jest regulacja luzów zaworowych, o której wielu użytkowników po prostu nie wie. O ile można przejechać ponad 100 tys. km bez regulacji na benzynie, to jazda na LPG zwykle kończy się po 40–50 tys. km koniecznością wymiany głowicy.

Instalacja gazowa nie jest specjalnie polecana do tego modelu, choć nie oznacza to, że nie można jej założyć. Świadomy użytkownik nie odczuje niczego poza oszczędnościami. Dobra instalacja i poprawna eksploatacja eliminuje mityczne problemy hond z gazem. Użytkownicy większości SUV-ów mają problem ze znalezieniem miejsca na butlę, ale w Hondzie CR-V nie jest tak źle.

Choć koło zapasowe wylądowało na drzwiach bagażnika, to pod podłogą w kabinie jest całkiem spora ilość miejsca, ponieważ Honda jest wyposażona w wysuwany stolik piknikowy. Pod stolikiem mieści się bez trudu butla o pojemności do 40 litrów, w zależności od kształtu. Niektórzy potrafią włożyć nawet 50-litrowy zbiornik.

Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?

Pisałem już o zakupie auta z instalacją gazową, zarówno o stronie prawnej jak i technicznej. Chciałbym jeszcze przybliżyć zasady eksploatacji…

Honda CR-V jest często nieźle wyposażona i to wyposażenie czasami lubi szwankować. Nie są to duże usterki i najczęściej dotyczą podnoszenia szyb. Problem tkwi częściej w mechanice niż elektryce. Ponadto wnętrze wykonano z dobrych materiałów, co przekłada się na ich dobry stan nawet w samochodach z przebiegiem 300 tys. km.

Samonośne nadwozie CR-V jest stosunkowo sztywne i nawet nieźle zabezpieczone przed korozją, ale i tak ostatecznie należy się jej spodziewać. Niestety pojawia się w miejscach, których nie widać na pierwszy rzut oka, dlatego kupując ten model należy dokładnie sprawdzić stan elementów nośnych zawieszenia, zajrzeć pod wycieraczki czy uszczelki i obejrzeć dolne krawędzie drzwi. Ze względu na zamontowane na drzwiach bagażnika koło zapasowe trzeba mieć też na uwadze konieczność ich regulacji.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Używany SUV na każdą kieszeń – poradnik kupującego Używane Volvo C30 D5 [2006-2012] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Peugeot [część 14] – poradnik kupującego Używany Opel Corsa C 1,3 CDTI [2000-2006] - poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Opel [część 13] – poradnik kupującego Używane Volvo S40/V50 II 1,6D [2003-2012] – poradnik kupującego Nietuzinkowe samochody za 20 000 zł - poradnik kupującego Używana Dacia Logan I [2004-2012] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Nissan [część 12] - poradnik kupującego Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu [galeria zdjęć] Używany SsangYong/Daewoo Korando I 2,9 TD [1997-2006] - poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – oldschoolowe terenówki Sensowne auto za 5000 zł – Mercedes [część 11] - poradnik kupującego Używany Opel Vectra C 3,0 CDTI (2002-2008) – poradnik kupującego Prawie nowy, używany samochód – ile kosztuje? Używane BMW 530i E60 (2003-2010) – poradnik kupującego Używany Land Rover Freelander I (1997-2006) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką