Używana Toyota RAV4 II 2,0 D4-D (2000-2005)

Toyota RAV4 II wciąż cieszy się wielkim zainteresowaniem na rynku wtórnym i wciąż trzyma wysokie ceny, a spadek wartości mimo wieku jest niewielki. Czy dobre zdanie na temat tego modelu potwierdza praktyka?

fot. Marcin Łobodziński

Toyota to marka, która wiele razy mogła się pochwalić sukcesem rynkowym swoich modeli. Największym hitem jest kompakt Corolla, ale nie jedynym. Japoński producent dużo zarobił na produkcji samochodów terenowych, czego potwierdzeniem jest niezwykła popularność Land Cruisera. Gdy na rynku europejskim zauważono zapotrzebowanie na kompaktowe, niewielkie SUV-y, zgadnijcie który producent jako jeden z pierwszych zaoferował produkt tego typu. Oczywiście Toyota, która wydała model RAV4 w doskonałym momencie. Ten lekki SUV od razu stał się hitem i był nim długo, aż pojawili się nowi konkurenci.

Pierwsza generacja RAV4 jest już obecnie samochodem raczej przestarzałym, druga natomiast wciąż pozostaje bardzo ciekawą propozycją. Pojawiły się silniki wysokoprężne, których brakowało w poprzedniku, nadwozie stało się przestronniejsze, a przyjemność z jazdy większa. Poza tym auto było bezpieczniejsze, bardziej funkcjonalne i nowocześniejsze. Niestety, straciło też trochę na swojej słynnej niezawodności.

Charakterystyka

Toyota RAV4 to kompaktowy SUV dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych (5- i 3-drzwiowej). Dłuższa wersja mierzy 4265 mm długości, a rozstaw osi to 2490 mm, więc plasuje się w tej samej klasie wielkości co ówczesna Corolla. Samochód zadebiutował w 2000 roku i był produkowany do 2005, a sprzedawany do 2006, kiedy to zadebiutował następca. Produkcja RAV4 drugiej generacji odbywała się na przełomie produkcji Corolli VIII i IX oraz Avensisa I i II. Dlaczego o tym piszę? Dlatego że w zakresie materiałów i wykonania auto nie różniło się zbytnio od swoich kuzynów modelowych wcześniejszych generacji, a w 2003 roku, gdy przeprowadzono lifting, wnętrze bardziej upodobniło się pod względem jakości do nowszych generacji Corolli i Avensisa.

Największą zmianą, zwłaszcza dla europejskich klientów, było dodanie do gamy silnika Diesla w 2001 roku. Była to sprawdzona już w Avensisie jednostka D4-D. Ponadto auto urosło, nabrało bardziej cywilizowanego kształtu, przybyło w nim plastików (m.in. obudowa koła zapasowego, które pozostało na drzwiach bagażnika otwieranych po japońsku, w prawą stronę). Nota bene bagażnik RAV4 II jest bardzo przestronny.

Budowa

Toyota RAV4 drugiej generacji, podobnie jak poprzednik, ma nadwozie samonośne, z niezależnym zawieszeniem czterech kół i, co ważne dla kierowcy, stałym napędem na cztery koła mimo poprzecznego umieszczenia silnika. Czyniło to RAV4 jedno z najbardziej dzielnych terenowo aut w klasie. Nawet na tle Subaru Forestera czy Land Rovera Freelandera SUV Toyoty wypadał świetnie. Dodatkowym atutem był centralny mechanizm różnicowy blokowany automatycznie sprzęgłem wiskotycznym. Co więcej, niektóre odmiany miały w tylnym moście mechanizm różnicowy typu Torsen. Gdyby nie brak reduktora, czyniłoby to z RAV4 pełnowartościową terenówkę. Zwłaszcza że ma ona znakomitą jak na tę klasę auta geometrię terenowa nadwozia.

Dzięki świetnemu napędowi na cztery koła, niezależnemu zawieszeniu i kompaktowej budowie RAV4 II jest znakomitym samochodem na zimę. Prowadzi się pewnie i przewidywalnie w każdych warunkach.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Silniki

W Toyocie RAV4 ograniczono liczbę silników do trzech. Najpopularniejszą u nas jednostką jest 2-litrowy diesel D4-D o mocy 116 KM. Mocniejszy, co nie znaczy, że żwawszy, jest 2-litrowy benzynowy VVT-i o mocy 150 KM. W odmianie 3-drzwiowej stosowano głównie jednostkę benzynową 1,8 VVT-i o mocy 125 KM. Wersje amerykańskie miały pod maską silnik benzynowy 2,4 VVT-i o mocy 161–163 KM. Ponieważ wersje benzynowe w tym samochodzie są mniej popularne, postanowiłem skupić się na wersji wysokoprężnej.

Silniki łączono z 5-stopniową skrzynią manualną lub 4-stopniowym automatem. Automat występował tylko w parze z silnikami benzynowymi, diesla można kupić wyłącznie ze skrzynią manualną.

Co się psuje?

Toyota RAV4 przejęła najważniejszą cechę po najlepszym modelu z rodziny, czyli Corolli. Mianowicie była samochodem niezwykle trwałym i niezawodnym. Przez lata aż do dziś we wszelkich rankingach niezawodności zajmuje czołowe miejsca, a niezawodność potwierdzają nie tylko użytkownicy, ale też ceny samochodów na rynku wtórnym.

Prawdą jest jednak to, że nowocześniejsza RAV4 II była już bardziej problematyczna niż poprzedniczka, która nie miała w palecie silnika Diesla. Co więcej, poprawione silniki benzynowe wciąż borykają się z drobnymi usterkami oprogramowania komputera sterującego. Objawia się to zapaleniem kontrolki silnika lub VSC na desce rozdzielczej, falującymi obrotami, a naprawa polega zwykle na przeprogramowaniu komputera. Szczęście mieli użytkownicy samochodów na gwarancji, które naprawiano w ASO. Pozostali mogą skorzystać z usług elektroników samochodowych.

To jedyna wada silnika benzynowego. Problem w tym, że trudno doszukać się większych zalet, dlatego właśnie polecam silnik wysokoprężny, który mimo swoich bolączek jest godnym polecenia źródłem napędu. Oczywiście, jak w przypadku każdego nowoczesnego diesla zasilanego wtryskiem Common Rail trzeba się liczyć z tym, że prędzej czy później zużyje się wtryskiwacz, turbosprężarka i koło dwumasowe. Nie ma na szczęście filtra cząstek stałych, który montowano dopiero w następcy. Niestety, te naprawy nie są tanie.

Jeszcze do niedawna elektromagnetyczne wtryskiwacze Denso były koszmarem, zwłaszcza tej odmiany silnika D4-D z lat 2003–2004. Raz, że nie grzeszyły trwałością, dwa — brakowało części do fachowej regeneracji. Można było kupić tylko nowe, i to w ASO. Kosztowały prawie tyle co auto, a regenerowane były tak naprawdę umytymi, wciąż zużytymi wtryskami. Dlatego warto zapytać, czy te części nie były przed 2013 rokiem regenerowane. Jeśli tak, warto zastanowić się dwa razy nad kupnem takiego auta, bo o ile już można regenerować Denso, o tyle jeśli „regenerowane” jeździły kilka lat, możliwe, że wyrządziły szkody w silniku. Niestety, prawdziwie regenerowane wtryski do tej wersji silnikowej są wciąż drogie. Koszt to ok. 1200 zł, ale i tak lepiej tyle zapłacić, niż kupować je w ASO.

Kolejnym newralgicznym punktem jest turbina, wyposażona w łopatki o zmiennej geometrii. Jak pokazuje praktyka, regeneracja takich turbin nie daje zadowalających efektów (tj. trzymania mocy i momentu obrotowego przez silnik po regeneracji turbiny), a nowa kosztuje ok. 7000 zł w ASO. Garrett życzy sobie za oryginał 3500 zł.

Trzecim, stałym punktem silnika Diesla jest oczywiście koło dwumasowe, ale na szczęście nie jest to element drogi. Kompletny zestaw firmy AISIN można kupić już za ok. 1800 zł. Niestety, sprzęgło, a zwłaszcza koło dwumasowe zużywa się w RAV4 dość szybko, zwłaszcza jeśli samochód jest eksploatowany w terenie lub używany do holowania przyczep.

Na szczęście pozostałe elementy auta są już ponadprzeciętnie trwałe. Ani układ zawieszenia niezależnego, ani kierowniczy nie przysparzają większych problemów. Jeśli cokolwiek zużywa się w zawieszeniu, są to zwykle drobiazgi. Oczywiście, przy zachowaniu rozsądku w terenowej eksploatacji. Jeśli chce się korzystać z RAV4 jak z terenówki, to trzeba się liczyć nie tyle ze zużyciem drążków i wahaczy, co z ich uszkodzeniem. W przednich wahaczach zużywają się głównie sworznie, które są wymienne, a ich koszt to ok. 100 zł. Tylne drążki poprzeczne też nie należą do drogich. Przy dynamicznej jeździe trzeba być przygotowanym na dość szybkie zużycie przednich hamulców.

Nadwozie RAV4 jest dobrze zabezpieczone przed korozją i jeśli nie było naprawiane, trudno znaleźć jej ślady. Niestety, lakier tych aut potrafi się nieładnie łuszczyć, a dla niektórych wadą może być niewielki wybór kolorów na rynku wtórnym (dominują auta srebrne i czarne). Wnętrze zużywa się typowo dla innych samochodów, choć w modelach sprzed faceliftingu można narzekać na skrzypiące elementy tapicerki, która swoją drogą nie wygląda najlepiej.

Sytuacja rynkowa

W Polsce nietrudno znaleźć osobę chcącą sprzedać Toyotę RAV4 drugiej generacji. W całej Europie ten samochód był hitem, dlatego nie brakuje wozów sprowadzonych z zachodu, ale też z polskich salonów. W chwili pisania tego artykułu w popularnym serwisie Allegro znajdowały się 573 ogłoszenia sprzedaży RAV4 II; 455 z ogłoszonych aut było wyposażone w silnik Diesla, a 469 to odmiany 5-drzwiowe. Z tego 24 były oznaczone jako uszkodzone, więc nawet biorąc pod uwagę oszustwa i pomyłki, wybór nie jest mały.

Ceny rozpoczynają się od 14–15 tys. zł za wraki, a kończą na prawie 40 tys. zł, co można uznać za kwotę rozsądną za auto w wyśmienitej jak na wiek kondycji. By kupić ten model i cieszyć się jazdą, trzeba mieć około 30 tys. zł, z czego na auto wydać maksymalnie 25 tys. zł. Nawet jeśli coś zostanie, to pochłonie to wymiana podstawowych podzespołów, takich jak rozrząd, płyny, nierzadko opony, i opłaty administracyjne. Warto szukać samochodów bezwypadkowych lub po drobnych kolizjach i z oponami o jednakowej rzeźbie i stopniu zużycia bieżnika. Zakładanie różnych opon na osie może źle wpłynąć na kondycję układu napędowego. Można również sprawdzić auto na hamowni, która pokaże, czy silnik trzyma parametry. Moc mniejsza o 30–40 KM może wskazywać na regenerowaną turbosprężarkę bądź niefachowo naprawiane wtryskiwacze.

Koszty eksploatacji

Mimo wysokich pozycji w rankingach niezawodności tę Toyotę trapią wyżej opisane, niestety często kosztowne usterki. Z drugiej strony opinie użytkowników świadczą o dobrej jakości RAV4 drugiej generacji, wciąż jest to bardzo ceniony na rynku wtórnym model. Jeśli jesteś gotowy na niespodziewany wydatek rzędu 2–4 tys. zł, polecam RAV4 jako komfortowy, przestronny i całkiem współczesny samochód typu SUV. Nawet dziś niewiele odbiega on od standardów w zakresie dynamiki czy komfortu użytkowania.

Koszty eksploatacji Toyoty nie są niskie. Owszem, spalanie kształtuje się na poziomie 6,5–7,5 l/100 km, ale trzeba się liczyć z wysokim ryzykiem kradzieży, co z kolei wiąże się z drogim ubezpieczeniem lub dobrym zabezpieczeniem. Ponadto ze względu na napęd trzeba zmieniać wszystkie cztery opony naraz, i to jednego producenta oraz ten sam model.

Ceny i dostępność części

Nie ma żadnych problemów z dostępnością części do Toyoty. Zarówno rynek zamienników, jak i części używanych jest dobrze zaopatrzony, a w razie czego można się ratować ASO. Ceny części oryginalnych są wysokie, ale łatwo znaleźć zamienniki tej samej jakości. Dobrą wiadomością jest zadowalający poziom usług w autoryzowanych serwisach Toyoty. Typowe części eksploatacyjne nie są drogie.

Przykładowe ceny części zamiennych do Toyoty RAV4 II D4-D:

  • Sprzęgło komplet – 1800–2400 zł
  • Tarcze i klocki hamulcowe przód komplet – 400–500 zł
  • Turbosprężarka – 3500 zł
  • Wtryskiwacz – 1200 zł
  • Amortyzator przód – od 300 zł
  • Amortyzator tył – od 200 zł
  • Chłodnica – ok. 650 zł
  • Wahacz przedni – ok. 300–350 zł + sworzeń 70 zł
  • Wahacz tylny, poprzeczny - ok. 150 zł
  • Silnik D4-D (używany) – 2000–3000 zł

Czy warto?

Toyota RAV4 drugiej generacji jest samochodem godnym polecenia każdemu, kto szuka auta rodzinnego, zwłaszcza z napędem na cztery koła. Auto jest bardzo mobilne nie tylko na śniegu, ale też w trudniejszym terenie, choć nie zaleca się używać go jak typowej terenówki. Wnętrze pomieści cztery osoby i sporą ilość bagażu. RAV4 nie jest awaryjna, a na większe koszty trzeba się nastawić tylko w przypadku awarii osprzętu silnika. Eksploatacja jest typowa dla samochodów osobowych tej wielkości. Ceny utrzymują się na dość wysokim poziomie, ale w przypadku odsprzedaży można liczyć na niewielką utratę wartości. Nie warto zawracać sobie głowy odmianą 3-drzwiową, która jest praktyczna tylko dla dwóch osób.

Toyota RAV4 II — galeria zdjęć

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Volkswagen Polo 5 – awarie i problemy Używane Subaru Forester III – awarie i problemy Używana Škoda Yeti – awarie i problemy Używana Alfa Romeo Giulietta – awarie i problemy Używany Citroën C4 Picasso I – awarie i problemy Używane Porsche 911 997 – awarie i problemy Używane Porsche Boxster 987 – awarie i problemy Używana Kia Carnival I – awarie i problemy Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy A W169 – awarie i problemy Używana Kia Sportage II – awarie i problemy Używane Mitsubishi Outlander I – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy E W212 – awarie i problemy Używany Ford Kuga I – awarie i problemy Używany Mercedes Klasy C W204 – awarie i problemy Używane Suzuki Jimny – awarie i problemy Używane Mitsubishi Colt IV – awarie i problemy Używana Toyota Corolla X – awarie i problemy Używane Audi A5 – awarie i problemy Używany Opel Meriva I – awarie i problemy Używany Citroën Xantia – awarie i problemy Używana Honda Jazz II – awarie i problemy Używana Mazda MX-5 III (NC) – awarie i problemy Używany Seat Arosa – awarie i problemy

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe?