JE Design Seat León 1.8 TSI FR (2013)
We wrześniu na łamach Autokultu pisaliśmy o wyposażonym w turbodiesla Seacie Leónie przerobionym przez JE Design. Teraz ten sam garaż przedstawił Leóna z ponad 200-konną jednostką benzynową.
León być może będzie modelem, dzięki któremu pozbiera się do kupy mający poważne kłopoty finansowe hiszpański Seat. Nowym kompaktem Seata interesuje się też JE Design – ekspert od tuningu samochodów tej marki.
Seat León dostępny jest z pięcioma różnymi silnikami z czego dwa to jednostki wysokoprężne. Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie wersje mocy, dostępne skrzynie biegów i rodzaje nadwozia, to ten model jest oferowany w aż 42 wariantach. JE Design wybrało odmianę z 1,8-litrowym silnikiem o zapłonie iskrowym z ręczną skrzynią biegów, które zostały zamontowane w karoserii hatchback z pięciorgiem drzwi.
Zainstalowany w poprzek 4-cylindrowy rzędowy motor, to oczywiście konstrukcja z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W seryjnej konfiguracji ma ona moc 180 KM i moment obrotowy 250 Nm. 6-biegowa przekładnia przenosi napęd wyłącznie na przednią oś. Dostępna jest też zautomatyzowana dwusprzęgłowa 7-przełożeniowa skrzynia biegów.
Osiągi na drodze idą w parze z dynamicznym wyglądem Seata Leóna. Przyspieszenie 0-100 km/h w 7,50 s i prędkość maksymalna 226 km/h powinny zadowolić nawet wybrednych kierowców. Jeżeli jednak to za mało, to Leóna może podkręcić JE Design.
Tylko zmianą elektroniki i montażem sportowego „wydechu” tuner zyskał 35 KM. Z kolei moment obrotowy urósł do okrągłych 300 Nm. Maksymalne wartości obu parametrów dostępne są przy tych samych obrotach, co wcześniej – moc przy 5100-6200 obr./min, a moment przy 1250-5000 obr./min.
Ulepszony Seat na osiągnięcie setki potrzebuje 6,90 s, a rozpędzanie kończy przy 235 km/h. Ciekawe jak prezentują się na tle fabrycznego wozu czasy przyspieszeń na poszczególnych biegach?
W zależności od zasobności portfela klient JE Design może wybrać jeden z trzech zestawów tuningu zawieszenia. Najtańszy składa się ze sprężyn obniżających auto o 30 mm, droższy to gwintowane zawieszenie z regulacją wysokości, a najwięcej trzeba zapłacić za pakiet wyposażony w pokrętła regulacyjne charakterystyki pracy amortyzatorów.
Nadwozie zostało ozdobione nakładką pod zderzak z przodu, listwami progowymi, niewielką imitacją dyfuzora i spojlerem dachowych. Dodatki wizualne pasują całkiem dobrze do ostrych linii nowego Leóna. Są także nowe, większe felgi o średnicy 18”, które są obute w gumy o parametrach 225/40 R 18 na każdym kole.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1798 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 215 KM przy 5100-6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 119,58 KM/l (seryjny – 100,11 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1200-5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 253 mm
- Koła przednie: 7,5 x 18”
- Koła tylne: 7,5 x 18”
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1290 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,00 kg/KM (seryjny – 7,17 kg/KM)
- Długość: 4236 mm
- Szerokość: 1810 mm
- Wysokość: 1401 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2599 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,90 s
- Prędkość maksymalna: 235 km/h
Źródło: automobilesreview