2013 Corvette Stingray - legenda powróciła! [wideo]
O pierwszej w nocy czasu polskiego odbyła się premiera siódmej generacji jednego z najważniejszych aut sportowych świata. Corvette Stingray otrzymała nowy, 6,2-litrowy silnik V8, a na liście wyposażenia znajduje się m.in. 7-stopniowa manualna skrzynia biegów.
14.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:11
O pierwszej w nocy czasu polskiego odbyła się premiera siódmej generacji jednego z najważniejszych aut sportowych świata. Corvette Stingray otrzymała nowy, 6,2-litrowy silnik V8, a na liście wyposażenia znajduje się m.in. 7-stopniowa manualna skrzynia biegów.
Miesiące oczekiwań wszystkich fanów motoryzacji wreszcie zostały nagrodzone. Zgodnie z zapowiedzią nową Corvette zaprezentowano tuż przed targami motoryzacyjnymi w Detroit. Dokładnie 50 lat po premierze pierwszego modelu o nazwie Stingray światło dzienne ujrzało auto, które zdaniem producenta ma zapewnić idealny balans między technologią, wyglądem i osiągami.
Wygląd samochodu trudno nazwać rewolucyjnym. Choć zyskał charakterystyczny dla nowych Chevroletów pas tylny z dwiema parami czworokątnych świateł, to pozostało wiele nawiązań do poprzednika. Typowe dla Corvette proporcje i olbrzymie, nawet 20-calowe obręcze nie pozostawiają żadnych wątpliwości, co to za model. Wyraźnie widać wysiłki projektantów i inżynierów, mające uczynić z tego auta skuteczną maszynę torową. Wloty powietrza na tylnych błotnikach, niewielki spoiler i głębokie przetłoczenie na masce mają pomóc w osiąganiu dobrych czasów okrążeń.
Prezentowana na targach podstawowa odmiana Corvette Stingray jest napędzana przez nowy silnik LT1, który ma moc 450 KM i moment obrotowy 610 Nm, tradycyjnie przenoszony na tylne koła. Chevrolet pozostał wierny tradycji i zamontował 6-biegową ręczną skrzynię biegów, która na życzenie klienta może zostać zastąpiona automatem lub nową, 7-biegową skrzynią manualną. W przypadku ostatniej przekładni wykorzystano system Active Rev Matching, który utrzymuje wysokie obroty podczas zmiany biegu.
Zastosowanie włókna węglowego i nowa rama ze stopów aluminium pozwoliły na obniżenie masy i poprawę własności trakcyjnych. Jak zapewnia producent, auto osiąga pierwszą setkę w mniej niż 4 sekundy, a przy pokonywaniu zakrętów przeciążenia przekraczają 1 g. Co ciekawe, średnie spalanie w cyklu EPA ma wynieść poniżej 9 l/100 km. Zgodnie z powszechnie panującą modą kierowca będzie mocno wspomagany przez komputer. W nowej Corvette zastosowano takie systemy, jak kontrola startu, zawieszenie o zmiennej charakterystyce czy system odłączania cylindrów.
Wyposażenie obejmuje układ Driver Mode Selector, który wpływa na 12 różnych parametrów auta. Kierowca ma do wyboru jeden z 5 trybów pracy. W ofercie nowej Corvette znajdzie się także pakiet Z51, który ma poprawić zachowanie auta na torze. W jego skład wchodzą m.in. sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, sucha miska olejowa oraz układ chłodzenia dla dyferencjału i skrzyni biegów. Z zewnątrz samochód będzie się wyróżniał pakietem aerodynamicznym.
Źródło: GM