Samochody używaneBMWUżywane BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 - typowe awarie i problemy

Używane BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 - typowe awarie i problemy

BMW 3 E90
BMW 3 E90
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Artur Kuśmierzak
09.07.2012 18:00, aktualizacja: 30.03.2023 09:46

Piąta generacja BMW Serii 3 do niedawna kosztowała krocie, a na zakup małej bawarskiej limuzyny mogli pozwolić sobie tylko zamożniejsi. Teraz można ją mieć już za około 38 000 zł. Niestety trudno będzie za taką kwotę znaleźć zadbany egzemplarz.

Historia modelu

BMW 3 Coupe
BMW 3 Coupe© mat. prasowe / BMW

O ile inne auta, które wyszły spod deski kreślarskiej ekscentryka budziły kontrowersję, o tyle w przypadku 3er ze względu na kluczowe znaczenie strategiczne tego modelu nie mogło być miejsca na eksperymenty. Na początku zaprezentowano tylko sedana E90 i kombi E91, ale już rok później do oferty dołączyły wersje coupé E92 oraz kabriolet E93.

Dwa lata po rynkowym debiucie premierę miała topowa 420-konna wersja M3, która w przeciwieństwie do poprzedniej generacji teraz dostępna była nie tylko jako coupé i cabrio, ale także jako sedan. Nowością w M3 był również silnik V8, który zastąpił od lat kojarzony z bawarską marką motor R6.

BMW 3 Touring E91
BMW 3 Touring E91© mat. prasowe / BMW

W latach 2008-2009 samochód przeszedł drobny facelifting. Co się zmieniło? Przed wszystkim przemodelowano przednie i tylne lampy, zwiększono też moc jednostek napędowych, a we wszystkich motorach benzynowych zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Obecnie wersje sedan i kombi zostały zastąpione nowym modelem F30, a kabriolet i coupé jeszcze przez pewien czas pozostaną w sprzedaży.

Silniki

  • R4 1,6 (122 KM) 316i
  • R4 2,0 (129, 136, 143, 150, 163, 170, 173 KM) 318i, 320i, 320si
  • R6 2,5 (177, 191, 203, 218 KM) 323i, 325i
  • R6 3,0 (211, 233, 257, 272 KM) 325i, 328i (USA), 330i
  • R6 3,0 TwinTurbo (306-320 KM) 335i, 335is (USA)
  • R6 3,0 TwinPower Turbo (306 KM) 335i
  • V8 4,0 (420 KM) M3
  • V8 4,4 (450 KM) M3 GTS

Diesle:

  • R4 2,0 (115, 122, 136, 143, 163, 177, 184 KM) 316d, 318d, 320d EfficientDynamics, 320d
  • R6 3,0 (197, 204, 231, 245 KM) 325d, 330d
  • R6 3,0 TwinTurbo (286 KM) 335d

Które z jednostek napędowych są warte polecenia? Motorów w BMW Serii 3 jest tak dużo, że trudno wyselekcjonować najbardziej rozsądną wersję silnikową, choć za taką można bez wątpienia uznać 2- oraz 2,5-litrowe odmiany benzynowe.

Amatorzy mocnych wrażeń powinni zainteresować się jednak silnikami 3-litrowymi, zarówno tymi wolnossącymi, jak i doładowanymi. Oczywiście zarówno spalanie, jak i koszty serwisu są tutaj znacznie większe niż w przypadku jednostek o mniejszej pojemności.

BMW 3 E90 Wnętrze
BMW 3 E90 Wnętrze© mat. prasowe / BMW

Najwięcej sportowych wrażeń gwarantują jednak M-ki, ale po pierwsze większość dostępnych na rynku używanych egzemplarzy miała już za sobą poważne wypadki, a po drugie ich utrzymanie jest astronomicznie drogie. Mimo to trudno ich nie polecać.

Wybierając silnik benzynowy spośród wersji R4 i R6, lepiej zdecydować się na egzemplarz sprzed 2007 roku. Dlaczego? Bo nowsze auta wyposażono w awaryjny bezpośredni wtrysk paliwa, psujące się cewki zapłonowe i przysparzające problemów pompy paliwowe wysokiego ciśnienia.

BMW M3 Coupe
BMW M3 Coupe© mat. prasowe / BMW

A jak jest z silnikami Diesla? Niestety motory wysokoprężne w BMW, podobnie jak w większości współcześnie produkowanych aut, cierpią na awarie osprzętu. Co się w nich psuje? Przede wszystkim: wtryskiwacze systemu common rail, dwumasowe koło zamachowe, koło pasowe na wale korbowym, niekiedy też dochodzi do zacierania się turbosprężarek i szybkiego wyeksploatowania łańcucha rozrządu.

Ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, powinni odpuścić sobie mocniejsze wersje jednostek wysokoprężnych, które zostały uzbrojone w filtr cząstek stałych. W ruchu miejskim z pewnością bardzo szybko dojdzie do zapchania się tego elementu, a koszt jego wymiany to niestety kilka tysięcy złotych.

Dane techniczne

Moment obrotowy może być przekazywany albo za pomocą 6-stopniowej przekładni automatycznej, albo za pośrednictwem 6-biegowego manuala. W najmocniejszej wersji M3 dostępna była też 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa. W testach zderzeniowych Euro NCAP BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 otrzymało aż 5 gwiazdek.

Awaryjność

A jak jest z zawieszeniem? To sprzyjająca szybkiej jeździe i wyjątkowo trwała konstrukcja. Niestety w autach z przebiegami około 200 000 km wymiany mogą już wymagać tuleje tylnych wahaczy, poduszki silnika oraz amortyzatory.

BMW 3 E90
BMW 3 E90© mat. prasowe / BMW

Naszym zdaniem

Co od BMW 3 otrzymamy w zamian za pieniądze wydane na serwis? Prestiż, bogate wyposażenie (w zależności od wersji), ale przede wszystkim bardzo dobre prowadzenie i sporą przyjemność z jazdy. Atutem BMW Serii 3 jest również bez wątpienia duży wybór wersji silnikowych oraz dość konserwatywna, drapieżna stylizacja.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)