Poprawianie ideału – CDC Performance Quattroporte (2012)

Nabywcy Maserati Quattroporte i wiele innych osób uważa, że ten wóz to idealne połączenie szyku limuzyny ze sportowym charakterem. Niemiecka firma CDC Performance próbuje udowodnić, że w czterodrzwiowym Maserati tkwi dużo większy potencjał, niż mogłoby się wydawać.

Poprawianie ideału – CDC Performance Quattroporte (2012)
Olgierd Lachowski

12.06.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:32

Tunerów, którzy podjęli się zaawansowanych mechanicznych modyfikacji tej włoskiej maszyny, jest tyle, co kot napłakał. Dotychczas przy Quattroporte dłubali fachowcy z MR Car Design, którym udało się wycisnąć zaledwie 30 KM więcej z seryjnego silnika, oraz specjalizująca się w przerabianiu Porsche niemiecka firma TTP, która dzięki sprężarce mechanicznej podniosła moc wozu do 551 KM (prędkość maksymalna wzrosła z 270 km/h do 293 km/h).

Obraz

CDC Performance powiększyło grupę zajmujących się Maserati przez wprowadzenie na rynek od razu bardzo mocnego samochodu.

Pod nóż wzięto podstawowy model Quattroporte wyposażony w 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 4,2 l. Normalnie serce auta rozwija moc 400 KM przy 7000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 4750 obr./min. W prezentowanym ognistoczerwonym egzemplarzu nie jest jednak normalnie.

Jest naprawdę ostro, bo motor generuje 580 KM mocy maksymalnej i 570 Nm momentu obrotowego. To wystarcza, żeby ten piękny sedan do 100 km/h rozpędzał się w 4,60 s (czyli o sekundę szybciej niż seryjny samochód) i osiągał prędkość maksymalną 300 km/h.

Obraz

Skąd ta moc? Ano z doładowania, tylko że różne źródła podają różne informacje. Na jednych portalach jest mowa o dwóch turbosprężarkach w układzie szeregowym, a na innych o dwóch sprężarkach mechanicznych, które zamontowane są także w układzie szeregowym.

Przyznam, że nie kojarzę zwykłego drogowego samochodu, który miałby to drugie rozwiązanie. Sprawę wyjaśniło odwiedzenie strony tunera, na której napisano, że jest to jeden kompresor typu twin-screw. Najwyraźniej gdy informacja wędrowała z portalu do portalu, z twin-screw compressor zrobiło się twin turbochargers. Efekt rodem z zabawy w głuchy telefon?

Obraz

Wracając do samego tuningu – sprężarka mechaniczna pracuje z ciśnieniem 0,35 bara. Wydajność tego mechanizmu podnosi międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego oraz sportowy układ wydechowy.

Auto jeździ nieco inaczej nie tylko dzięki większej mocy, ale również dlatego, że ma sportowe zawieszenie z regulacją wysokości i potężne hamulce z 405-milimetrowymi tarczami blokowanymi 12-tłoczkowymi zaciskami na przedzie i 380-milimetrowymi z zaciskami 4-tłoczkowymi z tyłu.

Dobry kontakt z jezdnią gwarantują opony 245/30 z przodu i 295/25 z tyłu, które są wciśnięte na 22-calowe, ładne i czarne jak smoła felgi.

Obraz

Pisząc o felgach, można płynnie przejść z tuningu mechanicznego do optycznego, zatem oto garść informacji w tym temacie.

Nadwozie tego Quattroporte prezentuje się inaczej niż w zwykłym aucie, a wszystko za sprawą pakietu stylistycznego Black Bison japońskiej firmy Wald International. Nowy, agresywnie wyglądający przedni zderzak z diodami LED jako światłami do jazdy dziennej zdradza, że w tej czerwonej piękności drzemie większa moc. Na dole zderzaka jest niewielki spojler.

Obraz

Z boku auto wyposażono w nakładki progowe i nieduży dachowy spojler, a z tyłu wymieniono zderzak, który teraz ma imitację dyfuzora, a także dodano listwę na pokrywę bagażnika. Wszystkie wymienione części wykonane są z kompozytu węglowego.

Tak naprawdę jednak atrakcyjną prezencję tego wozu spod znaku trójzęba tworzą nie spojlery, ale kombinacja dwóch kolorów. Czarny grill, felgi, dach i takie detale jak ramki okien czy ramki wylotów powietrza z boku świetnie przełamują fenomenalny czerwony kolor, który chyba jak żaden inny pasuje do tego wozu. Barwa lakieru nazywa się Rosso Scuderia, co zdradza, że jest to mieszanka pochodząca od Ferrari, w której nawet wózek sklepowy wyglądałby oszałamiająco.

Obraz

Modyfikacje nie ominęły również wnętrza. Tuner postawił na najwyższej jakości skórę zszywaną czerwoną nicią i kompozytowe wstawki. Te ostatnie można odnaleźć m.in. na desce rozdzielczej i drzwiach. Nie jestem jednak pewien, czy to najlepsza możliwa mieszanka materiałów do tego samochodu. Myślę, że zamiast skóry (całkowicie lub częściowo) kabinę tapicerzy mogli wyściełać Alcantarą.

Obraz

Okazuje się, że CDC Performance miało rację co do tego, że z Quattroporte da się wykrzesać znacznie więcej, niż robi to fabryka – przynajmniej w kwestii mechanicznej, bo oczywiście modyfikacje stylistyczne to już kwestia indywidualna.

Lista konkurencyjnych samochodów znajduje się poniżej.

Konkurencja

TTP Quattroporte Scuderati XL [551 KM, 293 km/h]

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4244 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor
  • Moc maksymalna: 580 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 136,66 KM/l (seryjny – 94,25 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 570 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm, 12-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 22”
  • Koła tylne: 10,5 x 22″
  • Opony przednie: 245/30 R 22
  • Opony tylne: 295/25 R 22

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1990 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,43 kg/KM (seryjny – 4,98 kg/KM)
  • Długość: 5097 mm
  • Szerokość: 1895 mm
  • Rozstaw osi: 3064 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
  • Prędkość maksymalna: 300 km/hblock position=\inside5517/block

Źródło: carscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)