Dzikus z Helwecji – Sportec 911 GT3 RS 4.0 SP 525 (2012) [Genewa 2012]

RS 4.0 to szczyt szczytów wśród wszystkich wersji modelu 911 GT3 i jednocześnie ostatnia ewolucja Porsche z serii 997. Specjaliści Sporteca znaleźli jednak jeszcze coś, co można poprawić. Rezultat to odmiana SP 525.

Dzikus z Helwecji – Sportec 911 GT3 RS 4.0 SP 525 (2012) [Genewa 2012]
Olgierd Lachowski

15.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:24

Porsche 911 GT3 RS 4.0 to najbardziej ekstremalne 911 GT3 w historii. W porównaniu ze zwykłym GT3 RS wóz z czterolitrowym silnikiem jest lżejszy, mocniejszy i prawie pod każdym względem lepszy. Którejś jednak z 600 osób, które dostąpiły szczęścia kupna tego pojazdu, coś nie pasowało i oddała swoje auto w ręce mechaników szwajcarskiej firmy Sportec.

W takim bolidzie trudno coś poprawić, więc każde ulepszenie jest na wagę złota. No, można oczywiście dodać turbosprężarkę do jednostki napędowej, ale tutaj Sportec nie podjął się tego zadania, pozostawiając motor w pierwotnej formie pod względem sposobu dostarczania powietrza do cylindrów.

Obraz

A skoro już mowa o silniku, to jest to 4-litrowiec o klasycznym dla Porsche układzie przeciwsobnym. Ma on 6 cylindrów i jest zamontowany z tyłu wzdłużnie. Fabryczne serce GT3 RS 4.0 ma moc 500 KM przy 8250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 5750 obr./min.

Mechanicy ze Szwajcarii zrezygnowali z dodania doładowania i ingerencji w trzewia silnika, więc jedynym sposobem na poprawienie parametrów jednostki była wymiana filtrów powietrza na bardziej sportowe, modyfikacja oprogramowania centralnej jednostki sterującej i wstawienie bardziej sportowego układu wylotowego. Tę ostatnią część stworzyła renomowana firma dostarczająca też „wydechy” do samochodów wyścigowych – Akrapović. Ulepszenia sprawiły, że motor ma obecnie 525 KM mocy maksymalnej i 480 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Oprócz tuningu jednostki silnikowej zmieniono kilka innych zespołów. Nowe jest zawieszenie, w którym Sportec skorzystał z zestawu Bilstein Clubsport, czyli kompletu z amortyzatorami o regulowanej charakterystyce pracy.

W notce prasowej udostępnionej przez tunera widnieje także informacja o ceramicznych tarczach hamulcowych, jednak nie podano, czy są to hamulce inne niż fabryczne, a jeśli tak, to jakie mają średnice.

Obraz

Seryjne Porsche 911 GT3 RS 4.0 ma koła z oponami 245/35 R 19 z przodu i 325/30 R 19 z tyłu. Wóz po tuningu porusza się na kapciach Michelin Pilot Sport Cup (rozmiar nieznany), które wciśnięto na 7-ramienne, 20-calowe czarne felgi Mono/7 o rozmiarze 9,0 x 20” (przód) i 12,0 x 20” (tył).

Sportec podaje, że SP 525 (taką nazwę dano temu autu) przyspiesza do 100 km/h w 3,80 s (to o 0,10 s szybciej niż fabryczne Porsche). Biorąc jednak pod uwagę fakt, że kierowcy magazynu Sport Auto udało się rozpędzić RS 4.0 do setki w 3,60 s[sup]1)[/sup], można przypuszczać, że dzikus z Helwecji ma podobny czas sprintu. Prędkość maksymalna jest o 5 km/h wyższa niż w aucie z Zuffenhausen i wynosi 315 km/h.

Obraz

SP 525 można oglądać na stoisku Sporteca w halach wystawowych salonu samochodowego w Genewie.

[sup]1)[/sup] Wynik ten jest moim zdaniem nieco kontrowersyjny, ale to temat na inny artykuł.

Dane techniczne

  • Typ: B6, M97/?
  • Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 525 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 131,38 KM/l (seryjny – 125,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Mono/7
  • Koła tylne: 12,0 x 20” Mono/7

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1376 kg (pomiar Sport Auto wg DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 2,62 kg/KM (seryjny – 2,75 kg/KM)
  • Długość: 4462 mm
  • Szerokość: 1852 mm
  • Rozstaw osi: 2355 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/hblock position=\inside6176/block

Źródło: Sportecroogio (foto)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)