Mercedes Klasy M W163 [awarie i problemy]

Mercedes-Benz ML

Pamiętacie, który z europejskich producentów aut luksusowych jako pierwszy wpadł na pomysł podbicia amerykańskiego rynku za pomocą dużego SUV-a? BMW? Volvo? Nie, pierwszy był Mercedes, który już pod koniec lat 90. zaprezentował swojego reprezentanta tego segmentu oznaczonego jako klasa M powszechnie znanego pod dwuliterową nazwą  ML.

W czerwcu tego roku zadebiutowała już trzecia generacja tego auta, a ja postanowiłem wrócić do korzeni i prześwietlić jego pierwszą odsłonę. Czy Mercedes ML W163 zasługuje na swoją negatywna opinię o wysokiej usterkowości?

Historia modelu

Samochód zadebiutował w 1996 roku, a już rok później trafił do salonów Mercedesa w USA. Dwa lata później w 1999 roku w ofercie zawitał 2,7-litrowy diesel CDI. W 2001 roku auto przeszło gruntowną modernizację, a rok później pod maskę trafił kolejny motor, tym razem benzynowy o pojemność 3,7-litra, ale oznaczony jako 350. Produkcję modelu W163 zakończono w 2005 roku.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,3 (150 KM)
V6 3,2 (218 KM)
V6 3,7 (235 KM)
V8 4,3 (272 KM)
V8 5,0 (292 KM)
V8 5,5 (347 KM) wersja AMG

Diesle z rodziny CDI:

R5 2,7 (163 KM)
V8 4,0 (250 KM)

Które z jednostek napędowych warto polecić? Z benzyniaków godne uwagi są właściwie wszystkie silniki, oprócz motoru bazowego, który jest zdecydowanie za słaby jak na tak ciężkiego SUV-a – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu dokładnie 13,2 sekundy. Ponadto wersja 230 cierpi na kilka poważnych problemów, w tym między innymi: rozciągający się łańcuch rozrządu, zapychający się układ rozcieńczania spalin, awarie cewek i przewodów zapłonowych – te mogą zawieść także w innych wersjach silnikowych.

Mercedes-Benz ML55 AMG

Kupując diesla musimy liczyć się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia awarii. Najczęściej spotykane usterki w jednostkach wysokoprężnych to: uszkodzenie przepływomierza, zacieranie się turbosprężarki, ponadto awariom ulegają też wtryskiwacze. Szczególnie odradzamy wariant 400 CDI, gdzie automatyczna skrzynia biegów nie wytrzymuje przeciążeń związanych z wysokim momentem obrotowym – więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj.

Mercedes-Benz ML55 AMG Wnętrze

Dane techniczne

Samochód wyposażony jest w stały napęd na 4 koła (4Matic II generacji) z centralnym dyferencjałem. Moment obrotowy może być przekazywany za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5-stopniowego automatu. Mercedes ML W163 był pierwszym autem, w którym zastosowano nową generację napędu 4Matic. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z niezależnym układem wielodrążkowym, z tyłu również zastosowano zawieszenie niezależne oparte na drążkach. Samochód zdobył 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Mercedes-Benz ML

Awaryjność

Najwięcej problemów w tym modelu sprawia przednie zawieszenie. Najszybciej poddają się sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów, niestety amortyzatory również nie należą do najtrwalszych. Ponadto z tyłu dość często uszkodzeniom ulegają sprężyny. Elektronika silnika też bywa kapryśna, w wielu egzemplarzach wymiany mogą wymagać między innymi czujnik położenia wału korbowego, a także czujnik odpowiedzialny za właściwą pracę wałków rozrządu. Użytkownicy Mercedesa ML W163 narzekają też na niską jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza w autach z pierwszych lat produkcji.

Mercedes-Benz ML Wnętrze

Powszechną przypadłością tego modelu są zapychające się katalizatory, przez co zimny silnik zaraz po odpaleniu gaśnie. Do drobnych, ale uciążliwych usterek należy zaliczyć kapryśny mechanizm składania lusterek oraz problemy z otwieraniem elektrycznych szyb. Zdarza się też, że przednia wycieraczka może się zaciąć i nie wrócić już do pierwotnego położenia. Przed zakupem powinniśmy też dokładnie obejrzeć elementy nadwozia, które lubią korodować. Warto sprawdzić nadkola, progi i dolne ranty drzwi, a także samo podwozie. Zaglądając pod spód samochodu powinniśmy sprawdzić też stan mostów napędowych i centralnego dyferencjału – zwróćmy uwagę czy nie ma tam żadnych wycieków. W egzemplarzach z automatycznymi skrzyniami biegów może wystąpić defekt jej sterownika lub w przypadku wersji 400 CDI całkowite zniszczenie jej mechanizmu.

Mercedes-Benz ML

Naszym zdaniem

Mercedes ML W163 to prekursor luksusowych europejskich SUV-ów, jest pojemny i komfortowy, a większość oferowanych w nim silników zapewnia dobre lub jak w przypadku topowej odmiany ML55 AMG nawet bardzo dobre osiągi (sprint od 0 do 100 km/h zajmuje jej 6,8 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 235 km/h). Niestety luksus musi swoje kosztować dlatego części do Mercedesa ML mimo jego zaawansowanego wieku nie należą do tanich. Za naprawę skrzyni, remont jednego z silników diesla czy wymianę kilku uszkodzonych elementów zawieszenia zapłacimy kilka tysięcy złotych, a jeśli usterki się skumulują koszty napraw mogą zbliżyć się do wartości auta. Najtańsze używane egzemplarze Mercedesa Klasy M W163 znajdziemy za około 20 000 zł. Uwaga na auta sprowadzone z USA o często niejasnej przeszłości!

Zobacz także:

Awarie i problemy: BMW X5 E53

Awarie i problemy: Volvo XC90

Awarie i problemy: Nissan Murano I

Mercedes klasy E W211 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy E W210 [awarie i problemy]

Mercedes W124 [awarie i problemy]

Regulamin komentowania

  • 999

    za 20 tyś. to będzie 2.3 z bardzo słabym wyposażeniem, a silnik 400 cdi to już totalna porażka, wyciągające się łańcuchy rozrządu, padające wtryski i turbiny (2) i do tego ta skrzynia- chyba największa porażka w historii mercedesa. Po lifcie w środku już jest bardzo przyjemnie i  wyeliminowano uciążliwe usterki.

  • 999

    za 20 tyś. to będzie 2.3 z bardzo słabym wyposażeniem, a silnik 400 cdi to już totalna porażka, wyciągające się łańcuchy rozrządu, padające wtryski i turbiny (2) i do tego ta skrzynia- chyba największa porażka w historii mercedesa. Po lifcie w środku już jest bardzo przyjemnie i  wyeliminowano uciążliwe usterki.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    To auto mocno podważyło renomę mercedesa. Po za tym ceny na rynku wtórnym mówią wszystko za siebie :)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    To auto mocno podważyło renomę mercedesa. Po za tym ceny na rynku wtórnym mówią wszystko za siebie :)

  • MacMax

    Piękny jest ten ML, strasznie mi się od samego początku podoba :)
    Jeżeli miałbym kupować to tylko po lifcie.
    Ogólnie uwielbiam Mercedesy z lat 80. i 90. :)

  • Ksi

    Mam Ml320 z aktualnym przebiegiem 240 tys km i wykluczając awarię przepływomierza nic nigdy w nim nie wymieniałem poza rzeczami eksploatacyjnymi.

  • Henio

    Mam  ml-a  270  CDI  jak  do  tej  pory  to  wymieniłem  tylko  kolektor  ssący  ( awaria  klap ).  Na  liczniku  przejechane  169 000 km.  i  jak  do  tej  pory  to  bardzo  jestem  zadowolony  z  tego  auta,  zrobiłem  nim  90 000 km.  i  ciągle  cieszy  mnie  jazda  tym  autem.  Co  do  awaryjności  to  chyba  jest  tu  przydatna  stara  prawda  “jak  dobrze  eksploatujesz  auto  to  rzadko  się  psuje”.  Fajne  auto,  polecam.

  • jej

    kupa gówna i tyle 2dni po zakupie padła pompa, później klima, i sie potoczyło dalej zepsóło sie chyba wszystko co mogło zaczynając od el.szyb przez sterowanie fotela kończąc na zacientej stacyjce i lawecie Mercedes powinien się wstydzić tego modelu Powinien zostać przy E klasie i sercu 190 lub 124 a silniki cdi to porażka mercedesa bo od zawsze słynął z tego przyjemnego klekotania nie trzebabyło sie odwracać żeby wiedzieć że to mercedes a teraz pozostało tylko jakieś klikanie (mówię o dieslach) szkoda wielka szkoda z miłośnika mercedesa stałem sie jego najwiekszym wrogiem

  • misiek dst

    o to auto trzeba dbać posiadam model z silnikiem 2.7cdi 300tys. na blacie i jezdzi owszem auto serwisuje na bieżąco

  • Mariusz

    posiadam między innymi ML 320 oczywiście tylko benzyna, przed liftem, wspaniały samochód, silny, cichy i bardzo wygodny, żadnego skrzypienia czy usterek, ciągne na wakacje nim 1,5 t, przyczepę campingową co roku od 6 lat i jedzie się bez najmniejszego problemu. Nigdy żadnej awarii, a silniczek optymalny z tym automatem jest właśnie. Polecam ale dobry egzemplarz anie zajechany po szrocie, wtedy sa usterki jak tutaj niektórzy opisują, w dobrze utrzymanym nic się nie dzieje.

  • kaliu

    W Polsce kupienie samochodu z rzeczywistym przebiegiem oraz o jasnej przeszłości jest niemożliwe. A opinie użytkowników zdezelowanych i zajeżdżonych szrotów zza zachodniej granicy mają się nijak do rzeczywistej wytrzymałości danego modelu.

  • jimi

    No i doczekaliśmy się. Teraz MLa można kupić za małe pieniądze. Tylko czy jeszcze warto ? TAK ! ja właśnie szukam 55 AMG :)