Używane Volvo S40 II i V50 [awarie i problemy]

Volvo S40

Volvo w latach 80. i aż do połowy lat 90. kojarzyło się głównie z solidnymi rodzinnymi kombi, które były przede wszystkim pakowne, praktyczne i niezawodne. Niestety, stereotyp ten został obalony w połowie lat 90., kiedy to na rynku pojawił się model S40/V40 produkowany w Holandii i sprawił swoim pierwszym użytkownikom wiele niespodziewanych problemów. W 2003 roku na rynek trafił jego następca, który kompletnie odciął się od swojego nieudanego poprzednika.

Volvo S40 po faceliftingu

Volvo S40 po faceliftingu

Używane Volvo S40 II i V50 – historia modelu

Premiera drugiej generacji S40, jak już wyżej wspominaliśmy, miała miejsce w 2003 roku, a rok później do oferty dołączyła odmiana kombi oznaczona nowym symbolem V50. W 2005 roku pod maskę tego szwedzkiego auta trafił niewielki silnik diesla 1,6 D pochodzący z Forda Focusa.

Volvo S80 I [awarie i problemy]

W 2006 roku w palecie jednostek napędowych pojawiła się wysokoprężna konstrukcja Volvo, czyli 5-cylindrowy motor D5. Dwa lata później Szwedzi nieco zmodernizowali nadwozie modelu S40/V50, upodabniając go do większego brata S80 i od tego czasu samochód w niezmienionej postaci produkowany jest nadal, warto jednak dodać, że w 2008 roku w salonach pojawiła się ekologiczna wersja eDrive.

Używane Volvo S40 II i V50 – silniki

Benzynowe:

R4 1,6 16V (100 KM)
R4 1,8 16V Multi (123 KM) zasilany benzyną lub gazem CNG
R4 1,8 16V (125 KM)
R4 2,0 16V (145 KM)

R5 2,4 20V (140- 170 KM)
R5 2,5 T5 20V (220- 230 KM)

Diesle:

R4 1,6D 16V (109- 115 KM)
R4 2,0D 16V (150- 177 KM)
R5 2,4 D5 20V (180 KM)

Silniki benzynowe polecamy wszystkie, S40/V50 to jeszcze stosunkowo młode auto, więc żaden z nich nie powinien sprawiać nam większych problemów. Ci, którzy preferują oszczędną jazdę, powinni zdecydować się na 2,0-litrowego, fordowskiego diesla lub dynamiczne i zadowalające się niewielką ilością oleju napędowego D5. Silniki wysokoprężne nie są niestety już tak bezawaryjne jak ich benzynowe odpowiedniki, tu zawieść mogą głównie wtryskiwacze i dwumasowe koło zamachowe. Musimy pamiętać również o tym, że w dieslach montowano filtr cząstek stałych, który zapycha się, jeśli auto użytkowane jest wyłącznie w mieście na krótkich dystansach.

Volvo V50 po faceliftingu

Volvo V50 po faceliftingu

Używane Volvo S40 i V50 – dane techniczne

W modelu S40/V50 napęd przekazywany jest na koła osi przedniej lub na wszystkie koła za pomocą systemu AWD korzystającego z wielopłytkowego sprzęgła Haldex – nie jest to napęd stały, ale elektronicznie dołączany. W tym modelu Volvo w zależności od wersji znajdziemy 4 różne skrzynie biegów. Dla tych, którzy sami lubią wbijać biegi, Szwedzi przewidzieli 5- lub 6-biegową przekładnię manualną.

Volvo S40

Jeśli wolimy, żeby zmianę biegów wykonywała za nas automatyka, to powinniśmy zainteresować się albo klasycznym 5-biegowym automatem, albo 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną. W przednim zawieszeniu S40/50 zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu pojawiła się oś wielowahaczowa. Jak na auto marki Volvo przystało S40/V50 w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskało najwyższy wynik 5 gwiazdek.

Volvo S40 Wętrze

Używane Volvo S40 II i V50 – awaryjność

Największą bolączką tego modelu jest elektronika. Takie usterki jak uszkodzenie sterownika poduszek powietrznych, niewłaściwe działanie wyświetlacza radia czy awarie wszelkiej maści czujników odpowiedzialnych za właściwą pracę silnika mogą wystąpić niemal w każdym egzemplarzu. Sporadycznie też dochodzi do defektu rozrusznika, a złe usytuowanie komputera sterującego pracą silnika w okolicach miski olejowej znacznie zwiększa prawdopodobieństwo jego uszkodzenia zwłaszcza podczas jazdy zimą.

Volvo V50

Podatna na uszkodzenie jest też konsola centralna, która z czasem może odmówić posłuszeństwa – przyciski i wyświetlacz na niej umieszczone po prostu przestają działać. Na pochwałę zasługuje natomiast trwałe zawieszenie, jednak nawet tu z powodu niskiej jakości polskich dróg przy większych przebiegach wymiany mogą wymagać łączniki stabilizatora oraz łożyska kół. Użytkownicy S40/V50 narzekają na słabej jakości, trzeszczące materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej.

Volvo S40

Używane Volvo S40 II i V50 – naszym zdaniem

Jeśli szukacie przestronnego samochodu z dużą ilością miejsca w kabinie, to wybierając S40/V50, będziecie rozczarowani. Pomimo że auto jest uznawane za samochód klasy średniej, to przez to, że bazuje na kompaktowym Fordzie Focusie jest jednym z najmniejszych wozów w tej klasie. Próżno tu szukać też schowków, widać, że praktyczność ustąpiła miejsca stylowi, którego mimo kanciastych kształtów bez wątpienia nie brakuje temu autu. Dużą zaletą tego modelu jest także szeroka gama ciekawych jednostek napędowych oraz komfortowe zawieszenie, które doskonale tłumi nierówności, zapewniając przy tym dobrą sztywność podczas pokonywania zakrętów. Przed zakupem wybranego auta warto jednak dokładnie sprawdzić je w ASO. Ceny najtańszych egzemplarzy S40/V50 II generacji zaczynają się od około 25 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Volvo S40/V40

Alfa Romeo 159 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Awarie i problemy: BMW Serii 3 E46

Awarie i problemy: Audi A4 B6

Więcej na ten temat: S40

Regulamin komentowania

  • Przemo976

    Panewki i silnik 1.6. D jest slaby pochodzi z forda,ma krotka żywotnosc,wtryski silniki nie wytrzymuja wiecej niz kolo 300 tys. km smelc

    • Saratoga

      a ten silnik 1.6 D to nie to samo co 1.6 HDI?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

        masz racje, to samo

  • Anonim

    R5 2,5 D5 20V (180 KM)  drobna pomyłka D5 ma 2,4 litra

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Ja polecam silnik D5:) bardzo przyjemnie się zbiera:P

  • Arczi

    Pracuje w serwisie volvo i musze przyznać, benzynowce przyjeżdżają tylko na wymiany przeglądowe, a diesel…. jak juz przyjedzie to jest multum roboty przy nim….

  • WinstonWolf

    te modele były bardzo popularne, ciekawe jak Volvo zamierza je zastąpić lub odświeżyć

  • Przemekczyzewski

    2.0d nie ma 150-177 KM, tylko 136 KM i był to silnik HDI od PSA, a nie żadnego tam forda. 150 KM ma D3, a 177 to D4, to volvowskie 2-litrowe R5-ki, które zastąpiły 2.0d bodajże pod koniec 2010.
    BTW, 2.0d jest praktycznie bezawaryjnym silnikiem, jedyne słabe punkty to zacinająca się przepustnica (naprawia się w 3 minuty) i awaryjny czujnik EGR (serwisy wycinają to w diabły i po problemie). Silnik jak na CR-a mało czuły na złą jakość paliwa. O awarii turbiny czy dwumasu nikt nie słyszał. Co można chcieć więcej?
    Za to 1.6D to marny motor.

    • kawo

       Czujnik EGR  można  wyciąć (raz na zawsze) od  samochodu ????
      Czy takie wycięcie  jest  obojętne  dla  samochodu ? Jestem tym zainteresowany

      • pawelwaw84

        Można, ale oprócz kwestii ekologicznych spełnia on także kilka innych funkcji, które w długim terminie jednak wpływają pozytywnie na silnik. EGR ma chłodniczkę, która szybciej nagrzewa płyn chłodzący w zimie, spalanie z EGR jest nieco mniejsze i co równie ważne – EGR bierze na siebie część spalin idących w kierunku turbosprężarki ze zmienną geometrią, która nie ma blow-off’a (zaworu uspustowego). EGR jest w dużym uproszczeniu takim zaworem bezpieczeństwa (dlatego np. kiedy zwiększasz moc chip’em EGR musi być sprawny).

    • pawelwaw84

      Bez przesady 2,0D nie jest takie nieśmiertelne, ale trwałość ma całkiem znośną. Turbosprężarki i dwumasy padają zazwyczaj w przedziale 150-250kkm.
      Warto dodać, że w tym silniku rozrząd zmienia się co 10 lat lub 240kkm.