Co warto wiedzieć o świecach żarowych? [poradnik]

Świece żarowe

Prawie każdy silnik wysokoprężny wyposażony jest w świece żarowe. Tym razem spróbujemy przybliżyć Wam czemu one służą? Jak działają? A także jak o nie dbać?

Jak zapewne już wiecie silnik diesla nie dysponuje typowymi świecami iskrowymi, które spotkamy w motorach benzynowych, a mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się tutaj nie za sprawą iskry lecz samoczynnie wskutek wzrostu temperatury spowodowanego gwałtownym zwiększeniem się ciśnienia. Po co w takim razie stosuje się świece żarowe? Dlatego, że często temperatura mieszanki w cylindrze nie jest wystarczająco wysoka, aby doszło do zapłonu.

Budowa świecy żarowej

Świeca żarowa podgrzewa powietrze w komorze spalania lub jeżeli mówimy o silnikach starego typu, w komorze wstępnej ułatwiając rozruch silnika. Warto też pamiętać o tym, że w nowoczesnych jednostkach napędowych świece żarowe pracują jeszcze przez pewien czas po uruchomieniu silnika. Jak działają i z czego się składają? Świece żarowe dzielimy na metalowe – tu elementem grzewczym jest metalowa spirala oraz ceramiczne – gdzie znajdziemy specjalny element zatopiony w tworzywie ceramicznym.

Które są skuteczniejsze? Oczywiście te drugie, ponieważ charakteryzują się wysoką temperaturą topnienia i dużym przewodnictwem ciepła. Ponadto świece ceramiczne szybciej osiągają pożądaną temperaturę i są znacznie trwalsze od metalowych. Dawnej świece żarowe do pełnego rozgrzania potrzebowały około 20 sekund, obecnie czas ten zmalał nawet do mnie niż 4 sekund.

Czym objawia się uszkodzenie świecy żarowej? Przede wszystkim kłopotami z uruchomieniem silnika oraz nierówną jego pracą zaraz po jego włączeniu. Jak je sprawdzić? Można to zrobić albo za pomocą czujnika albo po prostu je wykręcając, a następnie podpinając pod akumulator i sprawdzając czy się nagrzewają. Nawet jeśli okaże się, że tylko jedna z nich nie działa prawidłowo to i tak warto wymienić wszystkie, ponieważ w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że posłuszeństwa odmówią kolejne.

Warto też pamiętać o tym, że z czasem świece żarowe pokrywają się nagarem, w wyniku czego obniża się ich wydajność. Tym samym wymieniając wszystkie naraz zapobiegniemy nierównomiernej pracy silnika. Teoretycznie świece żarowe wymienia się co około 100 000 km, jednak w praktyce potrafią one wytrzymać nieco dłużej. Przy ich wymianie należy pamiętać o tym, żeby kupować takie same świece jakie zaleca producent. Każda świeca jest dostosowana do odpowiedniego silnika pod kątem właściwości cieplnych, czasu nagrzewania, napięcia pracy, a nawet kształtu. Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi naszego auta.

Zobacz także:

Ocena wyglądu świec zapłonowych [część 1]

Ocena wyglądu świec zapłonowych [część 2]

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    “Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi naszego auta.” Rozumiem ciężki rozruch i początkową nierówną pracę silnika po zastosowaniu złej świecy ale jaki to ma wpływ na osiągi i spalanie?  Jak już odpali i się trochę nagrzeje to równie dobrze można odłączyć akumulator i praca silnika się nie zmieni w końcu zapłon samoczynny (mówię o zwykłym dieslu bez elektroniki sterującej).

    • Rzepix

      taki diesiel raczej tez bedzie chodzic. o ile alternator masz pozadny bo bez aku to wlasnie on staje sie zrodlem napiecia.. i w moim golfie silnik bez aku pracuje. a mam 1.3 benzin.

  • fachowiec

    mogliście dać zdjęcie silnika ZS

  • Anonim

    “Jak je sprawdzić? Można to zrobić albo za pomocą
    czujnika albo po prostu je wykręcając, a następnie podpinając
    pod akumulator i sprawdzając czy się nagrzewają”

    Sądzę że brakuje dość istotnej informacji, niektóre koncerny w swoich jednostkach stosują świece 5V . Obawiam się że opisany sposób sprawdzania świecy jest dla niej wyrokiem śmierci.
    Nie sprawdzać tak świec np. w BMW po  2002 roku.
     Pozdrawiam Roger-Nysa  bmw-sport

  • Andrzej

    Przerobilem ten temat,sprawdzilem omomierzem ,bez wykrecania swiecy zarowej,jedna padnieta,i tak wymienilem wszystkie,bo jaki sens wymieniac jedna,jak to tyle pracy zeby do nich dojsc ,przy okazji pytanko,swiece 5A a 15A,pobor pradu domyslam sie ,a jak z trwaloscia,ktora dluzej bedzie sprawna?

  • mirek2020

    Mam kia venge 1.4 crdi przy zimnym silniku sa lekie drgania przez pewien momet potem pracuje ruwno przy rozruchu katrolka swiecy zarowej gasnie odrazu czy to moze byc swieca zarowa do serwisu nie chce jechac bo mi zdematuja caly silnik oni sa dobrzy do kasowania pieniedzy